Medewerkers activeren op duurzaamheid

Medewerkers activeren op duurzaamheid

Alexander Klaver van internationaal facilitair dienstverlener Sodexo was aanwezig op het executive breakfast. Hier sprak hij over leiderschap in duurzaamheid en hoe Sodexo daar aan bij kan dragen.

Alexander Klaver geeft aan dat het bedrijf door de schaal waarop ze opereert – 420.000 medewerkers – in de voedselindustrie een enorme impact kan maken in duurzaamheid: “We hebben de ambitie wereldwijd koploper te worden en zien voor onszelf een belangrijke taak en verantwoordelijkheid dat waar te maken.”

Medewerkers activeren

Een belangrijke vraag tijdens het executive breakfast is: wat doe je als leiders om het proces rond duurzaamheid te versnellen en je medewerkers te activeren? Alexander is duidelijk: “Durf als leider keuzes te maken en je nek uit te steken en durf resoluut te zijn. Daarnaast maak ik als leider het een sport om hierbij te verbeteren. Ik probeer alle medewerkers zichzelf eigenaar te laten voelen, door hen vertrouwen, verantwoordelijkheid en middelen te geven om de versnelling te beïnvloeden. Op die manier voorkom ik dat de versnelling afhankelijk is van een paar medewerkers.”

Het belang van duurzaamheid als het gaat over medewerkers is onmiskenbaar. Alexander bevestigt dit: “Met de toenemende krapte op de arbeidsmarkt wil de jongere generatie dat organisaties waarvoor ze werken duidelijke doelen hebben, ook op het gebied van duurzaamheid. We leggen onze CSR doelen vast in het Better Tomorrow Plan. We hebben daarin de SDG’s vertaald naar negen praktische doelen. Sodexo Nederland focust op: Tegengaan verspilling, sociaal ondernemen en CO2-impact verlagen. Bij die aanpak richten we ons op alle vier de kwadranten: de keten, de klanten, de medewerkers en het management.”

Focus en leiderschap

Volgens Alexander is bij duurzaamheid focus belangrijk. “De keten kan een complex monster zijn. Je moet daarom kijken waar je als bedrijf impact kunt maken. Bij ons zit dat – ik zei het al eerder – vooral bij voedselverspilling. Dat is overigens wereldwijd een gecamoufleerd probleem: wereldwijd wordt 30 procent van het voedsel weggegooid en de CO2-uitstoot daarvan is drie keer meer als de commerciële luchtvaart.” Sodexo wil in 2040 CO2-neutraal zijn. Daarover gaat het bedrijf ook het gesprek aan met de klant: “We vragen hoe we hun transitie kunnen versnellen, bijvoorbeeld bij de overgang naar meer plantaardige gerechten. Daarbij zetten we vooral in op het verleiden van consumenten door duurzame gerechten extra aantrekkelijk te maken.”

Alexander benadrukt vanuit de noodzaak tot samenwerken een ander aspect: “Ketenoptimalisatie. Daarbij werk je samen met toeleveranciers en op het gebied van verspilling zelfs met concurrenten. Want alleen maak je vaak het verschil niet. Je hebt kortom schaaldimensionering in de keten nodig.”

Alle aanwezigen spreken uitgebreid over hun visie op leiderschap en duurzaamheid in het volledige verslag. Deze is in zijn geheel hier te lezen.










Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven