70 procent werknemers heeft thuiswerkplek nog altijd niet op orde

 

70 procent werknemers heeft thuiswerkplek nog altijd niet op orde

Zo’n 70 procent van de Nederlandse werknemers heeft een werkplek die nog altijd niet goed is toegerust op werken vanuit huis, zo blijkt uit de eerste Monitor Hybride Werken van KPN. 

Uit de Monitor Hybride Werken van KPN, uitgevoerd onder 1000 werknemers die hybride werken, blijkt dat ruim een kwart nog niet over een (verstelbaar) bureau beschikt. Eenzelfde hoeveelheid heeft geen tweede scherm en ruim een vijfde heeft thuis nog steeds geen bureaustoel staan. Voor bijna een kwart is er sprake van een ruimteprobleem: deze groep heeft geen geschikte aparte ruimte in huis om goed te kunnen werken. Ook beschikken werknemers vaak niet over een goede, stabiele wifiverbinding (18 procent) en een snelle internetverbinding (16 procent). Slechts 30 procent geeft aan niets te missen op de thuiswerkplek.                          

“Succes hybride werken valt of staat met infrastructuur”

Ruim twee derde zegt het liefst thuis te werken, omdat daar de concentratie en de productiviteit beter zijn. Eenzaamheid, afleiding of vervaging tussen werk en privé zijn redenen waarom een minderheid van de ondervraagden liever op kantoor werkt. Ook technische mankementen, bijvoorbeeld een haperende internetverbinding, zorgen ervoor dat thuis- of hybride werken als negatief wordt ervaren. Maar liefst 63 procent van de mensen die wel eens hybride vergaderen klaagt dat een slechte internetverbinding zorgt voor een rommelig en onprettig verloop van overleggen. Bijna 40 procent is er bij het inbellen in meetings bang voor dat de techniek hem in de steek laat.

“Deze cijfers zijn verontrustend”, aldus Marieke Snoep, directeur zakelijke markt en lid van de raad van bestuur van KPN. “We hadden gedacht dat veel bedrijven hun infrastructuur op kantoor, maar ook bij de werknemer thuis inmiddels op orde zouden hebben. Als we hybride werken écht willen laten werken, zijn structurele veranderingen nodig in de fysieke werkomgeving thuis en op kantoor, in ICT en in gedrag van management en medewerkers. Daar valt of staat het succes van hybride werken namelijk mee.”

Ook op kantoor verbetering te behalen

Ook op kantoor valt het nodige te verbeteren. Ruim een derde wil meer ruimte om in stilte te kunnen werken. Ruim een kwart wil dat er op zijn of haar werk meer ruimtes komen om te kunnen bellen, een even grote groep wil dat meer ruimtes geschikt worden gemaakt voor videobellen. Van de werknemers die al gebruikmaken van dergelijke videoapparatuur krijgt 47 procent deze niet altijd goed aan de praat. 43 procent geeft aan dat de juiste apparatuur nog helemaal ontbreekt. Slechts 24 procent geeft aan dat er niets op het kantoor hoeft te gebeuren om hybride werken te vergemakkelijken.

“Kantoren krijgen een andere functie en zullen gebruikt gaan worden voor ontmoeten en samenwerken”, vervolgt Snoep. “Een voorwaarde voor succesvol hybride werken is dat thuiswerken net zo goed gaat als op kantoor. Waar mensen ook werken, ze rekenen op software, hardware en een netwerk dat constant presteert en waar ze veilig gebruik van kunnen maken. Zonder haperingen, zonder storingen. De werkplekken thuis en op kantoor moeten bovendien naadloos in elkaar overvloeien. Met een gebruikerservaring die overal gelijk is.”

40 procent heeft geen afspraken over hybride werken

Zo’n 85 procent van de werknemers wil graag zelf blijven bepalen op welke dagen zij thuis werken en op welke dagen op kantoor. In 59 procent van de gevallen zijn daar afspraken over gemaakt. In de helft van de gevallen is er een minimaal aantal kantoordagen overeengekomen. In ruim een derde van de gevallen is afgesproken op welke dagen men verplicht op de zaak aanwezig moet zijn. Maar liefst ruim 40 procent heeft over hybride werken geen enkele afspraak met de baas gemaakt, maar daar heeft bijna driekwart dan ook geen behoefte aan.

Snoep sluit af met de oproep aan werkgevers en werknemers om vooral met elkaar in gesprek te gaan: “De eerste Monitor Hybride Werken laat zien dat er nog voldoende ruimte is voor verbetering en ik roep werknemers en werkgevers dan ook op om hierover verder met elkaar in gesprek te gaan. Blijf in contact over wat werkt en wat niet en pas het aan.”

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven