Wat is hybride werken en hoe faciliteer je het?

1 min

 

Wat is hybride werken en hoe faciliteer je het?

Hybride werken wordt tegenwoordig steeds populairder. Maar wat is het precies? En hoe faciliteer je het als bedrijf? We leggen het je uit aan de hand van 7 tips.

Wat is hybride werken?

Hybride werken houdt in dat medewerkers gedeeltelijk op kantoor en deels thuiswerken. Zo’n hybride manier van werken heeft recentelijk een vlucht gemaakt. Werkten we voorheen sporadisch een dag thuis, nu is de verwachting dat we dit in de toekomst op structurele basis blijven doen.

Wat betekent dit voor organisaties?

Veel werkgevers vragen zich af wat gedeeltelijk op kantoor en deels thuiswerken betekent voor hun organisatie. Een doordacht beleid voor remote working is raadzaam. Hoe ga je bijvoorbeeld om met security en informatiebeveiliging, als medewerkers thuiswerken? Formuleer een protocol. Zodat je hier grip op houdt en medewerkers weten wat je van hen verwacht. Hybride werken heeft ook impact op je IT-investeringen. En mogelijk ook op de huisvesting en inrichting van je kantoor.

Tip 1: creëer inzicht

Wil je tijdig voorsorteren op deze trend? Dan is de eerste stap: inzicht creëren. Hybride werken begint namelijk bij inzicht in je huidige stand van zaken. Breng in elk geval de volgende punten in kaart:

  • Hebben medewerkers de beschikking over de juiste hardware, zoals een bedrijfslaptop met de juiste veiligheidsmaatregelen?
  • Hoe veilig en schaalbaar is je IT-infrastructuur op dit moment? Is deze zo ingericht dat het ook veilig is om te werken vanaf andere locaties dan kantoor?
  • Werken jullie al vanuit de cloud? Zo nee, welke cloudoplossing kies je, zodat de benodigde bedrijfsapplicaties altijd en overal beschikbaar zijn?
  • Zijn multifactor authenticatie (MFA) en het gebruik van sterke wachtwoorden geborgd binnen de organisatie? En zijn medewerkers zich bewust van het belang daarvan?
  • Heeft iedereen die thuiswerkt een comfortabele, arboproof thuiswerkplek met de juiste voorzieningen? Denk aan twee monitoren, een hoogwaardige headset en een (externe) videovergadercamera.

Oplossingen voor hybride werken

Nu je weet hoe je huidige bedrijfsvoering ervoor staat, is het tijd om deze beter in te richten op hybride werken. Ik licht enkele oplossingen toe waarmee je een hybride manier van werken faciliteert:

Tip 2: IT-beheer op afstand

Een hybride manier van werken en de oplossingen die hiervoor nodig zijn vragen om continuïteit van IT. Je wilt escalatiemanagement voorkomen. Overweeg daarom een externe partner die het IT-beheer regelt en de prestaties proactief monitort. Dankzij rapportages hebben zij eventuele escalaties vroegtijdig in het vizier. Zo houden jouw IT-specialisten hun handen vrij voor strategische taken en werken medewerkers doorlopend soepel op afstand samen.

Tip 3: Altijd en overal documenten delen

Zorg ook dat medewerkers altijd en overal toegang hebben tot de juiste informatie en documenten. Met een documentmanagementsysteem in de cloud werken collega’s soepel samen aan documenten en delen zij informatie met elkaar. Deze oplossing heeft voordelen voor vrijwel elke afdeling, zoals HR, sales en inkoop.

Tip 4: Geavanceerde videovergaderoplossing

Stel je een medewerker de vraag ‘wat is hybride werken en wat is hiervoor nodig?’ dan weet ik zeker dat iedereen begint over een videovergaderoplossing. Heb je het afgelopen jaar ‘snel-snel’ een tool gekozen? Check dan of deze volstaat voor de lange termijn. Hoe zit het met de beveiliging? Kunnen gasten ook zónder account deelnemen aan een vergadering? En hoe zit het met de geluid- en beeldkwaliteit? Een gebruiksvriendelijke, solide oplossing draagt bij aan het werkplezier van medewerkers en de tevredenheid van klanten en relaties.

Tip 5: Digitaal post verwerken

Stel jezelf ook de vraag hoe je (tijdkritische) fysieke post snel bij de juiste afdeling of medewerker krijgt. Digitalisering kan uitkomst bieden.

Tip 6: Online deskbooking

Hoe houd je grip op de bezetting op kantoor, als medewerkers zelf bepalen waar ze werken? Met werkplekbeheer in de cloud reserveren medewerkers zelf een werkplek. Tegelijk pas je het aantal beschikbare werkplekken flexibel aan. Stel dat de richtlijnen plotseling veranderen, dan kun je hierop snel anticiperen.

Tip 7: richt je kantoor optimaal in

Wanneer medewerkers inderdaad een werkplek reserveren en naar kantoor komen, doen ze dit voornamelijk om samen te werken. Door hybride werken transformeert het kantoor namelijk steeds meer in een ontmoetingsplek. Het is van belang om de werkomgeving hierop in te richten. Denk hierbij aan:

  • open ontmoetingsplekken om informeel samen te komen
  • creatieve ruimtes om te brainstormen en ideeën uit te wisselen
  • phonebooths om alleen of in stilte te videovergaderen of bellen
  • vergaderruimtes met apparatuur om hybride te vergaderen in grotere groepen
  • concentratieplekken waar je in stilte kunt werken

Auteur: Wouter Aarts - werktrends.nl 

Delen:

Meer nieuws

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

Terug naar boven