Veranker duurzaamheid in je businessmodel

Veranker duurzaamheid in je businessmodel

Hoe verzeker je de duurzaamheid van je bedrijf? Kitty Sluisman, manager facilitair bij Sweco Nederland, vertelt over Sweco's doelen om in 2050 circulair te zijn.

Bij Sweco zit circulariteit en duurzaamheid in het businessmodel verankerd, aldus Kitty Sluisman. “Daarin proberen we aan de ene kant als facilitaire dienst te faciliteren en anderzijds door het in onze facilitaire dienst aan te bieden. Dat gaat van circulaire thuiswerkplekken en circulaire inkoop tot duurzame huisvesting en duurzame mobiliteit.”

Beleid en cultuur

Kitty bevestigt dat het beleid en de cultuur van de organisatie bepalend is: “Onze directie staat achter minimaal duurzame en het liefst circulaire inkoop: ‘practice what you preach’. Natuurlijk telt budget ook mee, maar het staat niet voorop.”

Een veel gebruikt argument is dat het organiseren van circulaire werkplekken veel extra tijd en energie kost. Kitty geeft als antwoord hier op dat ze niet meer tijd kwijt is en vooral de markt het werk laat doen: “Ik geef aan dat ik het circulair wil en wat ik nodig heb. Vervolgens laat ik het aan de leverancier/partner om met een voorstel te komen.” Esther wijst erop dat meubelleveranciers ook met circulariteit bezig zijn. “Wij werken met Ahrend met een circulair businessmodel. Daarbij leasen we bijvoorbeeld een stoel, die ook desgewenst gerefurbished kan worden.”

Catering

Kitty geeft eerlijk toe dat Sweco in vegan voedselaanbod niet vooroploopt: “We hebben al een paar jaar na de nodige discussies de ‘meatless monday’.” Ze geeft aan
dat Sweco op andere manieren probeert de CO2 -footprint van voedsel te verlagen: “Zo werken we met een regionale cateraar, streven we naar zo min mogelijk afval en hebben we onze eigen composteermachine waarvan we de compost gebruiken voor onze eigen tuin. Ook doen we geen banqueting op zalen meer maar laten mensen zelf langs de counter lopen voor hun lunch.”

Of het allemaal voldoende is, zal nog moeten blijken. De laatste stelling draagt twijfel in zich en daagt de deelnemers uit: De markt is nog lang niet circulair. Het gaat niet lukken om in 2050 volledig circulair te zijn. Volgens Kitty heeft dit te maken met hoe je de stelling en de definitie van circulair uitlegt. “Ik denk namelijk dat we als organisatie de doelstelling wel gaan halen. De wereld is echter groter dan alleen onze panden.”

Bekijk het volledige Round Table verslag hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven