Getest door Smart WorkPlace: Hyundai NEXO

Getest door Smart WorkPlace: Hyundai NEXO

Zonder fossiele brandstof autorijden. Transformatie van industrialisatie naar digitalisatie vergt lef. Practice what you preach. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Daarom ging onze redactie een proefrit maken in de Hyundai NEXO. We wilden zelf ervaren wat het is om auto te rijden zonder emissies maar met de productie van schone lucht. De brandstofcel genereert elektriciteit door het mengen van zuurstof met gecomprimeerde waterstof om een stroom aan elektronen op te wekken. Uitstoot? Schoon water.

Er kan 6,5 kilo in en hij rijdt 1 op 100 (volgens de WLTP-cyclus); 650 kilometer per tankbeurt van vijf minuten dus. De power van een elektrische auto gecombineerd met de wetenschap dat deze echt 100% duurzaam is. Ja natuurlijk, als de waterstof groen is geproduceerd. De mindshift komt binnen als je voor het uitstappen op het dashboard kijkt en jouw bijdrage aan een schoner milieu afleest. Ondanks dat je af en toe lekker het gaspedaal hebt ingedrukt.

Opeens realiseer je je wat het zou betekenen als alle bussen in Nederland op waterstof gaan rijden. En daarna ook alle vrachtwagens. In Duitsland rijden zelfs al treinen op waterstof. Eerder publiceerde Smart WorkPlace een bericht over de HYMOTION Crafter van Volkswagen. Voorlopig produceerden wij met ons testritje al 4.200 liter schone lucht, zonder ook maar een milliliter fossiele brandstof te verbranden.

Getest door Smart WorkPlace: Hyundai NEXO 

Een beetje groot, duur en vol elektriciteit-vretende gadgets is de NEXO helaas wel. Ondanks € 0 BPM en 4% bijtelling bedraagt de netto catlogusprijs € 57.142. Goedkoper en veel mooier dan de Mirai van Toyota, maar nog altijd te duur als lease-auto. En dat is jammer, want echte label A klimaatimpact wordt alleen gemaakt als de auto kleiner zou zijn en er snel veel van verkocht zouden worden. Voor Nederland staan er helaas maar 150 klaar voor 2019. Stel: die rijden samen 4,5 miljoen kilometer met nul emissie. Dan is de CO2-reductie slechts 645.000 kg per jaar. Maar de auto is ook van SmartSense voorzien, wat de veiligheid op de weg verhoogd. De auto kan bijna met losse handen gereden worden. Best leuk om een keer te ervaren. De topsnelheid is 179 met 163 pk. 

Wij hebben onze proefrit gemaakt bij Herwers Hyundai uit Arnhem. Toevallig een stad waar een waterstof-tankstation voor auto’s is gevestigd en binnenkort een tankstation voor bussen komt. Zo’n tankstation voor auto’s kost circa € 1.500.000. Het volgende plaatje laat zien hoe al die auto’s, bussen, vrachtwagens en treinen de getankte waterstof omzetten in elektriciteit.

Getest door Smart WorkPlace: Hyundai NEXO

Onze conclusie

Je bent dom als je nog voor een nieuwe benzine of diesel-auto kiest. Je bent kortzichtig als je een hybride least en semi-slim als je een all-electric auto neemt. Echt oprecht, duurzaam en modern ben je als je nu met je hele organisatie, vakvereniging en lease-maatschappij naar de minister stapt en vraagt naar een supersubsidie wanneer jouw hele organisatie of sector die 150 NEXO’s zo spoedig mogelijk naar Nederland haalt. De waterstof-auto gaat echt impact maken. Liefst zo snel mogelijk. Hyundai heeft een slimme stap gezet.

Bron: Smart WorkPlace

 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven