Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. Het thema was neurodiversiteit en de invloed van kleur en inrichting van de werkomgeving op ons welzijn en presteren.
Tarkett staat bekend om zijn innovatieve aanpak als het gaat om gezonde en toekomstbestendige werkomgevingen. Daartoe voert Tarkett onder andere onderzoek uit naar het effect van kleuren. Hoe kan kleur – in combinatie met inrichting – bijdragen aan een leer- en werkomgeving die niet alleen functioneel is, maar ook mentaal stimulerend en ondersteunend? De kleuren om ons heen beïnvloeden onze stemming. Sommige kleuren stralen rust uit, terwijl andere ons juist aanzetten tot actie. Kleur heeft ook effect op de leerprestaties van kinderen. Het juist gebruiken van kleur kan de concentratie bevorderen, creativiteit stimuleren en orde in de chaos brengen.
Ruben van der Plank gaf een presentatie over de uitkomsten van het onderzoek naar de toepassing van kleuren in het onderwijs. De kleurenstudie is onderverdeeld naar leeftijdscategorieën en ruimten. Er bestaan namelijk verschillen in de effecten van kleur naar leeftijd. Daarnaast leent kleur zich goed voor het aangeven van verschillende zones en markeringen. Hierdoor wordt iedere ruimte optimaal ingericht per leeftijdsgroep, zo helpt u leerlingen het beste uit zichzelf naar boven te halen. Kinderen gaan door verschillende fases van ontwikkeling. Het is belangrijk om het kleurenpalet dat u gebruikt voor uw school af te stemmen naar leeftijd. Zo zien jonge kinderen van 3 tot 6 jaar kleur voornamelijk als teken van communicatie, terwijl kleur bij 6 tot 12-jarigen ook identiteitsprocessen kan stimuleert. Door kleurkeuzes af te stemmen op de verschillende schoolfases van leerlingen, kunt een passende leeromgeving creëren voor ieder kind. De kleurenstudie van Tarkett is hier te downloaden: https://acties.tarkett.nl/nl-nl/kleurenstudie
Neuro-inclusieve werkomgevingen
Hans Reineke vertelde over het ontwerpen van neuro-inclusieve werkomgevingen. Daarbij gaf Reineke onder andere inzicht in de psychologische impact van kleurgebruik én hoe een slimme inrichting bijdraagt aan beter presterende en meer betrokken medewerkers of studenten. Voor de autonomie van de gebruiker van een werkomgeving is bijvoorbeeld een goede plattegrond belangrijk; denk daarbij aan een heldere zonering een goede balans tussen open danwel grotere samenwerkplekken en gesloten concentratiewerkplekken, en het optimaliseren van daglicht. Ook de vrijheid in keuze van verschillende zones en bureauopstellingen is belangrijk.
Barend Gijsbrechts deelde als derde spreker zijn neurodivergent ervaringen in een werkomgeving. Onder andere zijn licht en geluid van belangrijke factoren voor een goede werksituatie, maar ook het belang van de juiste faciliteiten voor een goede samenwerking en communicatie met collega's mogen niet onderschat worden. Barend werkt als beleidsmedewerker Jeugd bij de gemeente ’s-Hertogenbosch, waarmee hij zich inzet voor een inclusieve samenleving.