Sluit mijn huisvesting (nog) aan bij mijn organisatie (nu en in de toekomst)?

 

Sluit mijn huisvesting (nog) aan bij mijn organisatie (nu en in de toekomst)?

Welke huisvesting heeft een organisatie nu en in de toekomst nodig? Het antwoord is volgens Rutger de Boer van Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management te vinden bij de stakeholders in de organisatie.

Huisvesting: te klein, te groot, te duur, te ouderwets of op de verkeerde plek? Om als organisatie tot volle bloei te komen, is passende huisvesting essentieel. De vraag waar veel huisvestingsmanagers mee worstelen is dan ook welke huisvesting een organisatie nu en in de toekomst nodig heeft. Want hoe weet je of een bedrijf de komende jaren in hetzelfde pand kan blijven of juist moet uitbreiden of verhuizen? Het antwoord op deze vraag is te vinden bij de stakeholders binnen jouw organisatie.

Een huisvestingsvraagstuk ontstaat vaak vanuit problemen die binnen een organisatie spelen. Denk aan een HR-manager die het lastig vindt om het juiste talent voor de organisatie te werven, een collega van Sales die merkt dat klanten het bedrijf lastig weten te vinden, het facilitaire team op locatie dat te maken krijgt met collega’s die geen geschikte werkplek kunnen vinden of vanuit de directie ontstaat de wens om te besparen op huisvestingskosten. Slechts een paar voorbeelden van signalen die ervoor kunnen zorgen dat je gaat nadenken of de huidige huisvesting nog aansluit op de organisatiedoelstellingen.

Toetsen van huidige huisvesting

Om te achterhalen of de huisvesting nog past bij een organisatie, is het verstandig om de actuele en toekomstige behoeften van een organisatie helder in kaart te brengen zodat je dit kunt toetsen. Weet je nog niet wat jouw organisatie de komende vijf à tien jaar kan verwachten? Dan kan het best een uitdaging zijn om de toekomstbestendigheid van je huisvesting te achterhalen.

Als je de juiste informatie niet tot je beschikking hebt, is het verstandig om in het gesprek te gaan met de verschillende stakeholders binnen jouw organisatie. Zonder dat je het weet, is er namelijk al veel kennis in huis. Waar ze het antwoord op de vraag ‘Hoe ziet de organisatie er over een aantal jaar uit?’ niet kunnen geven, hebben ze vaak wél een beeld bij de toekomst van hun vakgebied en wat dit betekent voor hun afdeling. Opgeteld is dit waardevolle informatie voor de huisvestingsmanager.

Bundelen van huisvestingsinformatie

Een IT-manager weet dat hij de komende jaren een flink budget nodig heeft omdat ze gaan digitaliseren. De kans is dan groot dat er in de toekomst minder medewerkers nodig zijn of dat er meer vanuit huis gewerkt gaat worden, waardoor er minder werkplekken nodig zijn. Afhankelijk van het bedrijf kan dit ook juist betekenen dat er meer medewerkers voor de IT-afdeling nodig zullen zijn.

Een Salesmanager roept dat het steeds belangrijker wordt dat medewerkers dicht bij de klant werkzaam zijn, zodat ze beter weten wat er reilt en zeilt. De keuze voor een aantal regiokantoren verspreid over het land ten opzichte van één groot hoofdkantoor kan dan een logisch gevolg zijn.

Een HR-specialist weet precies waar hij of zij gekwalificeerd personeel vandaan kan halen. Dit is zeer relevante informatie voor de locatie van een organisatie. Wil je je dichtbij een universiteit vestigen, waar jouw toekomstige personeel wordt opgeleid? Waarschijnlijk zit de concurrentie hier ook, wat wel meer aanbod, maar ook meer druk op de arbeidsvoorwaarden betekent.

De informatie die je verzamelt door het gesprek aan te gaan met de verschillende stakeholders binnen een organisatie vormen de puzzelstukjes om tot één huisvestingstrategie te komen. Voor een directie wordt dit pas interessant als deze gegevens bij elkaar worden opgeteld, in een business case worden weergegeven en verwerkt tot een strategisch huisvestingsplan, waar het ook nog naast de missie en visie van het bedrijf wordt gelegd.

Invloed van huisvesting

Het is verstandig om goed na te denken over de keuzes die je maakt, want dit heeft dit heeft niet alleen grote invloed op de toekomstbestendigheid van huisvesting, maar ook zeker op de aantrekkelijkheid van de organisatie als werkgever, het imago van het bedrijf en het realiseren van organisatiedoelstellingen. Wil je bijvoorbeeld duurzaamheid uitstralen? Dan is het een logische keuze om voor een CO2-neutraal kantoorpand te kiezen.

Kijk ook zeker verder dan de huisvesting alleen: vergeet ook de vertaalslag naar de inrichting van het pand en de bijbehorende facilitaire dienstverlening niet. Een flexibele inrichting van een pand zorgt ervoor dat je beter meekunt met veranderingen en dus beter kunt inspelen op een situatie in de toekomst. Het kan dus verstandig zijn om bij het opstellen van het huisvestingsplan hier al rekening mee te houden.

Delen:

Meer nieuws

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Het Hybride Helden Festival is terug

Het Hybride Helden Festival is terug

woensdag 21 mei

BIS|Econocom organiseert het Hybride Helden Festival. Op 10 juni ontmoet je professionals, ontdek je de nieuwste technologieën, ...

Lees meer

Terug naar boven