Sluit mijn huisvesting (nog) aan bij mijn organisatie (nu en in de toekomst)?

 

Sluit mijn huisvesting (nog) aan bij mijn organisatie (nu en in de toekomst)?

Welke huisvesting heeft een organisatie nu en in de toekomst nodig? Het antwoord is volgens Rutger de Boer van Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management te vinden bij de stakeholders in de organisatie.

Huisvesting: te klein, te groot, te duur, te ouderwets of op de verkeerde plek? Om als organisatie tot volle bloei te komen, is passende huisvesting essentieel. De vraag waar veel huisvestingsmanagers mee worstelen is dan ook welke huisvesting een organisatie nu en in de toekomst nodig heeft. Want hoe weet je of een bedrijf de komende jaren in hetzelfde pand kan blijven of juist moet uitbreiden of verhuizen? Het antwoord op deze vraag is te vinden bij de stakeholders binnen jouw organisatie.

Een huisvestingsvraagstuk ontstaat vaak vanuit problemen die binnen een organisatie spelen. Denk aan een HR-manager die het lastig vindt om het juiste talent voor de organisatie te werven, een collega van Sales die merkt dat klanten het bedrijf lastig weten te vinden, het facilitaire team op locatie dat te maken krijgt met collega’s die geen geschikte werkplek kunnen vinden of vanuit de directie ontstaat de wens om te besparen op huisvestingskosten. Slechts een paar voorbeelden van signalen die ervoor kunnen zorgen dat je gaat nadenken of de huidige huisvesting nog aansluit op de organisatiedoelstellingen.

Toetsen van huidige huisvesting

Om te achterhalen of de huisvesting nog past bij een organisatie, is het verstandig om de actuele en toekomstige behoeften van een organisatie helder in kaart te brengen zodat je dit kunt toetsen. Weet je nog niet wat jouw organisatie de komende vijf à tien jaar kan verwachten? Dan kan het best een uitdaging zijn om de toekomstbestendigheid van je huisvesting te achterhalen.

Als je de juiste informatie niet tot je beschikking hebt, is het verstandig om in het gesprek te gaan met de verschillende stakeholders binnen jouw organisatie. Zonder dat je het weet, is er namelijk al veel kennis in huis. Waar ze het antwoord op de vraag ‘Hoe ziet de organisatie er over een aantal jaar uit?’ niet kunnen geven, hebben ze vaak wél een beeld bij de toekomst van hun vakgebied en wat dit betekent voor hun afdeling. Opgeteld is dit waardevolle informatie voor de huisvestingsmanager.

Bundelen van huisvestingsinformatie

Een IT-manager weet dat hij de komende jaren een flink budget nodig heeft omdat ze gaan digitaliseren. De kans is dan groot dat er in de toekomst minder medewerkers nodig zijn of dat er meer vanuit huis gewerkt gaat worden, waardoor er minder werkplekken nodig zijn. Afhankelijk van het bedrijf kan dit ook juist betekenen dat er meer medewerkers voor de IT-afdeling nodig zullen zijn.

Een Salesmanager roept dat het steeds belangrijker wordt dat medewerkers dicht bij de klant werkzaam zijn, zodat ze beter weten wat er reilt en zeilt. De keuze voor een aantal regiokantoren verspreid over het land ten opzichte van één groot hoofdkantoor kan dan een logisch gevolg zijn.

Een HR-specialist weet precies waar hij of zij gekwalificeerd personeel vandaan kan halen. Dit is zeer relevante informatie voor de locatie van een organisatie. Wil je je dichtbij een universiteit vestigen, waar jouw toekomstige personeel wordt opgeleid? Waarschijnlijk zit de concurrentie hier ook, wat wel meer aanbod, maar ook meer druk op de arbeidsvoorwaarden betekent.

De informatie die je verzamelt door het gesprek aan te gaan met de verschillende stakeholders binnen een organisatie vormen de puzzelstukjes om tot één huisvestingstrategie te komen. Voor een directie wordt dit pas interessant als deze gegevens bij elkaar worden opgeteld, in een business case worden weergegeven en verwerkt tot een strategisch huisvestingsplan, waar het ook nog naast de missie en visie van het bedrijf wordt gelegd.

Invloed van huisvesting

Het is verstandig om goed na te denken over de keuzes die je maakt, want dit heeft dit heeft niet alleen grote invloed op de toekomstbestendigheid van huisvesting, maar ook zeker op de aantrekkelijkheid van de organisatie als werkgever, het imago van het bedrijf en het realiseren van organisatiedoelstellingen. Wil je bijvoorbeeld duurzaamheid uitstralen? Dan is het een logische keuze om voor een CO2-neutraal kantoorpand te kiezen.

Kijk ook zeker verder dan de huisvesting alleen: vergeet ook de vertaalslag naar de inrichting van het pand en de bijbehorende facilitaire dienstverlening niet. Een flexibele inrichting van een pand zorgt ervoor dat je beter meekunt met veranderingen en dus beter kunt inspelen op een situatie in de toekomst. Het kan dus verstandig zijn om bij het opstellen van het huisvestingsplan hier al rekening mee te houden.

Delen:

Meer nieuws

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Terug naar boven