De impact van hybride werken op mobiliteitsoverwegingen

 

De impact van hybride werken op mobiliteitsoverwegingen

Wanneer het hybride werken een vast onderdeel van het werkpatroon wordt, zullen we flexibeler omgaan met de reisbewegingen. Dat is de stellige overtuiging van Kim Vermeulen van Smart WorkPlace partner HEVO.

Begin 2020 waren de snelwegen niet alleen in het weekend maar ook door de weeks nagenoeg leeg. De coronacrisis zorgde ervoor dat velen van de een op de andere dag thuis gingen werken en ’s ochtend en ‘s avonds niet meer in de file hoefden te gaan staan. Daar waar organisaties aangaven velen jaren nodig te hebben om tijd- en plaats onafhankelijk te kunnen gaan werken, werd alles op alles gezet om dat ineens in een paar dagen tijd te realiseren.

De rol van het kantoor in het mogelijk maken van werk is daarmee in een ander daglicht komen te staan. De coronacrisis heeft laten zien dat werken vanaf een andere locatie ook goed mogelijk is. Organisaties vragen zich direct af wat de impact hiervan is op hun vastgoed. Is er nog wel behoefte aan kantoorhuisvesting in de toekomst? En wat is die behoefte? Waar de ene organisatie thuiswerken tot de norm verheft, geeft de andere organisatie extra aandacht om de kantooromgeving aantrekkelijk te houden zodat het kantoor het hart van de organisatie blijft.

Een versnelde popularisering van dgitaal, plaats- en tijdonafhankelijk werken?

Ondanks een versnelde popularisering van het thuiswerken, zijn er ook nadelen aan verbonden. Doordat ineens altijd en overal gewerkt kan worden hebben medewerkers het gevoel altijd ‘aan te staan’. De grens tussen werk en privé vervaagt. Daarnaast vraagt het digitaal werken en vergaderen veel meer van ons brein dan dat een fysiek overleg dat doet en kan niet elke thuiswerkplek als goede Arbo-conforme plek worden bestempeld. Er zijn steeds meer signalen dat na de coronacrisis medewerkers graag terugkeren naar kantoor. Tijdens de versoepeling van de coronamaatregelen zag je dit direct terug in de omgeving. De snelwegen raakte weer voller en daar waar het kon werkte men weer graag een paar dagen op kantoor.

Het sociale aspect speelt daarbij een belangrijke rol. Het praatje met collega’s bij de koffieautomaat is een aspect dat veel wordt gemist bij het thuiswerken.

Desalniettemin wordt ook na de coronacrisis mogelijk meer thuisgewerkt dan voorheen. De keuze tussen thuis of op kantoor werken wordt meer afhankelijk van de activiteiten die een medewerker verwacht te gaan doen gedurende die dag. Sommige activiteiten lenen zich goed om thuis uit te voeren. Voor andere activiteiten is (samen)werken op kantoor wenselijk. HEVO identificeert daarin zes categorieën werkzaamheden:

  1. Productie (individuele bureau)werkzaamheden
  2. Elkaar informeren
  3. Beslissingen nemen
  4. Oplossingen zoeken
  5. Persoonlijk (informeel) contact
  6. Leren en ontwikkelen

1, 2 en 3 kunnen prima thuis. Dat is effectiever en efficiënter omdat men ongestoord en tijd- en plaats onafhankelijk kan werken. Activiteiten 4, 5 en 6 doen we liever op kantoor, het liefst samen in een fysieke ruimte. Deze activiteiten vragen interactie.

Geen ochtend- en avondspits meer?

Wanneer het hybride werken een vast onderdeel van het werkpatroon wordt, zullen we flexibeler omgaan met de reisbewegingen. Waarom zouden we immers in de file gaan staan als we ook eerst een paar uurtjes vanuit huis kunnen werken? Mogelijk dat de hoeveelheid reisbewegingen in zijn algemeenheid zal afnemen. Het digitaal ontmoeten heeft zijn effectiviteit immers bewezen en plaatst de locatie van de kantoorhuisvesting van een organisatie in een ander perspectief. Tegelijkertijd is de herwaardering van een andere soort mobiliteit, namelijk een wandeling tijdens de lunchpauze, enorm toegenomen.

Tot slot

Dat de coronacrisis impact heeft op onze manier van (samen)werken en daarmee op de mobiliteitsoverwegingen lijdt geen twijfel. Het is echter moeilijk op deze korte termijn te bepalen wat die impact precies gaat zijn. Mensen blijven immers gewoontedieren en vallen al snel terug in oude gewoontes als de omstandigheden dat toelaten. Neem daarom als organisatie zijnde op de korte termijn geen overhaaste beslissingen op basis van emotie en geluiden uit de markt, geen enkele organisatie is hetzelfde!

Meer weten? Vraag het aan Kim Vermeulen, adviseur werken bij HEVO.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven