DigiTable ‘100% huurder na corona’ (3/4) 

DigiTable ‘100% huurder na corona’ (3/4) 

Wat gaat de impact zijn van corona op de het kantoor van de toekomst? Daarover organiseerden Smart WorkPlace en Solved de DigiTable ‘100% huurder na corona’. In dit artikel aandacht voor de derde stelling.

Stelling 3. De cultuur van de organisatie doet er niet toe. Werk is werk en kan vanuit huis worden gedaan!

Deze stelling bij het thema ‘cultuur organisatie versus individu’ triggert Vincent Le Noble meteen. “Dat is namelijk klinkklare onzin! Die cultuur is bepalend in zo ongelooflijk veel dingen!” Daarna nuanceerde hij zijn reactie door de stelling in stukken te hakken. “De cultuur van de organisatie is superbelangrijk, juist in een periode dat je elkaar niet kunt zien. Kijk naar al die initiatieven zoals digitale pubquizzen en digitale borrels om die cultuur te waarborgen en medewerkers betrokken te houden. Tegelijkertijd klopt deel twee van de stelling wel. Werk is werk en dat kan inderdaad ook deels thuis gedaan worden.”

Paul van Rijn (zie openingsfoto) verwijst in dat verband naar een recent Leesman-onderzoek dat uitwees dat het functionele deel van werk beter thuis dan op kantoor gefaciliteerd wordt. “Tegelijkertijd kon het thuiswerken omdat er al een sterke binding met de organisatie en een sterke cultuur was. Een binding die je overigens wel moet onderhouden.” Silvia de Haan onderschrijft de woorden van Van Rijn: “Ook uit onze onderzoeken komt het missen van het sociale contact met collega’s bij thuiswerken sterk naar voren. Het is best moeilijk om een langeafstandsrelatie goed te houden!”

"De oudere generatie kan goed met autonomie overweg en kan dus goed thuiswerken, de jongere generatie daarentegen vindt het vaak juist fijn om omringd te zijn door collega’s.” – Paul van Rijn

Saskia Siegers herinnert zich hoe de jonge beroepspopulatie van ViacomCBS aanvankelijk niet wist wat hen overkwam toen halverwege maart de kantoren dicht gingen. “We dachten dat het niet zo’n vaart zou lopen en toen dat wel zo was waren we aanvankelijk onzeker. Inmiddels is de gewenning opgetreden.” Siegers merkt ook dat de cultuur er wel degelijk toe deed. “Die cultuur binnen ViacomCBS was en is warm en hartelijk, waarbij iedereen elkaar helpt. Dat doen we – op afstand – nu ook en dat helpt ons en houdt ons op de been. Zelfs de directie belde maandelijks bij elk overleg in om zijn gezicht te laten zien. Ik heb nu wel gemerkt dat het juist dat sociale contact is wat in belangrijke mate de cultuur van een organisatie maakt. Ik verwacht ook dat juist die ontmoetingsmomenten op kantoor medewerkers straks een boost zullen geven, zoals je een boost kunt krijgen wanneer je na een drukke werkdag met vrienden op een terras zit.” De Haan plaatst daar wel een kanttekening bij: “Ik zie namelijk ook het omgekeerde gebeuren. Kantoren haalden aanvankelijk wekenlang alles uit de kast om medewerkers maar te verleiden om naar kantoor te komen, inclusief het volledig bestickeren en coronaproof maken van het kantoor. En het inzetten van pizzahutten, ijscokarren en friettenten. Het hielp echter niet. Het reboarden kwam moeizaam op gang en kantoren stonden nog grotendeels leeg.”

Naast cultuur zijn ook andere factoren zoals generatie en karakter (introvert of extravert) van belang beaamt Van Rijn. “Dat hangt vaak samen met autonomie. De oudere generatie kan daar goed mee overweg en kan dus goed thuiswerken, de jongere generatie daarentegen vindt het vaak juist fijn om omringd te zijn door collega’s.”

De deelnemers

Silvia de Haan is workplace consultant bij Solved.

Paul van Rijn is workplace consultant bij de gemeente Utrecht.

Saskia Siegers is manager office services bij ViacomCBS Benelux.

Vincent le Noble is oprichter en CEO bij Measuremen.

Lees hier deel 1 van het verslag van de DigiTable '100% huurder na corona'

Lees hier deel 2 van het verslag van de DigiTable '100% huurder na corona'

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven