Wat is hybride werken en hoe faciliteer je het?

1 min

 

Wat is hybride werken en hoe faciliteer je het?

Hybride werken wordt tegenwoordig steeds populairder. Maar wat is het precies? En hoe faciliteer je het als bedrijf? We leggen het je uit aan de hand van 7 tips.

Wat is hybride werken?

Hybride werken houdt in dat medewerkers gedeeltelijk op kantoor en deels thuiswerken. Zo’n hybride manier van werken heeft recentelijk een vlucht gemaakt. Werkten we voorheen sporadisch een dag thuis, nu is de verwachting dat we dit in de toekomst op structurele basis blijven doen.

Wat betekent dit voor organisaties?

Veel werkgevers vragen zich af wat gedeeltelijk op kantoor en deels thuiswerken betekent voor hun organisatie. Een doordacht beleid voor remote working is raadzaam. Hoe ga je bijvoorbeeld om met security en informatiebeveiliging, als medewerkers thuiswerken? Formuleer een protocol. Zodat je hier grip op houdt en medewerkers weten wat je van hen verwacht. Hybride werken heeft ook impact op je IT-investeringen. En mogelijk ook op de huisvesting en inrichting van je kantoor.

Tip 1: creëer inzicht

Wil je tijdig voorsorteren op deze trend? Dan is de eerste stap: inzicht creëren. Hybride werken begint namelijk bij inzicht in je huidige stand van zaken. Breng in elk geval de volgende punten in kaart:

  • Hebben medewerkers de beschikking over de juiste hardware, zoals een bedrijfslaptop met de juiste veiligheidsmaatregelen?
  • Hoe veilig en schaalbaar is je IT-infrastructuur op dit moment? Is deze zo ingericht dat het ook veilig is om te werken vanaf andere locaties dan kantoor?
  • Werken jullie al vanuit de cloud? Zo nee, welke cloudoplossing kies je, zodat de benodigde bedrijfsapplicaties altijd en overal beschikbaar zijn?
  • Zijn multifactor authenticatie (MFA) en het gebruik van sterke wachtwoorden geborgd binnen de organisatie? En zijn medewerkers zich bewust van het belang daarvan?
  • Heeft iedereen die thuiswerkt een comfortabele, arboproof thuiswerkplek met de juiste voorzieningen? Denk aan twee monitoren, een hoogwaardige headset en een (externe) videovergadercamera.

Oplossingen voor hybride werken

Nu je weet hoe je huidige bedrijfsvoering ervoor staat, is het tijd om deze beter in te richten op hybride werken. Ik licht enkele oplossingen toe waarmee je een hybride manier van werken faciliteert:

Tip 2: IT-beheer op afstand

Een hybride manier van werken en de oplossingen die hiervoor nodig zijn vragen om continuïteit van IT. Je wilt escalatiemanagement voorkomen. Overweeg daarom een externe partner die het IT-beheer regelt en de prestaties proactief monitort. Dankzij rapportages hebben zij eventuele escalaties vroegtijdig in het vizier. Zo houden jouw IT-specialisten hun handen vrij voor strategische taken en werken medewerkers doorlopend soepel op afstand samen.

Tip 3: Altijd en overal documenten delen

Zorg ook dat medewerkers altijd en overal toegang hebben tot de juiste informatie en documenten. Met een documentmanagementsysteem in de cloud werken collega’s soepel samen aan documenten en delen zij informatie met elkaar. Deze oplossing heeft voordelen voor vrijwel elke afdeling, zoals HR, sales en inkoop.

Tip 4: Geavanceerde videovergaderoplossing

Stel je een medewerker de vraag ‘wat is hybride werken en wat is hiervoor nodig?’ dan weet ik zeker dat iedereen begint over een videovergaderoplossing. Heb je het afgelopen jaar ‘snel-snel’ een tool gekozen? Check dan of deze volstaat voor de lange termijn. Hoe zit het met de beveiliging? Kunnen gasten ook zónder account deelnemen aan een vergadering? En hoe zit het met de geluid- en beeldkwaliteit? Een gebruiksvriendelijke, solide oplossing draagt bij aan het werkplezier van medewerkers en de tevredenheid van klanten en relaties.

Tip 5: Digitaal post verwerken

Stel jezelf ook de vraag hoe je (tijdkritische) fysieke post snel bij de juiste afdeling of medewerker krijgt. Digitalisering kan uitkomst bieden.

Tip 6: Online deskbooking

Hoe houd je grip op de bezetting op kantoor, als medewerkers zelf bepalen waar ze werken? Met werkplekbeheer in de cloud reserveren medewerkers zelf een werkplek. Tegelijk pas je het aantal beschikbare werkplekken flexibel aan. Stel dat de richtlijnen plotseling veranderen, dan kun je hierop snel anticiperen.

Tip 7: richt je kantoor optimaal in

Wanneer medewerkers inderdaad een werkplek reserveren en naar kantoor komen, doen ze dit voornamelijk om samen te werken. Door hybride werken transformeert het kantoor namelijk steeds meer in een ontmoetingsplek. Het is van belang om de werkomgeving hierop in te richten. Denk hierbij aan:

  • open ontmoetingsplekken om informeel samen te komen
  • creatieve ruimtes om te brainstormen en ideeën uit te wisselen
  • phonebooths om alleen of in stilte te videovergaderen of bellen
  • vergaderruimtes met apparatuur om hybride te vergaderen in grotere groepen
  • concentratieplekken waar je in stilte kunt werken

Auteur: Wouter Aarts - werktrends.nl 

Delen:

Meer nieuws

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Terug naar boven