Bedrijfsleven benut niet alle kansen van digitale technologie

Bedrijfsleven benut niet alle kansen van digitale technologie

Het bedrijfsleven benut lang niet alle kansen die de digitale technologie te bieden heeft. “Zonde”, vindt Lotte de Bruijn, directeur van Smart WorkPlace partner Nederland ICT en bestuurslid bij Stichting Toekomstbeeld der Techniek. 

De Bruijn doet de uitspraken in een interview met het relatiemagazine CommUNICAtie van Unica, een landelijke allround technisch dienstverlener.

Digitale technologie heeft onze samenleving fundamenteel veranderd en het einde van die trend is nog lang niet in zicht. “Digitale technologie evolueert”, zegt De Bruijn. “ICT is niet nieuw; onze brancheorganisatie bestaat bijvoorbeeld al sinds 1921. Daarvoor waren er ook al allerlei ontwikkelingen en in de toekomst staat ons – gelukkig! – nog veel meer te wachten."

Kansen benutten

Waar sommige mensen de snel voortschrijdende techniek als een bedreiging ervaren, ziet Lotte vooral kansen. “Het is niet de rauwe data of technologie, maar de toepassing ervan die bedrijfssectoren compleet verandert.” De Bruijn geeft twee voorbeelden: “In de zorg heeft de inzet van kunstmatige intelligentie geresulteerd in een lagere foutmarge bij de detectie van borstkanker. De agrosector gebruikt sensoren om het natuurlijke gedrag van varkens te analyseren, zodat alleen zieke dieren antibiotica krijgen toegediend. Zo biedt nieuwe technologie verbetermogelijkheden voor alle sectoren; van de zorg en de auto-industrie tot de financiële sector en de overheid. Voor alle problemen is een slimme, technologische oplossing”, zegt De Bruijn. “We zien dat bedrijven de kansen van digitalisering nog onvoldoende benutten. Dat is zonde, want de wereld ligt aan onze voeten!”

Begrijpelijk en toegankelijk

Volgens de directeur van de ICT-brancheorganisatie ligt er een taak voor ‘haar’ sector om bedrijven te helpen bij de digitale transformatie. “De allereerste computer, de MARK 1 van IBM, kon alleen bediend worden door een select groepje mannen. Ook met hedendaagse technologie is het cruciaal dat we niet op dat niveau blijven hangen. Ik vind dat wij als sector de plicht hebben om digitale technologie begrijpelijk en toegankelijk te maken voor een nog veel grotere groep mensen.”

Dat vraagt om tijd – “Autorijden leer je ook niet van de een op de andere dag” – en de bereidheid om te blijven leren – “Wat we nu weten is over een jaar alweer achterhaald”. Ook moeten bedrijven volgens De Bruijn inzien dat digitalisering behoort tot de kern van hun dienstverlening. “Geen bedrijf in Nederland kan nog zonder digitale technologie. Daarom moeten zij er aandacht aan besteden, zorgen dat ze er kennis van hebben. Digitale technologie moet belegd zijn in de top van elke organisatie en, net zoals finance en HR, een vast onderdeel zijn van de bedrijfsvoering.”

Techniek en ICT

Dat medewerkers van technisch dienstverlener Unica soms bijna het gevoel hebben dat zij voor een ICT-bedrijf werken, kan De Bruijn goed begrijpen. “Techniek en ICT vormen een logische schakel. De gebouwtechniek kan niet meer zonder intelligentie. Denk aan sensoren en het gebruik van data om gebouwen energiezuiniger en duurzamer te maken.” Toch hoeft echt niet iedereen zich in de toekomst om te scholen tot programmeur. “We blijven beroepen als monteurs, artsen en leraren nodig hebben. Wel dienen zij over digitale vaardigheden te beschikken om hun vak uit te oefenen.”

Voor Unica heeft De Bruijn ook een paar tips. “We zien al een hele tijd de trend om diensten ‘as a service’ aan te bieden. Maar Unica kan waarschijnlijk nog veel meer gebruikmaken van data om diensten slimmer te maken en klanten beter te bedienen. Het is in elk geval belangrijk om oog te hebben voor de randvoorwaarden. Zorg dat zaken als privacy en beveiliging goed geborgd zijn. En tot slot: wees niet bang, laat je inspireren door alle nieuwe technologische mogelijkheden en doe er je voordeel mee.”

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven