Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

3 min

 

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien daarom vaak hun beleid voor fysieke aanwezigheid op de werkplek.

Terwijl bedrijven proberen te navigeren door alle hybride werkregelingen, wordt zichtbaarheid van wie wanneer op kantoor is steeds belangrijker voor het bevorderen van productiviteit, samenwerking en het optimaliseren van middelen.

Verplichte aanwezigheid

Een onderzoek van CBRE toont aan dat 65% van de bedrijven werknemers verplicht om terug te keren naar kantoor, terwijl slechts 30% vrijwillige aanwezigheid handhaaft. De resultaten verschillen echter wel per sector. Volgens een enquête van ResumeBuilder.com volgt bijna acht op de tien bedrijven (79%) de kantoorbezetting van werknemers. Een voorbeeld is de farmaceutische gigant AstraZeneca in Zweden. Zij introduceerden in 2023 digitale monitoring van personeel. Het bedrijf registreert daarbij hoe vaak werknemers verbinding maken met het netwerk van AstraZeneca om inzicht te krijgen in hun aanwezigheid op kantoor. AstraZeneca is niet de enige die de controle over de kantoorbezetting aanscherpt, want volgens de Financial Times is consultancy- en auditreus EY onlangs begonnen met het monitoren van de kantoorbezetting van zijn werknemers in het Verenigd Koninkrijk. Het hybride werkbeleid van het bedrijf vereist dat werknemers minstens twee dagen per week op kantoor zijn, en ten minste 50% van sommige teams moet nog aan deze eis voldoen. Door het bijhouden van de aanwezigheid van werknemers, streven bedrijven naar hoge productiviteitsniveaus, het halen van deadlines en het efficiënt gebruiken van kantoorbronnen. Grote technologiebedrijven zoals Meta Platforms, TikTok en Google monitoren ook de bezettingsgraad en gebruiken vaak de gegevens van hun kantoorbadges om het hybride werkbeleid te waarborgen en inzichten te vergaren.

Tools om kantoorbezetting te monitoren

Er zijn verschillende opties om inzicht te krijgen in de bezettingsgraad en ruimtes van kantoor. Naast handmatige tracking van de aanwezigheid van werknemers, zijn het swipe-gedrag van kantoorbadges, wifiverbinding en meetingroom- en desksensoren manieren om kantoorbezetting bij te houden. Het monitoren helpt bedrijven bij het optimaliseren van productiviteit, samenwerking en het gebruik van middelen en ruimtes.

Badge swipes

Badges of kantoorsleutelpassen vereisen meestal dat werknemers een fysieke badge of kaart door een lezer halen om toegang te krijgen tot een gebouw of specifieke gebieden binnen het gebouw. Ze kunnen ook een handige en nauwkeurige methode zijn om aankomst en vertrek van werknemers te registreren. Sommige van deze systemen bieden realtime data-integratie in aanwezigheidsregistratiesystemen, wat efficiënte monitoring mogelijk maakt. Bovendien zijn badge swipe-systemen gemakkelijk schaalbaar, waardoor ze geschikt zijn voor organisaties van verschillende groottes.

Tracking

Handmatige tracking omvat het gebruik van traditionele methoden zoals aanmeldingsbladen of tijdkloksystemen voor het registreren van aanwezigheid. Hoewel deze benaderingen een betrouwbare manier bieden om teamaanwezigheid te volgen, vooral in kleinere of minder technologisch geavanceerde omgevingen, vertrouwen ze op handmatige invoer en supervisie, wat kan leiden tot menselijke fouten.

Wifi

Wifiverbindingen stellen organisaties in staat om bestaande draadloze infrastructuur te gebruiken om de aanwezigheid van werknemers te monitoren. Deze methode biedt een geautomatiseerde oplossing die minimale extra hardware vereist en realtime gegevens biedt over de connectiviteit van werknemers binnen de kantooromgeving.

Bezettingssensoren

Bezettingssensoren (ook wel bewegingsdetectoren genoemd) zijn een geavanceerde technologie voor het volgen van bezettingsniveaus binnen de werkplek. Deze sensoren kunnen inzicht bieden in het gebruik van werkplekken en verkeerspatronen, waardoor organisaties kantoorindelingen en middelenallocatie kunnen optimaliseren met behulp van datagedreven inzichten. Desksensoren bieden gedetailleerde informatie over het gebruik en de bezetting van individuele bureaus, waardoor organisaties de werkgewoonten en voorkeuren van werknemers kunnen begrijpen. Dit inzicht stelt organisaties in staat om bureautoewijzing en ruimtegebruik te optimaliseren voor maximale efficiëntie.

Organisaties streven naar een balans tussen flexibiliteit in werken op afstand en operationele efficiëntie. Daarbij is het monitoren van kantoorbezetting onderdeel van een bredere verschuiving naar datagedreven besluitvorming. In de toekomst zullen nieuwe technologie en de integratie van (op maat gemaakte) werknemersvoorkeuren cruciaal zijn in het vormgeven van de moderne werkplek. De software van TableAir helpt bedrijven met inzicht in bezettingsgraad en overbezette en onderbenutte kantoorruimtes. Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies op maat of een gratis demo.

Delen:

Meer hybride werken

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

maandag 24 maart

Hybride werken: hoe organiseer je de juiste omgeving? Tijdens een inspirerende ochtend met HEVO op donderdag 1 mei ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Terug naar boven