Een bonusbeleid voor duurzaamheid

Een bonusbeleid voor duurzaamheid

Maurice Loosschilder, hoofd duurzaamheid wereldwijd Signify, ging tijdens de afgelopen Executive Breakfast in op Signify's duurzaamheidsbeleid en promotie onder medewerkers.

Maurice Loosschilder realiseert zich dat Signify bij duurzaamheid door de omvang van de organisatie enerzijds een grote negatieve impact kan hebben, maar anderzijds ook veel kan bijdragen, zowel op sociaal niveau als op omgevingsniveau. “Voor mij is leiderschap niet alleen mensen leiden die aan je rapporteren, maar ook om mensen mee te krijgen die niet aan je rapporteren. Daarbij zijn tastbaar maken van wat medewerkers als individu kunnen doen en kleine stapjes belangrijk.”

Growth for sustainability

Moderator Wim Kooyman vraagt de deelnemers vervolgens wat hun organisatie momenteel doet aan duurzaamheid en wat daarbij de stip op de horizon is. Maurice pakt als eerste de handschoen op: “Voor ons heeft 2020 een groot verschil gemaakt. In 2016 splitsten we ons als Signify af van Philips en in de eerste jaren hebben we ons eerste duurzaamheidsprogramma gecreëerd wat nog veel op het Philips-programma leek. In 2020 lanceerden we onze huidige bedrijfsstrategie, waarbij we niet langer apart een bedrijfsstrategie en een duurzaamheidsstrategie hadden maar een geïntegreerde duurzame bedrijfsstrategie.” Het betekende ook een verandering voor Maurice: “Eerder was ‘duurzaamheid’ mijn programma. Het was een push-model: ik duwde het de organisatie in en stuitte daarbij soms op weerstand. Doordat growth for sustainability vanaf 2020 een van de vijf pijlers is van de bedrijfsstrategie laten we het bedrijf groeien door duurzaamheid. Het betekent ook dat er op het hoogste niveau op wordt gestuurd. Daarbij hebben alle businessleaders targets op het gebied van circular economy en komen ze nu naar mij toe voor advies hoe ze die targets kunnen halen. Ik heb kortom meer een interne consultancy en advies rol gekregen. Dat maakt het leven gemakkelijker en zorgt er bovendien voor dat je gemakkelijker mensen achter je doelen krijgt.

Bonusbeleid

Inmiddels hebben we intern de targets zoals CO2-neutrale operaties en zero waste gehaald en hebben we een volgende stip voor 2025 op de horizon: ook onze klanten en toeleveranciers meekrijgen. Als je bedenkt dat we zo’n 3000 product en materiaal toeleveranciers hebben betekent dat dat we de impact nog veel verder kunnen vergroten. En als we naar de klanten kijken wordt die impact nog groter.” Bij dat alles kijkt Signify niet alleen naar energie en materialen maar ook naar het sociale aspect. “Ons programma heet ‘Brighter Lives, Better World’. Daarbij hebben we oog voor thema’s als human rights en diversity, equity & inclusion. Het is vertaald in het bonusbeleid voor de executives: een kwart van de waarde van de long term incentives wordt bepaald door duurzaamheidsdoelstellingen.”


De laatste opmerking triggert Peter van Uhm, die aanwezig was bij de executive breakfast. “Je zegt enerzijds dat er incentives zijn die executives dwingen hun duurzaamheidsdoelen te halen en anderzijds zeg je dat het intrinsiek wel goed zit. In mijn visie is je missie echter pas geslaagd als de executives intrinsiek gemotiveerd zijn voor de duurzaamheidsdoelen in plaats van door een bonus.” Maurice beaamt dat: “Nu zitten we met die bonus nog in een transitiefase, die helpt om duurzaamheid sneller op de kaart te zetten. Op de lange termijn ga je het echter niet redden zonder intrinsieke motivatie. Daarom doen we ook employee engagement programma’s. Daarbij gaat het niet om de bedrijfsvoering maar om medewerkers te laten zien wat ze individueel kunnen doen bij duurzaamheid.”

Benieuwd naar het volledige artikel en de input van de andere aanwezigen? Lees dan het verslag hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven