DigiTable ‘100% huurder na corona’ (2/4) 

 

DigiTable ‘100% huurder na corona’ (2/4) 

Wat gaat de impact zijn van corona op de het kantoor van de toekomst? Daarover organiseerden Smart WorkPlace en Solved de DigiTable ‘100% huurder na corona’. In dit artikel aandacht voor de tweede stelling.

Stelling 2. Nu het kantoor aanpakken is onverstandig, er is geen budget hiervoor in deze economische tijd. Bovendien is alles zo onzeker, we kunnen beter een jaar wachten.

Saskia Siegers (zie openingsfoto) is het van harte eens met de stelling. “Als ik naar onze eigen situatie kijk, zie ik dat we in januari 2020 volop in een merger zaten, die door corona maandenlang vertraging opliep. Pas nu wordt het weer opgepakt. Ik zie dat er in de organisatie teveel andere zaken spelen – neem de teruglopende advertentieinkomsten – om nu te kunnen focussen op het kantoor aanpakken. We kunnen het als organisatie natuurlijk nooit volledig negeren, maar de aandacht ervoor is wel veel minder. Ik verwacht dat de directie er pas weer voor open zal staan, wanneer medewerkers terugkeren op kantoor en het nieuwe normaal zijn intrede heeft gedaan.”

"Ik zie dat er in de organisatie teveel andere zaken spelen om nu te kunnen focussen op het kantoor aanpakken" – Saskia Siegers

Bij de gemeente Utrecht is de stelling niet van toepassing, vindt Paul van Rijn: “Bij ons is de focus – ik ben het met De Haan eens dat die nodig is – er namelijk wel om het kantoor nu aan te passen. De afgelopen maanden heeft de gemeente, naar grote tevredenheid, meer dan 2000 thuiswerkplekken gefaciliteerd voor haar medewerkers. Daarmee is de beschikbare vastgoedvoorraad enorm toegenomen. En kan er nu gekeken worden of de omvang van die dure vastgoedvoorraad niet kan worden gereduceerd.”

Dekentje

Vincent le Noble onderschrijft dat veel organisaties de afgelopen maanden fors hebben geïnvesteerd in thuiswerken en thuiswerkplekken. “Ik ben er ook van overtuigd dat die investeringen niet worden teruggedraaid. Integendeel, die investeringen worden verder uitgenut. Die trend zie ik in het onderwijs en die verwacht ik bij kantoren. Tegelijkertijd denk ik ook dat veel bedrijven het liefst nu een dekentje over zich heen zouden willen trekken en willen afwachten wat de toekomst hen gaat brengen. Want voor veel beslissers bij organisaties is het momenteel lastig om verder dan drie weken vooruit te kijken. Daarom onderschrijf ik de stelling, ik verwacht dat organisaties een jaartje – en misschien wel langer – wachten om het kantoor aan te pakken. Er gaat een uitgestelde aankoopbeslissing ontstaan.”

Silvia de Haan is het eens met Le Noble en begrijpt ook ‘de klanten in het hoekje met het dekentje’: “Ik herken het beeld dat Le Noble schetst. Natuurlijk is dat best lastig voor ons als adviseurs want wij staan te trappelen om die kantoren aan te pakken. Tegelijkertijd heb ik er ook begrip voor dat dat niet kan.”

De deelnemers

Silvia de Haan is workplace consultant bij Solved.

Paul van Rijn is workplace consultant bij de gemeente Utrecht.

Saskia Siegers is manager office services bij ViacomCBS Benelux.

Vincent le Noble is oprichter en CEO bij Measuremen.

Lees hier deel 1 van het verslag van de DigiTable '100% huurder na corona'

Delen:

Meer nieuws

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Terug naar boven