Hoe organiseer ik een veilige reboarding?

2 min

 

Hoe organiseer ik een veilige reboarding?

Hoe organiseer je als werkgever de terugkeer van medewerkers naar kantoor en hoe zorg je dat ze weer veilig op kantoor kunnen werken? De Algemene Werkgeversvereniging Nederland heeft vier tips.

Tip 1 Lang thuiswerken is zwaar geweest

Natuurlijk heeft de coronapandemie laten zien dat thuiswerken positieve kanten heeft. Maar na twee jaar hebben medewerkers er genoeg van. Ze willen weer collega’s ontmoeten op kantoor en niet alleen via het beeldscherm. Werkgevers geven aan dat het lange thuiswerken ook voor meer uitval door mentale klachten heeft gezorgd en maken zich daar zorgen om. Hopelijk geeft het nieuwe energie als er weer meer op kantoor gewerkt kan worden.

Tip 2 Veilig terug naar kantoor

Het zal voor medewerkers wel even wennen zijn, na een lange tijd in het thuiskantoor. En misschien ook best spannend, omdat de besmettelijke omikronvariant nog rondwaart. Voorkomen moet worden dat het verzuim verder oploopt, doordat er besmettingen op kantoor plaatsvinden. Voor werkgevers is het zaak om hierover in gesprek te gaan met medewerkers. Bespreek welke maatregelen worden genomen om het werken op kantoor veilig te houden. Bijvoorbeeld door het gebruik van zelftesten, een maximum aantal werkplekken op kantoor en een reserveringssysteem. Zorg voor goede ventilatie en laat werknemers in kleine groepen samenkomen en afwisselen met thuiswerk- en kantoordagen. Informeer werknemers over de voorzorgsmaatregelen voor er weer (meer) op kantoor gewerkt wordt.

Tip 3 Reboarding

U kunt een reboardingmoment organiseren om gezamenlijk stil te staan bij de terugkeer naar kantoor. Of plan een individueel reboardinggesprek met de medewerker. Daarin kunt u met de medewerker bespreken hoe het gaat en hoe het de afgelopen periode is gegaan met het thuiswerken. Evalueer met elkaar wat er fijn was aan het thuiswerken, wat de medewerker wil behouden en wat jullie anders willen gaan doen, nu er weer meer op kantoor gewerkt kan worden.

Tip 4 Toekomst van hybride werken

De verwachting is dat hybride werken uiteindelijk de norm wordt. Het kantoor zal een plek worden waar collega’s elkaar ontmoeten, om samen aan een project of doel te werken. AWVN adviseert werkgevers om afspraken te maken met medewerkers over de balans tussen thuiswerken en op kantoor. Vraag medewerkers wat hun wensen zijn over hybride werken en maak samen een plan over het nieuwe samenwerken. Spreek af voor welke werkzaamheden medewerkers naar kantoor komen. Denk hierbij aan het opstarten van een project, creatieve processen en afstemmen met elkaar. Voor andere werkzaamheden, die de medewerker alleen doet of waarvoor concentratie nodig is, kan het fijner zijn om vanuit huis te werken.

Regelingen over thuiswerken

Een woordvoerder van AWVN liet onlangs in een gesprek met Nu.nl weten dat er de afgelopen twee jaar heel veel afspraken gemaakt zijn over thuiswerken in 155 cao's, maar ook op bedrijfsniveau. Naar schatting maken momenteel bijna twee miljoen mensen gebruik van regelingen voor thuiswerken. De AWVN verwacht dat het er dit jaar nog veel meer worden. De AWVN ziet ook dat er vooralsnog op dit punt nauwelijks conflicten zijn tussen werkgevers en werknemers.

Delen:

Meer nieuws

Gemeentehuis Land van Cuijk: Duurzame combinatie van renovatie en nieuwbouw

Gemeentehuis Land van Cuijk: Duurzame combinatie van renovatie ...

donderdag 19 juni

Op 1 januari 2022 fuseerden de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Mill en Sint Hubert en Grave tot de nieuwe gemeente ...

Lees meer

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

donderdag 19 juni

Bestaat een neurodivers kantoor? Met deze vraag herlanceert Tarkett de praktische gids 'Principes voor Human-Conscious Design', ...

Lees meer

SWP Talks #66: Zero waste

SWP Talks #66: Zero waste

woensdag 18 juni

In de nieuwste aflevering van SWP Talks staat het thema zero waste op de werkvloer centraal. Host Suzan Schalx gaat in gesprek ...

Lees meer

Waarom datagedreven ventilatie loont

Waarom datagedreven ventilatie loont

woensdag 18 juni

Nog te vaak draait de keuze bij ventilatie vooral om de laagste aanschafprijs, terwijl juist de Total Cost of Ownership ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

Terug naar boven