De uitdagingen van een nieuw huisvestingsplan

De uitdagingen van een nieuw huisvestingsplan

Ptg advies en ROC Nijmegen hebben een nieuw strategisch huisvestingsplan gemaakt. Elke Oegema bespreekt haar visie op het plan.

Elke Oegema is lid van het college van bestuur van ROC Nijmegen. Samen met collega's gaf ze in een interview met Smart WorkPlace haar inzicht op het plan.

Demografische ontwikkelingen

ROC Nijmegen verzorgt regionaal beroepsonderwijs, educatie en na- en bijscholing op mbo-niveau. Dat gebeurt op vier locaties in Nijmegen en één in Boxmeer. Samen met ptg advies hebben College van Bestuur en directies van deze populaire beroepsopleiding in de afgelopen jaren gewerkt aan een nieuw strategisch huisvestingsplan (SHP) dat beter aansluit bij de huidige onderwijskundige ambities.

Oegema geeft aan dat als gevolg van demografische ontwikkelingen de studentenaantallen minder stabiel zijn dan voorheen. Ze zegt: “Er zijn opleidingen die in enig jaar groeien, maar ook opleidingen die krimpen. Dat maakt dat we behoefte hebben aan gebouwen die flexibeler kunnen meebewegen met die ontwikkelingen, zodat we beter kunnen anticiperen op groei en krimp zonder iedere keer ingrijpende verbouwingen te moeten doorvoeren.”

Krappe arbeidsmarkt

De ROC wil eigenlijk af van de inrichting in traditionele leerbedrijven (een bedrijf dat door studenten en/of de school wordt geleid – red.), want de arbeidsmarkt wordt steeds meer skills-gericht. Het ROC dat we vóór ons zien zal dus veel meer een state-of-the-art skills-center worden – iets waar het onderwijs overigens nu al op aan het aanpassen is. Volgens Oegema helpt het dat er duidelijk weer sprake is van een maatschappelijke herwaardering van het concept ‘beroep’.

Oegema: “Juist op een schaarse arbeidsmarkt vormen leer- en opleidingsmogelijkheden een belangrijke troef voor werkgevers. Ook voor die laatste doelgroep geldt dat we ervoor moeten zorgen dat ze gemakkelijk de weg vinden naar ons rijke onderwijsaanbod. Ruim 70% van de vacatures in Nederland zijn MBO-vacatures, terwijl nog geen 50% van de studenten op het MBO wordt opgeleid. Er is dus sprake van een enorme gap.”

Uitdagingen

Het inwendig aanpassen van vijf onderwijslocaties brengt onherroepelijk een flink aantal (tijdelijke) interne verhuizingen mee. En dat terwijl ‘de winkel openblijft’, ofwel het reguliere onderwijs er geen hinder van mag ondervinden. Op de vraag of er vanuit de organisatie – lees: de betrokken onderwijsteams – veel weerstand is tegen deze verhuisbewegingen antwoordt Oegema: "Vanuit managerial oogpunt zijn er twee uitdagingen in een dergelijk complex proces. De eerste is het betrekken van de organisatie: we hebben ruim de tijd genomen om de vertaalslag van onderwijskundig concept naar uitwerkingstekeningen zorgvuldig te maken. Bovendien starten we met een pilot bij de directie Zorg, om alvast te ervaren hoe het proces verloopt. Tijdens elke pilot gebeuren er dingen die je niet voorziet, en daarvan kunnen we leren om het proces bij de overige directies nog beter te stroomlijnen.” De tweede uitdaging is dat er een zo generiek en flexibel mogelijke inrichting komt en dat er niet te veel voor maatwerk wordt gekozen.

Benieuwd naar het hele interview, lees hier verder.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven