Veilig terug naar de werkvloer

 

Veilig terug naar de werkvloer

Om na de coronasluiting een veilige terugkeer naar de werkvloer te garanderen, voorzag Smart WorkPlace partner Heijmans Stadskantoor Venlo binnen tien dagen van BeSafe.

De Heijmans-oplossing BeSafe bestaat uit 510 sensoren, een werkplekreserveringen systeem, en een online dashboard, waarop de gemeente in één oogopslag de real time-bezetting en gebruik van werkplekken ziet. En er zijn nog veel meer toepassingen mogelijk.

Wie binnenloopt in Stadskantoor Venlo, ziet een lichte en ruime hal vol groen. Dit cradle to cradle-gebouw is onder andere duurzaam, zelfvoorzienend in energie, water en lucht en biedt een zo prettig mogelijke werkomgeving. Daarmee is het een voorbeeld voor andere gemeenten, maar dat is absoluut geen reden om achterover te leunen, vindt facility manager Ruud Geraedts. “Een gebouw moet meegroeien met zijn tijd. In 2016 was dit gebouw het neusje van de zalm, maar inmiddels zijn we vier jaar verder.

Veilig terug naar de werkvloer

Corona versnelde de interesse in datagedreven werken bij facility manager Ruud Geraedts van de gemeente Venlo.

Een jaar geleden begon ik me te verdiepen in datagedreven werken. Ik merkte namelijk dat we veel op gevoel deden. Intern hoorde ik regelmatig van collega’s terug dat het te druk was in het gebouw en vroegen ze mij of het mogelijk was om er werkplekken bij te zetten. Toch zag ik tijdens rondes in het gebouw regelmatig lege werkplekken. Ik had hard bewijs nodig om hen te laten inzien wat er nu daadwerkelijk gebeurt in het gebouw, om zo hun gevoel te weerleggen.”

Snel schakelen

Corona versnelde Geraedts’ interesse in datagedreven werken. “Toen rees ineens de vraag: hoe zorgen we ervoor dat onze werknemers veilig terug naar de werkvloer kunnen? Data zou daar een oplossing voor kunnen zijn.” Geraedts nam contact op met verschillende partijen en koos uiteindelijk voor BeSafe, een onderdeel van de datagedreven dienstverlener BeSense die veilig werken op kantoren mogelijk maakt. “Omdat BeSense werkt met anonieme data – we willen werknemers niet het gevoel geven dat ze gecontroleerd worden – en omdat we niet veel tijd hadden en ze bij BeSense enorm snel konden schakelen”, legt Geraedts uit.

Pleun Retera, salesmanager bij BeSense, beaamt dat het voortraject sneller verliep dan normaal. “Een implementatieproces duurt gewoonlijk zes weken. Maar die tijd was er niet. Het hielp dat de wens heel duidelijk was; de gemeente wilde de bezettingsgraad van de werkplekken monitoren en de mogelijkheid bieden om werkplekken te laten reserveren door hun eindgebruikers. Doordat we een duidelijk doel hadden, konden we ons implementatieproces verkorten naar drie weken. Daarna hingen we met een team in een dag 510 sensoren op en was het systeem binnen acht werkdagen live.”

Veilig terug naar de werkvloer

Pleun Retera, salesmanager bij BeSense, begeleidde de implementatie van BeSafe op het stadskantoor.

Overzichtelijk dashboard

De sensoren zijn in het stadskantoor geïnstalleerd onder bureaus en aan de wand van zes vergaderzalen. De infraroodsensoren registreren warmte en beweging. Wat ze registreren, sturen de sensoren door naar de drie gateways in het gebouw, die het via het onafhankelijke LoRa-netwerk weer doorsturen naar het BeSense-systeem. Klantbeheerder Lars van der Pluijm is verantwoordelijk voor het dashboard dat de klant vervolgens inzicht geeft in de data. “Ik stem af met de klant wat hij inzichtelijk wil hebben.”

“De eerste prioriteit van Ruud was de bezettingsgraad van de werkplekken. Dus maakte ik een dashboard waarin hij in een oogopslag kan zien wat de bezetting en benutting is van zijn gebouw. Ook kan hij door middel van filters per dag en per werkplek of afdeling zien wat de bezettingsgraad is en dagen of werkplekken vergelijken.”

Voor Geraedts is dit dashboard overzichtelijk en het biedt hem de informatie die hij nu nodig heeft. “Maar het is nu aan mij om de juiste vragen te stellen, zodat we dit samen verder kunnen ontwikkelen. Dat gaat heel soepel bij BeSense. Als ik bel krijg ik altijd snel antwoord, in duidelijke taal. En heb ik een technische vraag, dan is er zo een MS Teams-meeting geregeld, met een specialist van hen erbij. 

Wat dat betreft voel ik me als klant echt koning. Dat is ook precies waar ik naar op zoek ben, want als gemeente besteden wij maatschappelijk geld. Dan wil je niet het gevoel hebben dat je steeds moet aansluiten in een rij wachtenden.”

Legio mogelijkheden

Nu de eerste fase – de bezettingsgraad in de opstartfase monitoren – bijna voorbij is, denkt Geraedts na over hoe hij de data nog meer zou willen inzetten. “Wellicht dat we medewerkers inzicht gaan geven in de beschikbare werkplekken of dat we gebruik gaan maken van een reserveringssysteem.” Hij is er zeker van dat dit het begin is van een veel grotere ontwikkeling. 

“Ik zie nu al dat deze data goud waard is: we zetten het in om de veiligheid van medewerkers te kunnen garanderen. Maar in de toekomst kan er veel meer. We zouden de schoonmaak kunnen aanpassen op de bezetting. En stel dat we zien dat er een werkplek is waar niemand gaat zitten, dan moeten we uitzoeken waar dat door komt. Is een bureau kapot, of maakt het koffieapparaat teveel herrie? Op die manier kun je je gebouw veel gerichter inrichten. Dat helpt ons als Facility Management enorm, want zo kunnen we nog beter onze hoofdtaak uitvoeren: medewerkers een zo fijn mogelijke werkomgeving bieden.”

Ook je kantoor efficiënter benutten? Bekijk de BeSense website.

Fotocredit alle foto's: René Koster Photography.

Bijschrift openingsfoto: Facility manager Ruud Geraedts en BeSense-klantbeheerder Lars van der Pluijm ervaren de samenwerking als zeer prettig.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven