'Help: mijn kantoor verandert maar mijn medewerkers niet!'

 

'Help: mijn kantoor verandert maar mijn medewerkers niet!'

Hoe bereid je de organisatie goed voor op een verandering in de werkomgeving? In onderstaande blog van Smart WorkPlace partner Solved geeft Erik Tijsma een aantal tips.

De voordelen van een nieuw werkplekconcept kunnen voor u nóg zo duidelijk zijn; als medewerkers niet meegaan in uw gedachtegang, verloopt een implementatie met horten en stoten. Hoe zorgt u ervoor dat toch het onderste uit de kan wordt gehaald en veranderingen echt worden omarmd? In deze blog geven we u een aantal tips die u kunnen helpen de organisatie goed voor te bereiden op een verandering in de werkomgeving.

Afgelopen week heeft mijn collega Silvia de Haan (senior workplace consultant) een workshop gegeven aan facilitair managers van kantoorhoudende bedrijven. De titel van de workshop was “De Ideale Werkplek” en tijdens de workshop werden de verschillende stappen toegelicht om tot een werkplekconcept te komen. Op zich is het stappenplan geen ‘rocket science’, maar waar veel van de deelnemers mee worstelen is het creëren van draagvlak om een nieuw werkplekconcept te implementeren.

Waarom eigenlijk veranderen?

Tijdens de workshop heeft Silvia de deelnemers gevraagd wat de reden was om een nieuw werkplekconcept te willen implementeren. In veel gevallen maakt het deel uit van een Veranderprogramma waarbij de cultuur van een bedrijf dient te veranderen en een nieuw werkplekconcept hiervoor een van de middelen is. De belangrijkste drijfveren zijn de volgende:

Samenwerking

Een veel gehoorde klacht is dat medewerkers elkaar letterlijk niet weten te vinden. Samenwerking wordt hierdoor bemoeilijkt en soms ontstaan hierdoor zelfs afzonderlijke koninkrijkjes binnen de kantoormuren. Een goed doordacht werkplekconcept zal samenwerking stimuleren. Een opmerkelijk feit is dat een goed werkplekconcept het interne e-mailverkeer met wel 20% kan verminderen.

Tevredenheid

De basis van een goede werkplek is dat uw medewerker optimaal wordt ondersteund in de werkzaamheden die hij of zij uitvoert; dit noemen we ook wel activity based working. In het verleden had iedereen eenzelfde bureau en alleen de omvang van de kamer verschilde. Maar werkzaamheden verschillen en vragen dus ook om een eigen werkomgeving. Kijk eens naar uw eigen dagindeling: heeft u de hele dag een bureau nodig? Om deze reden worden er in de moderne kantooromgeving verschillende soorten werkplekken gecreëerd voor activiteiten zoals telefoneren, geconcentreerd werken, (informeel) vergaderen en ontspanning.

Efficiency

Als uw bedrijf groeit is het niet altijd mogelijk (of wenselijk) om te verhuizen. In dat geval zal een werkplekconcept u helpen efficiënter met de beschikbare ruimte om te gaan. Denk hierbij aan het aanpassen van de kantine naar een werkcafé waar werknemers buiten lunchuren kunnen werken. Voorwaarde hiervoor is uiteraard dat deze werkplekken prettig zijn vormgegeven en voorzien zijn van wifi en stopcontacten.

Als het zo simpel is, waarom doen we het dan niet? Als u bovenstaande leest, hoor ik u denken: nou, dat klinkt als een ‘no-brainer’. Als we deze 3 zaken kunnen bereiken dan is iedereen toch gelukkig? Dat is inderdaad de theorie, maar we hebben te maken met mensen en hun gewoontes – of misschien wel verworven rechten. En daar ontstaat de weerstand. Het nieuwe werkplekconcept betekent voor uw medewerker wellicht dat hij zijn vaste werkplek op de 5e verdieping linksachter verliest en dat de vergaderdag met het team niet meer op donderdag maar op vrijdag gaat plaatsvinden. Een flexibele werkomgeving vraagt dus ook om een meer flexibele medewerker. En die dient goed meegenomen te worden in het proces.

Employee engagement

In mooi Nederlands betekent bovenstaand begrip ‘medewerkersbetrokkenheid’ en het is de sleutel tot een succesvolle transitie naar een nieuwe werkomgeving. Zorg dat u bij de start van het project de medewerkers informeert en de ruimte geeft om zijn of haar mening te geven over de werkomgeving. Een online enquête waarin medewerkers wordt gevraagd naar de tevredenheid over de huidige werkomgeving kan hierbij een nuttig vertrekpunt zijn. U weet dan immers welke zaken nu voldoen en welke verbeterd dienen te worden.

Sommige organisaties kiezen ervoor een ambassadeursgroep mee te laten beslissen over de uitgangspunten en hiermee vroegtijdig waardevolle input uit de organisatie te verkrijgen.

In alle gevallen is het wel essentieel dat u aangeeft wat de medewerkers mogen verwachten van de input die zij leveren en tot op welk niveau inspraak mogelijk is. Dit om achteraf het verwijt te krijgen dat er niet is geluisterd naar de input.

Het resultaat telt

Uiteindelijk is een geslaagd project niet een werkplekconcept dat er fantastisch uitziet en in alle bladen komt. Het succes wordt bepaald door de tevredenheid van uw medewerkers. Als zij optimaal kunnen werken en u uw bedrijfsdoel behaalt is het voor ons een succes en gaan wij door naar het volgende project.

Delen:

Meer nieuws

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

Terug naar boven