Grotere vraag naar flexibele kantoorruimte na einde COVID-pandemie 

 

Grotere vraag naar flexibele kantoorruimte na einde COVID-pandemie 

Pandemie versnelt flexwerktrends, met onder meer de wens voor meer mobiliteitsprogramma’s en strategieën voor flexibele ruimte op de werkplek. Dat concludeert Smart WorkPlace partner JLL in een nieuw rapport.

Werknemers willen graag weer terug naar kantoor omdat zij de menselijke en sociale interactie missen die een kantoor biedt. Alhoewel de werknemers aangeven een sterke affiniteit met kantoor te hebben, willen ze tegelijkertijd toch graag 1 of 2 dagen per week mobiel gaan werken, concludeert een onderzoek van JLL onder 3000 werknemers over de hele wereld. De trend naar meer mobiliteit op de werkplek was niet het gevolg van de pandemie, maar is er zeker wel door versneld. Verwacht wordt dat dit na de pandemie zal leiden tot meer strategieën voor flexibel werken, waardoor de vraag naar flexibele ruimte weer toeneemt.

In een nieuw rapport van JLL, the impact of COVID-19 on flexible space, wordt de toekomst van flexibele ruimte geschetst, ook voor de periode nadat de pandemie is gaan liggen. De resultaten laten zien dat flexibele ruimte een andere vorm krijgt dan in het verleden, maar zal blijven groeien naarmate bedrijven en investeerders reageren op de toenemende vraag naar flexibiliteit. Onderzoek door JLL voorspelt zelfs dat 30 procent van alle kantoorruimte in 2030 flexibel wordt gebruikt.

Nu steeds meer bedrijven hun eigen bedrijfsecosysteem toepassen, zal flexibiliteit de belangrijkste factor voor medewerkerstevredenheid zijn, aangezien het kantoor een essentieel onderdeel van de bedrijfscultuur blijft. Volgens het Occupancy Benchmarking Survey van JLL vergroot 67 procent van de vastgoedbeleidsmakers het aantal mobiliteitsprogramma’s op de werkplek, terwijl slechts 4 procent aangeeft dat ze dergelijke programma’s zouden uitbesteden.

“Kantoorruimte blijft zich ontwikkelen als gevolg van de pandemie en zal waarschijnlijk een nog grotere rol gaan spelen bij het vergroten van welzijn en productiviteit op het werk,” aldus Sven Bertens, Head of Research & Strategy bij JLL. “Organisaties willen zich aanpassen aan het ‘nieuwe normaal’, waarin de bezetting op kantoren minder wordt. We verwachten een verschuiving naar een ‘hubs en clubs’-model waarin kantoren dichter bij de woonplaats van de medewerkers liggen. Deze gedistribueerde locaties, ‘clubs’ zullen waarschijnlijk sterk leunen op een flexibele ruimtelijke indeling.”

Het op beleving gestoelde kantoorontwerp van het afgelopen decennium, waarin mobiliteit werd gecombineerd met flexibiliteit, manifesteerde zich in een enorme toename van coworking en flexibele ruimte – en daarmee ook in bezettingsgraad. Hoewel de bezettingsgraden zoals die vóór COVID bestonden naar alle waarschijnlijkheid tijdelijk niet gehaald zullen worden, zijn de factoren die de vraag naar flexibele ruimte hebben opgestuwd onveranderd. Deze trends worden versterkt door het feit dat organisaties geen langlopende huurverplichtingen willen aangaan en zich niet willen vastleggen op grote investeringsprogramma’s en dus kiezen voor kant-en-klare ruimten met huurflexibiliteit.

“We verwachten een fundamentele verschuiving in de manier waarop kantoorruimte wordt gebruikt,” aldus Petra Baltus, Head of NL Unlimited bij JLL. “Coworkingbedrijven hebben een dramatische “boom/bust” cyclus meegemaakt en COVID brengt daarnaast ongekende uitdagingen voor de sector met zich mee. Toch blijven in de toekomst veel van de belangrijkste elementen die aan deze verschuiving hebben bijgedragen in de vastgoedsector bestaan. Ruimte wordt snel, flexibel en leuk. Kant-en-klare ruimten, flexibel ontwerp, integratie van technologie, flexibele huurvoorwaarden en horecadiensten worden de norm. Daardoor verandert commercieel vastgoed van een handelsartikel in een consumptieartikel.”

Hoewel de mogelijkheid van thuiswerken naadloos geïntegreerd wordt in het werkende leven, kan het op termijn moeilijk zijn om buiten kantoor productief te blijven, terwijl werken vanuit huis vanwege de woonsituatie vaak niet de optimale keuze is. Bedrijven zien kantoorvastgoed niet zozeer meer als een puur statische uitgave in de strategie ter bevordering van transformatie en werknemersprestaties. Werknemers hebben al langer de behoefte aan doelgericht ontworpen kantoorruimte, gebaseerd op veiligheid en welzijn, als onderdeel van een steeds verder geïntegreerde, liquide en flexibele vastgoedstrategie.

Bij het opnieuw ontwerpen en inrichten van kantoorruimte wordt naar verwachting meer nadruk gelegd op ruimten bedoeld voor samenwerking. De belangrijkste prioriteiten nu huurders weer terugkeren naar hun kantoren zijn bedrijfscontinuïteit en operationele veerkracht. En omdat flexibele ruimte snel en gemakkelijk te verkrijgen is, kiezen bedrijven in deze tijden van economische onzekerheid waarschijnlijk voor flexibele oplossingen ter ondersteuning van portfolioverminderingen en kostenbesparende strategieën.

Bertens voegde hieraan toe: “Het kantoor is altijd een plek geweest om geconcentreerd te kunnen werken en wordt nu steeds meer een plek voor samenwerking, verbinding, innovatie en sociale interactie. Het verlangen naar deze kenmerken neemt niet af. In een herboren markt na de pandemie, waar aanpassingsvermogen hoog op de zakelijke agenda staat en het ‘hub’-kantoor gericht is op samenwerking, keert de vraag naar flexibele ruimte en groei terug naar de indrukwekkende cijfers van vóór COVID.”

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries in Warnsveld wint CBRE Sustainability Award

De Dries in Warnsveld wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Terug naar boven