Hoe organiseer ik een veilige reboarding?

Hoe organiseer ik een veilige reboarding?

Hoe organiseer je als werkgever de terugkeer van medewerkers naar kantoor en hoe zorg je dat ze weer veilig op kantoor kunnen werken? De Algemene Werkgeversvereniging Nederland heeft vier tips.

Tip 1 Lang thuiswerken is zwaar geweest

Natuurlijk heeft de coronapandemie laten zien dat thuiswerken positieve kanten heeft. Maar na twee jaar hebben medewerkers er genoeg van. Ze willen weer collega’s ontmoeten op kantoor en niet alleen via het beeldscherm. Werkgevers geven aan dat het lange thuiswerken ook voor meer uitval door mentale klachten heeft gezorgd en maken zich daar zorgen om. Hopelijk geeft het nieuwe energie als er weer meer op kantoor gewerkt kan worden.

Tip 2 Veilig terug naar kantoor

Het zal voor medewerkers wel even wennen zijn, na een lange tijd in het thuiskantoor. En misschien ook best spannend, omdat de besmettelijke omikronvariant nog rondwaart. Voorkomen moet worden dat het verzuim verder oploopt, doordat er besmettingen op kantoor plaatsvinden. Voor werkgevers is het zaak om hierover in gesprek te gaan met medewerkers. Bespreek welke maatregelen worden genomen om het werken op kantoor veilig te houden. Bijvoorbeeld door het gebruik van zelftesten, een maximum aantal werkplekken op kantoor en een reserveringssysteem. Zorg voor goede ventilatie en laat werknemers in kleine groepen samenkomen en afwisselen met thuiswerk- en kantoordagen. Informeer werknemers over de voorzorgsmaatregelen voor er weer (meer) op kantoor gewerkt wordt.

Tip 3 Reboarding

U kunt een reboardingmoment organiseren om gezamenlijk stil te staan bij de terugkeer naar kantoor. Of plan een individueel reboardinggesprek met de medewerker. Daarin kunt u met de medewerker bespreken hoe het gaat en hoe het de afgelopen periode is gegaan met het thuiswerken. Evalueer met elkaar wat er fijn was aan het thuiswerken, wat de medewerker wil behouden en wat jullie anders willen gaan doen, nu er weer meer op kantoor gewerkt kan worden.

Tip 4 Toekomst van hybride werken

De verwachting is dat hybride werken uiteindelijk de norm wordt. Het kantoor zal een plek worden waar collega’s elkaar ontmoeten, om samen aan een project of doel te werken. AWVN adviseert werkgevers om afspraken te maken met medewerkers over de balans tussen thuiswerken en op kantoor. Vraag medewerkers wat hun wensen zijn over hybride werken en maak samen een plan over het nieuwe samenwerken. Spreek af voor welke werkzaamheden medewerkers naar kantoor komen. Denk hierbij aan het opstarten van een project, creatieve processen en afstemmen met elkaar. Voor andere werkzaamheden, die de medewerker alleen doet of waarvoor concentratie nodig is, kan het fijner zijn om vanuit huis te werken.

Regelingen over thuiswerken

Een woordvoerder van AWVN liet onlangs in een gesprek met Nu.nl weten dat er de afgelopen twee jaar heel veel afspraken gemaakt zijn over thuiswerken in 155 cao's, maar ook op bedrijfsniveau. Naar schatting maken momenteel bijna twee miljoen mensen gebruik van regelingen voor thuiswerken. De AWVN verwacht dat het er dit jaar nog veel meer worden. De AWVN ziet ook dat er vooralsnog op dit punt nauwelijks conflicten zijn tussen werkgevers en werknemers.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven