5 tips om je kantoor aantrekkelijker te maken

3 min

 

5 tips om je kantoor aantrekkelijker te maken

CIC kent hoge bezettingscijfers. Medewerkers komen er graag. Aan de hand van haar ervaringen geeft Joyce Kornet, General Manager bij CIC in Rotterdam, 5 tips om mensen naar kantoor te krijgen.

Tijdens het Sodexo Workplace Congres gaf Joyce haar visie op flexibel werken in de praktijk.

Community

Het van origine Amerikaanse Cambridge Innovation Center (CIC) faciliteert als innovatie hub de huisvesting voor start-ups, scale-ups en innovatieve bedrijven in het Groothandelsgebouw in Rotterdam. Op de 11.000 m2 in het Groothandelsgebouw waarvoor CIC verantwoordelijk is, zijn zo’n 250 internationale bedrijven gehuisvest. Daar zitten eenmanszaken tussen, maar ook bedrijven met 40 à 50 mensen. Het bieden van een plek waar verbinding centraal staat maakt van CIC een echte broedplaats van innovatieve ideeën. Zo ontstaat er een waardevolle community. 

  1. Verleid met design en faciliteiten
    Kornet ziet het kantoor als ontmoetingsplek om samen te werken en te innoveren. Haar 1e tip is dan ook om het kantoor zo in te richten dat mensen graag naar kantoor komen. Het design en de faciliteiten spelen daarbij een grote rol. CIC zelf is dan ook allesbehalve een ‘gewoon’ kantoor. Je vindt er napping pods (voor een powernap), er is een gym en yogaruimte, een plek om podcasts op te nemen en er zijn ‘phone booths’ met oplaadpunten voor je mobiel om in alle rust een telefoongesprek te voeren. Aan de muren hangt kunst van lokale kunstenaars.

  2. Iedere dag een 5 sterren service
    Tip 2 van Kornet: ga elke dag voor een 5 sterren service. Verras je pandbewoners. CIC doet dat bijvoorbeeld met een speelse en creatieve inrichting die pandbewoners uitnodigt om het kantoor uit te komen. Zo zijn er bij het CIC 4 keukens, met elk een basisaanbod en specialty items die per keuken verschillen. De diversiteit in de keukens verleidt mensen om zich door het hele pand te bewegen en zo nieuwe verbindingen aan te gaan en bij te dragen aan een levendige werksfeer en innovatie.
     
  3. Vertel een goed verhaal rondom je dienstverlening
    Kornets 3e tip gaat over de kracht van food. Zo biedt CIC zo veel mogelijk lokale en biologische producten met een verhaal. Daarmee geef je mensen nét iets extra’s, een verhaal om ook thuis te vertellen. Laat zien wat je doet op het vlak van duurzaamheid. CIC is bijvoorbeeld het SDG House van Rotterdam, dé hotspot van Rotterdam voor duurzaamheidsevents en ondernemerschap.
     
  4. Doe iets extra's
    Tip 4 van Kornet gaat over een uitbreiding van secundaire arbeidsvoorwaarden. Richt bijvoorbeeld een massageruimte in en geef medewerkers hiervoor tegoedbonnen. Bouw een gameroom. Of maak je kantoor huisdiervriendelijk. Nog een idee: is je kantoorpand vlak bij het station gelegen, stel dan fietsen beschikbaar die pandgebruikers kunnen lenen om naar afspraken in de buurt te gaan of even snel die boodschap te doen. Kortom: zorg voor een zachte landing voor je medewerkers en creëer aantrekkelijke redenen om naar kantoor te komen.

  5. Investeer in een community
    De belangrijkste tip van Kornet: bouw een community. Dit begint bij de basis: zorg dat je weet wat je teams doen, dat je mensen bij naam kent, organiseer sociale events en grijp elke kans om contact met elkaar te hebben. CIC biedt bijvoorbeeld programmering via onder andere het Venture Café waar wekelijks CIC-klanten en ondernemers uit de stad samenkomen bij een gratis event voor ruim 200 mensen over een bepaald onderwerp om zo ondernemerschap en innovatie te stimuleren.
Delen:

Meer hybride werken

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

maandag 24 maart

Hybride werken: hoe organiseer je de juiste omgeving? Tijdens een inspirerende ochtend met HEVO op donderdag 1 mei ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Terug naar boven