Niet kopiëren, maar herontwerpen van werkprocessen

 

Niet kopiëren, maar herontwerpen van werkprocessen

Organisaties kopiëren te snel hun offline werkprocessen naar de digitale wereld, terwijl het nu het moment is om te vernieuwen. Dat stelt Anna Oostveen van Smart WorkPlace partner TwynstraGudde in onderstaande blog.

We zijn plots allemaal zeer kundig geworden in digitaal samenwerken. Trainingen via Zoom, vergaderingen via Teams, een pubquiz via Jitsi, ontwerpsessies met Miro en niet te vergeten borrels met vrienden via Houseparty. Ik klik inmiddels net zo makkelijk het knopje videocall aan als dat ik een collega aanspreek bij het koffieautomaat. En toch zie ik om me heen gebeuren dat veel organisaties te snel hun offline werkprocessen kopiëren naar de digitale wereld. Terwijl het een mooi en noodzakelijk moment is om te vernieuwen. Ik deel graag mijn eigen inzicht om uit te zoomen en terug te gaan naar de bedoeling.

Mijn eerste leercurve zat in het ontdekken van alle online tooling, welke je het best waarvoor in kunt zetten en misschien nog wel belangrijker: waarvoor niet. Bijna alles is mogelijk en we hebben met elkaar snel geleerd hoe we onze ‘oude manieren’ van samenwerken kunnen vervangen met digitale instrumenten. Toch hoor ik de laatste tijd steeds vaker de opmerking dat het toch wel prettiger is om offline af te spreken. En ik heb mijzelf aangeleerd dat niet alles met beeld hoeft en dat af en toe ‘gewoon’ bellen veel fijner is. Je kunt dat zelfs tijdens een wandeling doen.

Een fundamentele heroverweging

Mijn tweede leercurve bestond uit een les, waarvan ik merkte dat veel mensen dit over het hoofd zagen (en nog steeds zien): de werkprocessen en diensten die we offline hebben ingericht, kunnen niet zomaar naar een digitale wereld gekopieerd worden. Of het nu gaat om het geven van intervisie, het faciliteren van een training of je wekelijkse vergadering met je team. En zo bestaat een digitale ggz polikliniek uit heel andere werkprocessen dan een gewone polikliniek. Een client gaat bij een digitale ggz polikliniek eerst door een digitale module heen voordat het intakegesprek plaatsvindt. Hammer en Champy schreven hier al in 1993 over onder de term Business Process Redesign: de fundamentele heroverweging en het radicale herontwerp van organisatieprocessen. Jawel, helemaal opnieuw (from scratch). 

We starten nu bijna elke vergadering of sessie netjes met de ‘digitale spelregels’ en dat is niet zonder reden. Digitaal gelden er namelijk ook echt andere spelregels en het blijkt dat we daar nog weinig bedreven in zijn. En zo geldt er digitaal ook een andere samenwerkingscode, een andere manier van omgaan met elkaar. Een dergelijke ingrijpende verandering in de omgeving vraagt dus om het opnieuw inrichten van je processen en diensten. Tegelijkertijd biedt deze herinrichting een mooi momentum om te vernieuwen. Hoe krijg je dat voor elkaar? 

In drie stappen naar het nieuwe normaal

Hammer en Champy definieerden een aantal stappen, met vooral als doel om drastisch te verbeteren op kosten, kwaliteit, dienstverlening en snelheid. Waardecreatie voor de klant was daarbij een achterliggende reden. En ook nu, van offline naar online samenwerken en het verlenen van diensten, hebben Hammer en Champy om een andere reden een belangrijk punt. De urgentie van de veranderende wereld vraagt om het doorlopen van een aantal stappen die te vaak worden overgeslagen.

Stap 1: De bedoeling

Kijk met een frisse blik naar de bedoeling achter de ingerichte systemen. Wat wil je bereiken met je wekelijkse teamvergadering? Waarom geef je een bepaalde training? Waar is het in onze organisatie of in ons team uiteindelijk om te doen?

Stap 2: De mogelijkheden

Welke digitale instrumenten heb je tot je beschikking, wat zijn de mogelijkheden van deze middelen en wat zijn de voor- en nadelen? Zo hebben bepaalde oplossingen veel mogelijkheden die je offline niet tot je beschikking hebt. Het simpelste voorbeeld is dat je door digitaal werken elkaar veel makkelijker en frequenter kunt spreken. Reistijd valt immers weg.

Stap 3: Herontwerpen

Geen zoek en vervang, maar vanuit de bedoeling herontwerpen. Hoe kun je de digitale instrumenten het beste inzetten? Als je bijvoorbeeld een ziekenhuis digitaal zou inrichten, zou het er heel anders uitzien dan waar wij nu aan denken bij een ziekenhuis. Eerstelijnszorg zou er bijvoorbeeld ook bij betrokken worden.

Als je stap 1 overslaat, richt je hetzelfde ziekenhuis digitaal in en maak je niet optimaal gebruik van de digitale mogelijkheden om te komen tot de bedoeling van je ziekenhuis. En in het klein geldt dit dus ook voor bijvoorbeeld het geven van een training. Kopieer je offline training niet ongewijzigd naar een digitale omgeving, maar gebruik de mogelijkheden van digitale middelen om op creatieve wijze je training anders in te richten. Niet een-op-een kopiëren, maar zorgvuldig omzetten zodat de training passend is bij het online leren. Dat is de uitdaging.

Herken je jezelf hierin of zie je dat jouw zorgorganisatie ook worstelt met de overgang naar digitaal? Ik ga graag met jou het gesprek aan over hoe je op een creatieve manier kunt vernieuwen. Laten we dit momentum aangrijpen als vliegwiel om te digitaliseren en het blijvend ‘anders’ te doen.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven