Terug van vakantie, terug naar kantoor de thuiswerkplek! (1/2)

4 min

 

Terug van vakantie, terug naar <span style='text-decoration: line-through;'>kantoor</span> de thuiswerkplek! (1/2)

Bij post-corona werken is er geen sprake van ‘het nieuwe normaal’, maar zal veel blijvend veranderen. Daarover reflecteert Ernst-Willem van Drumpt van Smart WorkPlace partner Alliander in een tweedelige blog.

Na een aantal roerige corona maanden keken veel mensen uit naar 1 september. De verwachting was toch dat we dan onze kantoren met de nodige versoepelingen weer wat intensiever zouden kunnen gebruiken. Op 18 augustus waren de woorden van onze minister-president echter duidelijk: “Werk zoveel mogelijk thuis”.

Dat was toch wel even een flinke domper voor velen. Je komt terug van vakantie waarbij je meer dan voorheen thuis bent gebleven en dan wil je toch even je collega’s zien. Even bijpraten hoe de vakanties zijn geweest, wat er in de tussentijd is gebeurd en elkaar gewoon weer even fysiek ontmoeten. Daarmee wordt het gemis van collega’s, de sociale component van werken, in deze tijd heel duidelijk onderstreept.

Het gedwongen experiment van massaal thuiswerken heeft de afgelopen maanden laten zien hoe wendbaar we zijn in onze manier van werken. Keihard is er gewerkt door IT-afdelingen om virtueel samenwerken maximaal te ondersteunen. De woorden ‘teams’, ‘zoomen’ en ‘call’ worden kinderen ineens met de paplepel ingegoten en zijn niet meer weg te slaan uit ons dagelijks vocabulaire. Ik ben nu al benieuwd naar ‘het woord van 2020’.

Prachtig ook om te zien hoe organisaties nadenken over de toekomst van werken, de ondersteuning van de thuiswerkplek, welke faciliteiten we op kantoor inzetten en hoe we die gaan inzetten om de gestage groei van medewerkers die naar kantoor komen te ondersteunen. Vanuit mijn rol gaaf om hier als Facilities samen met IT en HR  gezamenlijk naar te kijken, waarbij de succesfactor Communicatie zeker niet over het hoofd mag worden gezien. Een integrale aanpak is dan ook randvoorwaardelijk om de actuele vraagstukken de kop te bieden.

Maar ja, de tijd van brandjes blussen en zorgen dat iedereen door kan met zijn werk is zo langzamerhand wel voorbij en dus denken we na over hoe de wereld er post-corona uitziet. Er is wat mij betreft geen sprake van ‘het nieuwe normaal’, want heel veel zal blijvend veranderen. En juist dat maakt dat een simpel antwoord op de vraag hoe onze manier van werken en daarmee de functie van het kantoor verandert onmogelijk is. We weten het simpelweg niet, maar dat het anders wordt staat vast. Geen reden om achterover te leunen en af te wachten wat er op ons afkomt wat mij betreft, maar juist hét moment om scenario’s uit te werken en keuzes te maken. En ongetwijfeld zitten daar keuzes bij die achteraf misschien niet handig blijken, maar niks doen is geen optie. We moeten door, want er ligt een enorme potentie om dingen structureel anders te gaan doen!

Daar waar in het begin van de coronacrisis diverse (tech) bedrijven heel stoer riepen dat dit het bewijs was dat kantoren niet of slechts heel beperkt nodig waren, komen we daar wel een beetje op terug. De functie van het kantoor is zoveel meer dan het bieden van een werkplek en een kop koffie uit de automaat. Juist de sociale cohesie, de binding met de organisatie, creativiteit en innovatie en niet te vergeten het leren van collega’s, zijn belangrijke factoren waar het kantoor een duidelijke meerwaarde biedt ten opzichte van bijvoorbeeld de thuisomgeving. Het is natuurlijk niet voor niets dat ZZP’ers elkaar, ook pre-corona, opzoeken in flex offices. Mijn conclusie is dan ook dat we kantoren keihard nodig blijven hebben, maar dat we de functie van het kantoor moeten heroverwegen.

En dat gebeurt natuurlijk ook volop, waarbij we ons veelal baseren op data uit generieke onderzoeken. Ik geloof absoluut dat we generiek kunnen zeggen dat mensen meer thuis gaan werken, dat het kantoor transformeert naar een ontmoetings- en samenwerkplek, dat we qua reistijd andere keuzes maken en dat we de deur open hebben gezet voor het maken van keuzes in je privé-werk balans. Het is immers inmiddels geaccepteerd, we weten dat mensen thuis ook heel productief kunnen zijn (soms zelfs productiever) en dat minder reizen veel tijd oplevert én ook nog eens ontzettend bijdraagt aan onze klimaatdoelstellingen.

Dit is deel 1 van de tweedelige blog van Ernst-Willem van Drumpt. Op 22 september verschijnt deel 2.

Ernst-Willem van Drumpt is Manager Facilities bij Alliander. Alliander geeft vorm aan de energietoekomst van Nederland door het ontwikkelen en beheren van energienetten. Ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven zijn aangesloten op elektriciteit, gas en warmte via het netwerk van Alliander. Met 7.000 collega’s zorgt Alliander ervoor dat het licht brandt, de huizen warm zijn en de bedrijven draaien. Dit doet Alliander vanuit het maatschappelijk belang om energie voor iedereen betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden.

Delen:
Ernst-Willem van Drumpt

Ernst-Willem van Drumpt

Manager Facilities, Alliander

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven