Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

De auto van de zaak lijkt op de terugtocht. Dat meldt het AD. De krant maakte een rondgang langs verschillende bedrijven en brancheorganisaties.

Bij ABN Amro was de uitkomst van de laatste onderhandelingen duidelijk:

  • Medewerkers kunnen voor reizen kiezen voor pay per use of een OV-abonnement waar je ook privé gebruik van kunt maken.
  • Het vervoersbudget vervalt voor nieuwe medewerkers.
  • Medewerkers die nu een vervoersbudget hebben, kunnen vanaf 1 januari 2022 dit budget niet meer gebruiken voor een leaseauto, tenzij e meer dan 15.000 zakelijke kilometers rijden.
  • Medewerkers die voor 1 januari 2022 al een leaseauto van de bank hadden, mogen het leasecontract uitrijden.
  • Medewerkers krijgen een thuiswerkvergoeding van € 2,- per dag als ze niet reizen en een vaste internetvergoeding van € 10,- netto per maand.

De ANWB maakte een andere keus, het Waar-je-werkt-budget: één budget voor alle reisbewegingen (thuis, woon-werk of zakelijk). Medewerkers hebben zo de keuze om zelf te bepalen waar zij hun werk uitvoeren, terwijl het bedrijf controle heeft over de kosten. Zo kan bijvoorbeeld thuiswerken uit dit budget vergoed worden, maar kan de medewerker er ook voor kiezen om met de auto, fiets of het OV te reizen.

Het AD noemt verder het voorbeeld van VodafoneZiggo – iedereen moet zelf maar regelen hoe hij op het werk komt – en de Rabobank die werknemers die elk jaar minder dan 20.000 kilometer ‘zakelijk’ rijden het medegebruik van een ‘poolauto’ aanbiedt. In veel van zulke regelingen is het volgens het AD vaak zo dat wie kiest voor de fiets of de trein meer budget krijgt dan wie de auto neemt. Dat laatste is vanzelfsprekend koren op de molen van Natuur & Milieu dat in een standaard reiskostenvergoeding geen groene prikkel ziet en liever een extra financiële prikkel zou zien voor het fietsgebruik. “Elke fietskilometer belonen met een kwartje daarmee peddel je heel snel een elektrische fiets bij elkaar.”

In het artikel in het AD legt Floris Liebrand van RAI Vereniging het verband tussen de afnemende populariteit van de zakelijke leasebak en de opkomsts van het hybride werken: “Als je drie of vier dagen thuiswerkt, haal je het benodigde aantal kilometers niet meer.” En hij ziet nog een andere trend: “Veel ondernemers hebben geen nieuwe leasecontracten afgesloten of ze hebben de grens verhoogd naar bijvoorbeeld 30.000 kilometer.”

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven