De jeugd heeft de toekomst

De jeugd heeft de toekomst

Fierder Onderwijs heeft bij de verduurzaming van haar schoolgebouwen bewust de leerlingen meegenomen in de duurzaamheidsopgave.

Smart Workplace interviewde Bart Breedijk van Heijmans en Broer van der Wal van Fierder Onderwijs over dit proces.

Focus op de lange termijn

Programmamanager duurzame huisvesting, Bart Breedijk, houdt zich bij Heijmans vooral bezig met de huisvesting van zijn klanten. Dagelijks neemt hij zowel zijn eigen serviceorganisatie als zijn klanten mee in de energie- en materiaaltransitie waar we midden in zitten. Bart: “Die transitie kunnen we alleen samen oplossen door te focussen op de lange termijn. Zo zorgen we voor een omgeving waar iedereen zich prettig voelt.” Broer van der Wal is hoofd facilitaire dienst van Fierder Onderwijs, sinds 1 augustus 2022 een fusieschool tussen de drie Friese christelijke scholengemeenschappen CSG Liudger, Dockinga College en Lauwers College.

Broer: “Door zichtbaar bezig te zijn met verduurzaming hopen wij bij de leerlingen een zaadje te planten en bewustwording te creëren. Zodat we de aarde met een gerust hart door kunnen geven aan de volgende generatie.”

Start van de samenwerking

De samenwerking tussen Heijmans en Fierder Onderwijs start bij CSG Liudger als zij in 2019 een aanbestedingstraject starten voor het onderhoud van installaties in de schoolgebouwen. Broer: “In de aanbesteding hebben wij onder meer de vraag gesteld wat de aanbestedende partij voor ons kon doen om de grote duurzaamheidsambities die wij hadden uitgesproken voor onze schoolgebouwen en installaties waar te maken.” Heijmans zet in op ‘toekomstvastwaarde’, ofwel hoe ga je vanuit gebruikers- en vastgoedwaarde maximale waarde toevoegen voor de klant, en wint de aanbesteding. Bart: “Dat betekent je klanten vooral actief meenemen in alle veranderingen.”

Inzicht verkrijgen

Maar wat is nu eigenlijk duurzaamheid? Broer: “Dat is de vraag waarmee we zijn begonnen. We gebruikten allerlei verschillende definities van duurzaamheid door elkaar heen. Iedereen riep van alles, maar wat was er nu daadwerkelijk mogelijk? Je kunt wel roepen dat je 100 procent gasloos wilt zijn, maar misschien kan dat helemaal niet met de huidige installaties in de schoolgebouwen.” CSG Liudger stelt Heijmans dan ook de vraag: Wat is er wel en wat is er niet mogelijk in onze gebouwen en welke kosten behoren daarbij? Broer: “Belangrijk was om eerst inzichtelijk te krijgen hoe onze gebouwen in elkaar zaten en aan welke knoppen we daarbij konden draaien. Vanuit daar konden we onze doelstellingen bepalen.”

Dit interview is gepubliceerd in het aankomende SWP Magazine, lees het volledige artikel hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven