'Het jaar dat DE MENS centraal staat in de vastgoedwereld'

5 min

 

'Het jaar dat DE MENS centraal staat in de vastgoedwereld'

De gezondheid en het welzijn van mensen zal de focus zijn van het ‘nieuwe normaal’ in de vastgoedwereld. Dat voorspelt expert Thijs Wichers van Smart WorkPlace partner Schneider Electric.

Op 13 februari bezocht ik het event ‘WorkPlace Day 2020’ van Smart WorkPlace. Het thema was ‘Return on WorkPlace’. Er werden vragen behandeld als ‘Welke invloed kan de werkomgeving hebben op de gezondheid van medewerkers?’ en ‘Wat werkt wel goed en wat niet?’ Het lijkt wel of ze in een glazen bol hebben gekeken, want wie had kunnen voorspellen dat de antwoorden op deze vragen juist nu zo belangrijk zijn. De mens en gezondheid staan dit jaar meer dan ooit centraal in de (vastgoed)wereld. Vanuit mijn rol als System & Architect Designer op het gebied van Slimme Gebouwen bij Schneider Electric, deel ik graag mijn voorspellingen over de vastgoedwereld in 2020.

Menselijke ervaring als kern van commercieel vastgoed

De hele vastgoedbranche was gericht op bezettingsgraden en het meeste uit ruimtes halen door sensoren en software te implementeren om bewegingen in commerciële gebouwen te voorspellen, de ruimte beter te benutten en samenwerken aan te moedigen door open ruimteconcepten en creatieve omgevingen. Veel grote spelers in de branche begonnen hun gebouwen op de markt te brengen met voorzieningen voor welzijn en sociale activiteiten (zoals sportscholen en relaxruimtes) om de betrokkenheid van mensen te stimuleren. Gartner voorspelde zelfs dat de wereldmarkt voor sociale en samenwerkingssoftware op de werkplek zou groeien van 2,5 miljard euro in 2018 tot 4,4 miljard euro in 2023. Niemand van ons wist dat de focus op comfort, productiviteit en samenwerking om het maximale uit de medewerkers te halen, al snel zou worden vervangen door een fundamentelere focus, de gezondheid van onze mensen. De mens staat inderdaad meer dan ooit centraal.

Terwijl gezondheid en welzijn al een paar jaar op de voorgrond staan bij vastgoedplanning, lag de focus voornamelijk op medewerkersbetrokkenheid, ruimtebeheer en ergonomie. Deze aspecten blijven belangrijk, toch zien we dat we nu terugvallen op een aantal basisbehoeften:  schone lucht. sanitaire voorzieningen en ruimte.

Het ‘nieuwe normaal’ in commercieel vastgoed

Wat zal er veranderen en wat zal hetzelfde blijven als we terugkeren naar onze commerciële gebouwen? Hier zijn een paar van mijn persoonlijke voorspellingen:

1. Contactloos en digitaal: bedenk hoeveel dingen je aanraakt om elke ochtend naar jouw werkplek te gaan. Je opent de lobbydeur. Je drukt op de liftknop of houdt je vast aan de trapleuning. Je zet een kop koffie of koopt deze en betaalt met contant geld. Deze dingen zullen moeten veranderen. Werknemers willen één badge of app om het gebouw binnen te gaan, de liften te bedienen en zelfs koffie te halen en betalen. Digitale tools kunnen hierbij helpen om betere beslissingen te nemen op het gebied van luchtkwaliteit, werkplekmanagement en veiligheid. Guidehouse Insights, ‘Leaderboard for Intelligent Building Software’ geeft meer informatie over de beschikbare digitale platforms en rangschikt deze. Zodat je weet waar je op moet letten en wie je daarbij kan helpen, op dit moment staat Schneider Electric op 1.

2. Schone lucht: luchtbehandeling en beweging staan de komende maanden centraal. De RVO stelt dat gezondheidseffecten van slechte luchtkwaliteit binnenshuis snel na blootstelling of bijna onmiddellijk’ kunnen worden gevoeld met symptomen als vermoeidheid, duizeligheid, jeukende brandende ogen, neus en keel. Gezien de invloed die luchtkwaliteit heeft op de gezondheid, tolereren werknemers niet langer die ene vergaderruimte die altijd benauwd en heet is, of ruimtes waar de luchtstroom niet effectief of niet aanwezig is. Facilitaire teams hebben middelen nodig om gebieden in het gebouw te identificeren waar de lucht stagneert en het CO2-niveau te hoog is. Werknemers zoeken mogelijk werkplekken met genoeg ventilatie en eisen de mogelijkheid om met één druk op de knop een frisse luchtstroom te creëren. Connectiviteit en IoT maken dit mogelijk.

3. Sanitair: Ondanks het feit dat er de afgelopen jaren bezuinigd is op schoonmaakdiensten om bedrijfskosten te besparen, zullen schoonmaak en sanitatie verkoopargumenten worden voor concurrerende commerciële gebouwen. Gebouwgebruikers zullen er zeker van willen zijn dat de werkplek waaraan ze ‘s ochtends door hun werkplek-app zijn toegewezen, ‘s nachts is gereinigd en ontsmet door de schoonmaakploeg. Bovendien zal belangrijk zijn dat gemeenschappelijke ruimtes zichtbare handdesinfectiestations en reinigingsdoekjes bevatten.

4. Ruimte: Ook al is de bedrijfsvloer getransformeerd naar een open ruimte, mensen zullen nu een comfortabele afstand willen houden. Teams die zich hebben aangepast aan thuiswerken komen geleidelijk terug naar kantoor, maar er wordt voor gezorgd dat de overvolle ruimtes in gebouwen tot een minimum worden beperkt. Dit vereist samenwerking tussen HR, management en facility management om dagen aan te wijzen waarop bepaalde werknemers terugkeren naar kantoor. Ook samenwerking zal weer gestimuleerd moeten worden. Kunstmatige intelligentie (AI), sensoren en de daaruit voortkomende voorspellende analyses zullen deze overgang vergemakkelijken. Ik kan me voorstellen dat de app van mijn gebouw me de juiste informatie geeft die ik nodig heb, bijvoorbeeld welke werkplek beschikbaar is op twee meter afstand vanwaar mijn dichtstbijzijnde collega zich bevindt.

5. Gezondheidscontroles: Traditioneel leken vragen over gezondheid en welzijn te persoonlijk en zelfs een schending van de privacy. Dit kan veranderen naarmate de samenleving de noodzaak van het terugdringen van pandemieën erkent. Ik denk dat we standaardprocedures zullen zien bij het binnenkomen van gebouwen zoals het uitdelen van beschermingsmiddelen of het beantwoorden van een vragenlijst.

Naar mijn mening zal het hart van gebouwen voor commercieel vastgoed niet fundamenteel veranderen en zal de behoefte aan productieve en comfortabele ruimtes om in samen te werken alleen maar sterker worden. Meer dan ooit zal de gezondheid en het welzijn van mensen de focus zijn van het 'nieuwe normaal'.

Gelukkig kunnen veel technologieën, geschikt om de productiviteit van werknemers te stimuleren en de ruimte te beheren, worden toegepast op de nieuwe werkplek. Apps gaan de werkplek aansturen en de huidige situatie zal ertoe leiden dat de technologie sneller geaccepteerd wordt.

Delen:
Thijs  Wichers

Thijs Wichers

Systems & Architecture Designer, Schneider Electric

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven