De 'identiteit' van kantoor

De 'identiteit' van kantoor

Bij de recente Round Table 'Employee Experience' was Allard Sombroek, Workplace Specialist bij NTT DATA, aanwezig. Hij sprak hier niet alleen over identiteit, maar ook de kansen en gevaren van AI.

Lees de hele Round Table hier.

Identiteit

Allard Sombroek, die zich als employee experience specialist bij NTT bezighoudt met de technologie die de medewerker raakt, stelt tijdens de Round Table een belangrijke vraag aan Van Rijn over hoe de RVO omgaat met het feit dat veel medewerkers na corona niet naar kantoor komen. “Blijkbaar mist die groep iets – misschien identiteit? – op kantoor. Terwijl hun aanwezigheid wel belangrijk is vanwege het samenwerken.” Van Rijn: “Ik denk dat je moet beginnen bij engagement, de intrinsieke betrokkenheid om te werken waar je werkt. In ons geval: vraag waarom mensen kiezen voor de rijksoverheid. Vervolgens moet je kijken hoe je vanuit onze disciplines – huisvesting, facilitair en ICT – die engagement kunt ondersteunen en verbeteren.”

Valkuilen

Aan het eind van de Round Table ziet Sombroek na de employee experience alweer een volgende uitdaging, waarbij technologieën zoals AI ook een grote rol kunnen spelen: de customer experience. “Daarbij gaat het om de vraag hoe je met chatbots en agents klanten met knowledge based management toegang geeft tot je data zodat hij meteen weet waar, wanneer en bij wie hij moet zijn.” Sombroek, die Copilot tijdens de Round Table met een acht beoordeelde, komt zelf met een waarschuwing: “We gaan als mens wel heel snel vertrouwen op zulke systemen. Bovendien zijn we daarin goedgelovig. We stellen ons echter niet altijd de vraag wat het gebruik ervan betekent. Worden we nog wel getraind om ons werk te doen en slaan we misschien niet door?” Arne van Delft tenslotte, is met een negen het meest positief van alle deelnemers. “Ik denk dat het ons werk gaat veranderen en ingrijpender dan we ons nu kunnen voorstellen.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven