Terug van vakantie, terug naar kantoor de thuiswerkplek! (1/2)

4 min

 

Terug van vakantie, terug naar <span style='text-decoration: line-through;'>kantoor</span> de thuiswerkplek! (1/2)

Bij post-corona werken is er geen sprake van ‘het nieuwe normaal’, maar zal veel blijvend veranderen. Daarover reflecteert Ernst-Willem van Drumpt van Smart WorkPlace partner Alliander in een tweedelige blog.

Na een aantal roerige corona maanden keken veel mensen uit naar 1 september. De verwachting was toch dat we dan onze kantoren met de nodige versoepelingen weer wat intensiever zouden kunnen gebruiken. Op 18 augustus waren de woorden van onze minister-president echter duidelijk: “Werk zoveel mogelijk thuis”.

Dat was toch wel even een flinke domper voor velen. Je komt terug van vakantie waarbij je meer dan voorheen thuis bent gebleven en dan wil je toch even je collega’s zien. Even bijpraten hoe de vakanties zijn geweest, wat er in de tussentijd is gebeurd en elkaar gewoon weer even fysiek ontmoeten. Daarmee wordt het gemis van collega’s, de sociale component van werken, in deze tijd heel duidelijk onderstreept.

Het gedwongen experiment van massaal thuiswerken heeft de afgelopen maanden laten zien hoe wendbaar we zijn in onze manier van werken. Keihard is er gewerkt door IT-afdelingen om virtueel samenwerken maximaal te ondersteunen. De woorden ‘teams’, ‘zoomen’ en ‘call’ worden kinderen ineens met de paplepel ingegoten en zijn niet meer weg te slaan uit ons dagelijks vocabulaire. Ik ben nu al benieuwd naar ‘het woord van 2020’.

Prachtig ook om te zien hoe organisaties nadenken over de toekomst van werken, de ondersteuning van de thuiswerkplek, welke faciliteiten we op kantoor inzetten en hoe we die gaan inzetten om de gestage groei van medewerkers die naar kantoor komen te ondersteunen. Vanuit mijn rol gaaf om hier als Facilities samen met IT en HR  gezamenlijk naar te kijken, waarbij de succesfactor Communicatie zeker niet over het hoofd mag worden gezien. Een integrale aanpak is dan ook randvoorwaardelijk om de actuele vraagstukken de kop te bieden.

Maar ja, de tijd van brandjes blussen en zorgen dat iedereen door kan met zijn werk is zo langzamerhand wel voorbij en dus denken we na over hoe de wereld er post-corona uitziet. Er is wat mij betreft geen sprake van ‘het nieuwe normaal’, want heel veel zal blijvend veranderen. En juist dat maakt dat een simpel antwoord op de vraag hoe onze manier van werken en daarmee de functie van het kantoor verandert onmogelijk is. We weten het simpelweg niet, maar dat het anders wordt staat vast. Geen reden om achterover te leunen en af te wachten wat er op ons afkomt wat mij betreft, maar juist hét moment om scenario’s uit te werken en keuzes te maken. En ongetwijfeld zitten daar keuzes bij die achteraf misschien niet handig blijken, maar niks doen is geen optie. We moeten door, want er ligt een enorme potentie om dingen structureel anders te gaan doen!

Daar waar in het begin van de coronacrisis diverse (tech) bedrijven heel stoer riepen dat dit het bewijs was dat kantoren niet of slechts heel beperkt nodig waren, komen we daar wel een beetje op terug. De functie van het kantoor is zoveel meer dan het bieden van een werkplek en een kop koffie uit de automaat. Juist de sociale cohesie, de binding met de organisatie, creativiteit en innovatie en niet te vergeten het leren van collega’s, zijn belangrijke factoren waar het kantoor een duidelijke meerwaarde biedt ten opzichte van bijvoorbeeld de thuisomgeving. Het is natuurlijk niet voor niets dat ZZP’ers elkaar, ook pre-corona, opzoeken in flex offices. Mijn conclusie is dan ook dat we kantoren keihard nodig blijven hebben, maar dat we de functie van het kantoor moeten heroverwegen.

En dat gebeurt natuurlijk ook volop, waarbij we ons veelal baseren op data uit generieke onderzoeken. Ik geloof absoluut dat we generiek kunnen zeggen dat mensen meer thuis gaan werken, dat het kantoor transformeert naar een ontmoetings- en samenwerkplek, dat we qua reistijd andere keuzes maken en dat we de deur open hebben gezet voor het maken van keuzes in je privé-werk balans. Het is immers inmiddels geaccepteerd, we weten dat mensen thuis ook heel productief kunnen zijn (soms zelfs productiever) en dat minder reizen veel tijd oplevert én ook nog eens ontzettend bijdraagt aan onze klimaatdoelstellingen.

Dit is deel 1 van de tweedelige blog van Ernst-Willem van Drumpt. Op 22 september verschijnt deel 2.

Ernst-Willem van Drumpt is Manager Facilities bij Alliander. Alliander geeft vorm aan de energietoekomst van Nederland door het ontwikkelen en beheren van energienetten. Ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven zijn aangesloten op elektriciteit, gas en warmte via het netwerk van Alliander. Met 7.000 collega’s zorgt Alliander ervoor dat het licht brandt, de huizen warm zijn en de bedrijven draaien. Dit doet Alliander vanuit het maatschappelijk belang om energie voor iedereen betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden.

Delen:
Ernst-Willem van Drumpt

Ernst-Willem van Drumpt

Manager Facilities, Alliander

Meer nieuws

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Terug naar boven