Niet kopiëren, maar herontwerpen van werkprocessen

 

Niet kopiëren, maar herontwerpen van werkprocessen

Organisaties kopiëren te snel hun offline werkprocessen naar de digitale wereld, terwijl het nu het moment is om te vernieuwen. Dat stelt Anna Oostveen van Smart WorkPlace partner TwynstraGudde in onderstaande blog.

We zijn plots allemaal zeer kundig geworden in digitaal samenwerken. Trainingen via Zoom, vergaderingen via Teams, een pubquiz via Jitsi, ontwerpsessies met Miro en niet te vergeten borrels met vrienden via Houseparty. Ik klik inmiddels net zo makkelijk het knopje videocall aan als dat ik een collega aanspreek bij het koffieautomaat. En toch zie ik om me heen gebeuren dat veel organisaties te snel hun offline werkprocessen kopiëren naar de digitale wereld. Terwijl het een mooi en noodzakelijk moment is om te vernieuwen. Ik deel graag mijn eigen inzicht om uit te zoomen en terug te gaan naar de bedoeling.

Mijn eerste leercurve zat in het ontdekken van alle online tooling, welke je het best waarvoor in kunt zetten en misschien nog wel belangrijker: waarvoor niet. Bijna alles is mogelijk en we hebben met elkaar snel geleerd hoe we onze ‘oude manieren’ van samenwerken kunnen vervangen met digitale instrumenten. Toch hoor ik de laatste tijd steeds vaker de opmerking dat het toch wel prettiger is om offline af te spreken. En ik heb mijzelf aangeleerd dat niet alles met beeld hoeft en dat af en toe ‘gewoon’ bellen veel fijner is. Je kunt dat zelfs tijdens een wandeling doen.

Een fundamentele heroverweging

Mijn tweede leercurve bestond uit een les, waarvan ik merkte dat veel mensen dit over het hoofd zagen (en nog steeds zien): de werkprocessen en diensten die we offline hebben ingericht, kunnen niet zomaar naar een digitale wereld gekopieerd worden. Of het nu gaat om het geven van intervisie, het faciliteren van een training of je wekelijkse vergadering met je team. En zo bestaat een digitale ggz polikliniek uit heel andere werkprocessen dan een gewone polikliniek. Een client gaat bij een digitale ggz polikliniek eerst door een digitale module heen voordat het intakegesprek plaatsvindt. Hammer en Champy schreven hier al in 1993 over onder de term Business Process Redesign: de fundamentele heroverweging en het radicale herontwerp van organisatieprocessen. Jawel, helemaal opnieuw (from scratch). 

We starten nu bijna elke vergadering of sessie netjes met de ‘digitale spelregels’ en dat is niet zonder reden. Digitaal gelden er namelijk ook echt andere spelregels en het blijkt dat we daar nog weinig bedreven in zijn. En zo geldt er digitaal ook een andere samenwerkingscode, een andere manier van omgaan met elkaar. Een dergelijke ingrijpende verandering in de omgeving vraagt dus om het opnieuw inrichten van je processen en diensten. Tegelijkertijd biedt deze herinrichting een mooi momentum om te vernieuwen. Hoe krijg je dat voor elkaar? 

In drie stappen naar het nieuwe normaal

Hammer en Champy definieerden een aantal stappen, met vooral als doel om drastisch te verbeteren op kosten, kwaliteit, dienstverlening en snelheid. Waardecreatie voor de klant was daarbij een achterliggende reden. En ook nu, van offline naar online samenwerken en het verlenen van diensten, hebben Hammer en Champy om een andere reden een belangrijk punt. De urgentie van de veranderende wereld vraagt om het doorlopen van een aantal stappen die te vaak worden overgeslagen.

Stap 1: De bedoeling

Kijk met een frisse blik naar de bedoeling achter de ingerichte systemen. Wat wil je bereiken met je wekelijkse teamvergadering? Waarom geef je een bepaalde training? Waar is het in onze organisatie of in ons team uiteindelijk om te doen?

Stap 2: De mogelijkheden

Welke digitale instrumenten heb je tot je beschikking, wat zijn de mogelijkheden van deze middelen en wat zijn de voor- en nadelen? Zo hebben bepaalde oplossingen veel mogelijkheden die je offline niet tot je beschikking hebt. Het simpelste voorbeeld is dat je door digitaal werken elkaar veel makkelijker en frequenter kunt spreken. Reistijd valt immers weg.

Stap 3: Herontwerpen

Geen zoek en vervang, maar vanuit de bedoeling herontwerpen. Hoe kun je de digitale instrumenten het beste inzetten? Als je bijvoorbeeld een ziekenhuis digitaal zou inrichten, zou het er heel anders uitzien dan waar wij nu aan denken bij een ziekenhuis. Eerstelijnszorg zou er bijvoorbeeld ook bij betrokken worden.

Als je stap 1 overslaat, richt je hetzelfde ziekenhuis digitaal in en maak je niet optimaal gebruik van de digitale mogelijkheden om te komen tot de bedoeling van je ziekenhuis. En in het klein geldt dit dus ook voor bijvoorbeeld het geven van een training. Kopieer je offline training niet ongewijzigd naar een digitale omgeving, maar gebruik de mogelijkheden van digitale middelen om op creatieve wijze je training anders in te richten. Niet een-op-een kopiëren, maar zorgvuldig omzetten zodat de training passend is bij het online leren. Dat is de uitdaging.

Herken je jezelf hierin of zie je dat jouw zorgorganisatie ook worstelt met de overgang naar digitaal? Ik ga graag met jou het gesprek aan over hoe je op een creatieve manier kunt vernieuwen. Laten we dit momentum aangrijpen als vliegwiel om te digitaliseren en het blijvend ‘anders’ te doen.

Delen:

Meer nieuws

Digitale Round Table over toekomst van het onderwijs

Digitale Round Table over toekomst van het onderwijs

vrijdag 9 mei

Saxion Hogeschool en Veldhoen+Company organiseren op 20 mei een Digitale Round Table over onder andere de inrichting van ...

Lees meer

Veldhoen + Company nieuwe partner Smart WorkPlace

Veldhoen + Company nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 mei

Veldhoen + Company ontwikkelt en implementeert al meer dan 30 jaar nieuwe manieren van werken voor organisaties over de ...

Lees meer

Toekomst van het onderwijs op een campus

Toekomst van het onderwijs op een campus

donderdag 8 mei

Over de toekomst van het onderwijs op de campus spreken Maik Kocken en Jackie de Vries tijdens Campus Day op 5 juni.

Lees meer

SWP Talks #60 Hospitality

SWP Talks #60 Hospitality

donderdag 8 mei

Hospitality is een van de onderwerpen die ter grondslag staat aan een goede beleving op kantoor. In deze aflevering van ...

Lees meer

Huisvesting als hefboom voor de campus

Huisvesting als hefboom voor de campus

woensdag 7 mei

Hoe zorg je dat je campus inspeelt op veranderende behoeften in onderwijs, werkveld en maatschappij en flexibel genoeg is ...

Lees meer

Hybride werken 3.0 bij de Rabobank

Hybride werken 3.0 bij de Rabobank

dinsdag 6 mei

Uit de BNW Index 2025 blijkt dat 54% van de deelnemende organisaties ‘Digitalisering’ als topprioriteit zien. ...

Lees meer

Facilitaire volwassenheid als borging voor weerbare organisaties

Facilitaire volwassenheid als borging voor weerbare organisaties

dinsdag 6 mei

Thomas Nobel en Bram Aarntzen dagen elkaar uit om na te denken over een energie gevende en opbouwende aanpak richting facilitaire ...

Lees meer

Mapiq nieuwe partner Smart WorkPlace

Mapiq nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 2 mei

Mapiq ontwikkelt slimme werkplekoplossingen om hybride werken efficiënter en flexibeler te maken. Als partner van Smart ...

Lees meer

AFAS Campus: hergebruik van vloerbedekking, glaswanden en plafondplaten

AFAS Campus: hergebruik van vloerbedekking, glaswanden en plafondplaten

donderdag 1 mei

AFAS transformeert drie kantoorgebouwen tot de gloednieuwe AFAS Campus: dotNL. In dit artikel lees je hoe duurzaamheid, ...

Lees meer

Vepa versterkt circulaire ambities

Vepa versterkt circulaire ambities

donderdag 1 mei

Bij Vepa the furniture factory vindt een verandering plaats in de directie. Na meer dan twee decennia van toegewijd leiderschap ...

Lees meer

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

woensdag 30 april

ISS maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt hij deel ...

Lees meer

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Terug naar boven