‘De werkomgeving als ontmoetingsplek’

3 min

 

‘De werkomgeving als ontmoetingsplek’

Alle functionele overleggen en werkzaamheden vanuit huis afhandelen en naar kantoor gaan voor sociale interactie en ontmoetingen. Daarvoor pleit Marieke Winter van Smart WorkPlace partner draaijer+partners in haar blog.

De afgelopen maanden heb ik, net zoals de meesten van ons, thuis gewerkt en met de nodige digitale ondersteuning bleek dit prima te doen. Toch merk ik dat ik het dagelijkse contact met mijn collega’s mis. Juist ook die collega’s waar ik niet al mee aan een project werk of dagelijks bel.

We hebben erg leuke en creatieve online bijeenkomsten met onze collega’s gehad, zoals de bingo, de borrel en de kookworkshop maar wat mij betreft gaat er toch niets boven het echt samenkomen, samen werken en met elkaar bijpraten. Online vergaderingen komen mijn creativiteit niet ten goede. Voor nieuwe projecten en ontwikkelingen geef ik de voorkeur aan een fysieke afspraak, ‘benen-op-tafel’ sessies met papieren flip-overs en spontane brainstorms die tijdens de lunch of VrijMiBo ontstaan.

Verbondenheid belangrijk
Zoals Rianne Appel recent in haar artikel ‘Minder productief als je langer thuiswerkt’ op Facto al schetste blijkt (ook) uit wetenschappelijk onderzoek dat verbondenheid één van de drie belangrijkste psychologische behoeften van werknemers is. Deels thuis werken is prima mits functioneel, productief en effectief. Het zou voor mij goed werkbaar zijn om alle functionele overleggen en werkzaamheden vanuit huis af te handelen en naar kantoor te gaan voor sociale interactie en ontmoetingen.

Ruimte voor ontmoeting
Mijn collega Casper Meinders schreef in zijn blog ‘Op zoek naar het nieuwe evenwicht binnen de schoolomgeving na COVID-19’ al over de veranderende behoeften binnen het onderwijs: samenkomen in één gebouw, in één ruimte, heeft waarde. Sociale ontmoetingen zijn heel erg waardevol en dragen bij aan het welbevinden van leerlingen en studenten.
Datzelfde geldt voor de werkomgevingen van de toekomst. Laten we de ruimte die ontstaat op de werkvloer -doordat er minder fysieke werkplekken zijn- gebruiken als ontmoetings- en brainstormruimten.

Maatregelen ondersteund door handige app
In mijn vorige blog ‘Van de nood een deugd maken: socialere, gezondere en slimmere huisvesting na Covid-19’ benoemde ik al dat ik de denkrichting in de voor de hand liggende Covid-19 maatregelen (zoals 1,5 meter cirkels, looproutes en ‘coronaschermen’) te beperkt vind. Wij werken op kantoor natuurlijk binnen de 1,5 meter kaders maar verder vooral zo ‘normaal mogelijk’, dus geen schermen, cirkels et cetera. Met gezond verstand en ondersteund door slimme techniek werken wij veilig en binnen de gestelde kaders. Naar mijn idee komt dit ten goede aan de arbeidsproductiviteit. Zo gebruiken wij de BookMyDesk-app (BMD), om onze werkplek op kantoor van tevoren te reserveren. Met een druk op de knop reserveer je een werk- en lunchplek en meld je bezoekers aan, inclusief een parkeerplaats. Ook handig, wanneer je bijvoorbeeld geen FMIS-systeem hebt, is de meldingen-optie. Je kunt eenvoudig een melding doorgeven over bijvoorbeeld de papieren handdoekjes die op zijn of een tafel die extra gereinigd moet worden. Onze huisvestingsadviseurs hebben op de plattegronden van onze vestigingen eenvoudig weergegeven welke plekken geschikt zijn om aan te werken binnen de gestelde 1,5 meter norm zodat je direct kunt zien welke plek jij reserveert. Daarmee is de app niet alleen handig in gebruik maar stimuleert deze ons ook om ons aan te passen aan de gestelde kaders en weer eens collega’s te ontmoeten.

Meer over dit onderwerp op de onze webpagina 1punt5 huisvesting.

Delen:

Meer nieuws

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Terug naar boven