10 kenmerken van een prettige werkomgeving

4 min

 

10 kenmerken van een prettige werkomgeving

Nu we voornamelijk hybride werken is het belangrijk dat medewerkers zowel op kantoor als thuis in een prettige werkomgeving aan de slag kunnen. Maar hoe creëer je een prettige werkomgeving voor je medewerkers? In dit artikel van Wouter Aarts vind je zijn 10 tips!

1. Investeer in werken op afstand

Voor hybride werken is het erg belangrijk om de juiste faciliteiten voor thuis en op kantoor te bieden. Uiteraard wil je dat alle werkzaamheden effectief en efficiënt blijven verlopen. Maar hoe zorg je ervoor dat je dezelfde resultaten blijft behalen? Een cloudoplossing kan je hierbij helpen. Zo kunnen medewerkers flexibel met elkaar op afstand werken en kunnen zij altijd en overal bij benodigde documenten.

2. Kies een passende videovergaderoplossing

Face-to-face meetings hebben plaatsgemaakt voor videovergaderen. Applicaties als MS Teams, Zoom en Skype maken overuren. Belangrijk is om na te gaan welke videovergaderoplossing het beste bij jouw organisatie past, ook op de langere termijn. Veiligheid is hierbij een belangrijk aspect, maar ook bandbreedte. Je wilt uiteraard dat deze intact blijft als er een grote groepsvergadering plaatsvindt.

3. Coach je medewerkers

Nu we voornamelijk hybride werken is het belangrijk dat je je medewerkers coacht en begeleidt. We zien elkaar niet meer zo vaak. Dus is het lastig te peilen hoe het met jouw medewerkers gaat. Hoe ervaren zij het op afstand samenwerken? Waar kunnen zij hulp bij gebruiken? Veel medewerkers zijn bijvoorbeeld geneigd om thuis langer door te werken dan op kantoor. Het is aan jou om hen mede te begeleiden naar een goede thuiswerkbalans.

4. Bied uitdagingen

Juist in deze tijd moet je je als organisatie aanpassen en blijven ontwikkelen. Sommige organisaties moeten noodgedwongen nieuwe markten betreden. Andere organisaties moeten hun huidige dienstverlening anders inrichten. Ook jouw medewerkers willen zichzelf blijven ontwikkelen. Bied trainingen en workshops aan. Geef je medewerkers de mogelijkheid om online cursussen of (deeltijd)studies te volgen.

5. Neem je medewerkers mee in veranderingen

Kijk naar jouw organisatie als een community. Iedereen maakt deel uit van een radarwerk. Als de resultaten van je bedrijf goed zijn, dan is het ook logisch dat iedereen daarvan (mee)profiteert. Middels een bonussysteem of andere incentives om prestaties te belonen spreek je jouw waardering richting je medewerkers uit. Neem je medewerkers mee in veranderingen. Gaat het minder goed met je organisatie? Maak dit dan bespreekbaar. Roep medewerkers op om mee te denken of mee te doen aan bepaalde maatregelen, die noodzakelijk zijn. Je zult zien dat medewerkers dan betrokken zijn, juist in deze tijd.

6. Creëer een veilige werkomgeving

Zorg voor een goede vibe tijdens het werk: creëer een werkomgeving waarin iedereen zich prettig voelt. Denk hierbij niet alleen aan een fijn bureau en een goede stoel, maar ook aan faciliteiten die nodig zijn om de anderhalve meter regels op kantoor te waarborgen. Zo kun je door het gebruik van online deskbooking piekmomenten op kantoor voorkomen. Medewerkers reserveren met dit systeem zelf een bureau. Eenmaal op kantoor checken ze in. Zo kun je snel en eenvoudig bijhouden wat de dekkingsgraad van jouw kantoor is.

7. Denk na over je MVO-beleid

Wat kan jouw bedrijf voor de samenleving betekenen? MVO is erg breed. Kijk bijvoorbeeld naar maatschappelijke projecten op het gebied van milieu, duurzaamheid of sociaal ondernemen. Kies een doel, maak een plan en ga aan de slag. Laat je medewerkers hun steentje bijdragen. Werken voor ‘een goed doel’ geeft een goed gevoel. Ook geeft het jouw bedrijf natuurlijk een goede naam.

8. Denk na over je visie

Wat is jouw visie? Denk hierover na. Draag deze visie ook uit binnen het bedrijf. Een scherpe en duidelijke visie is onmisbaar voor een organisatie. Een visie geeft aan waar je voor staat. Het geeft je medewerkers een doel om naartoe te werken. En dat doet iedereen graag.

9. Wees geen control freak

Geef je medewerkers genoeg autonomie. Zij kunnen alleen uitblinken binnen de organisatie als zij zelfstandig kunnen werken en in staat worden gesteld om zelf beslissingen te nemen.

10. Zorg voor goede arbeidsvoorwaarden

‘If you pay peanuts, you get monkeys.’ Oftewel: wat zijn jouw medewerkers je waard? De juiste arbeidsvoorwaarden zijn ontzettend belangrijk voor jouw positie op de arbeidsmarkt. Dit betekent niet alleen een goed salaris. Ook goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een must. Denk hierbij aan een bonussysteem, een leaseauto of fietsplan en een voordelige pensioenregeling.

Ook een prettige werkomgeving creëren?

Wil je ook een prettige werkomgeving creëren voor je medewerkers? En ben je benieuwd naar de mogelijkheden om werken op afstand zo optimaal mogelijk te faciliteren? Ontdek praktische tips in het e-book. Meer weten over hybride werken? Lees meer over hybride werken en wat dit betekent voor jouw organisatie.

Delen:

Meer nieuws

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Terug naar boven