'Het jaar dat DE MENS centraal staat in de vastgoedwereld'

5 min

 

'Het jaar dat DE MENS centraal staat in de vastgoedwereld'

De gezondheid en het welzijn van mensen zal de focus zijn van het ‘nieuwe normaal’ in de vastgoedwereld. Dat voorspelt expert Thijs Wichers van Smart WorkPlace partner Schneider Electric.

Op 13 februari bezocht ik het event ‘WorkPlace Day 2020’ van Smart WorkPlace. Het thema was ‘Return on WorkPlace’. Er werden vragen behandeld als ‘Welke invloed kan de werkomgeving hebben op de gezondheid van medewerkers?’ en ‘Wat werkt wel goed en wat niet?’ Het lijkt wel of ze in een glazen bol hebben gekeken, want wie had kunnen voorspellen dat de antwoorden op deze vragen juist nu zo belangrijk zijn. De mens en gezondheid staan dit jaar meer dan ooit centraal in de (vastgoed)wereld. Vanuit mijn rol als System & Architect Designer op het gebied van Slimme Gebouwen bij Schneider Electric, deel ik graag mijn voorspellingen over de vastgoedwereld in 2020.

Menselijke ervaring als kern van commercieel vastgoed

De hele vastgoedbranche was gericht op bezettingsgraden en het meeste uit ruimtes halen door sensoren en software te implementeren om bewegingen in commerciële gebouwen te voorspellen, de ruimte beter te benutten en samenwerken aan te moedigen door open ruimteconcepten en creatieve omgevingen. Veel grote spelers in de branche begonnen hun gebouwen op de markt te brengen met voorzieningen voor welzijn en sociale activiteiten (zoals sportscholen en relaxruimtes) om de betrokkenheid van mensen te stimuleren. Gartner voorspelde zelfs dat de wereldmarkt voor sociale en samenwerkingssoftware op de werkplek zou groeien van 2,5 miljard euro in 2018 tot 4,4 miljard euro in 2023. Niemand van ons wist dat de focus op comfort, productiviteit en samenwerking om het maximale uit de medewerkers te halen, al snel zou worden vervangen door een fundamentelere focus, de gezondheid van onze mensen. De mens staat inderdaad meer dan ooit centraal.

Terwijl gezondheid en welzijn al een paar jaar op de voorgrond staan bij vastgoedplanning, lag de focus voornamelijk op medewerkersbetrokkenheid, ruimtebeheer en ergonomie. Deze aspecten blijven belangrijk, toch zien we dat we nu terugvallen op een aantal basisbehoeften:  schone lucht. sanitaire voorzieningen en ruimte.

Het ‘nieuwe normaal’ in commercieel vastgoed

Wat zal er veranderen en wat zal hetzelfde blijven als we terugkeren naar onze commerciële gebouwen? Hier zijn een paar van mijn persoonlijke voorspellingen:

1. Contactloos en digitaal: bedenk hoeveel dingen je aanraakt om elke ochtend naar jouw werkplek te gaan. Je opent de lobbydeur. Je drukt op de liftknop of houdt je vast aan de trapleuning. Je zet een kop koffie of koopt deze en betaalt met contant geld. Deze dingen zullen moeten veranderen. Werknemers willen één badge of app om het gebouw binnen te gaan, de liften te bedienen en zelfs koffie te halen en betalen. Digitale tools kunnen hierbij helpen om betere beslissingen te nemen op het gebied van luchtkwaliteit, werkplekmanagement en veiligheid. Guidehouse Insights, ‘Leaderboard for Intelligent Building Software’ geeft meer informatie over de beschikbare digitale platforms en rangschikt deze. Zodat je weet waar je op moet letten en wie je daarbij kan helpen, op dit moment staat Schneider Electric op 1.

2. Schone lucht: luchtbehandeling en beweging staan de komende maanden centraal. De RVO stelt dat gezondheidseffecten van slechte luchtkwaliteit binnenshuis snel na blootstelling of bijna onmiddellijk’ kunnen worden gevoeld met symptomen als vermoeidheid, duizeligheid, jeukende brandende ogen, neus en keel. Gezien de invloed die luchtkwaliteit heeft op de gezondheid, tolereren werknemers niet langer die ene vergaderruimte die altijd benauwd en heet is, of ruimtes waar de luchtstroom niet effectief of niet aanwezig is. Facilitaire teams hebben middelen nodig om gebieden in het gebouw te identificeren waar de lucht stagneert en het CO2-niveau te hoog is. Werknemers zoeken mogelijk werkplekken met genoeg ventilatie en eisen de mogelijkheid om met één druk op de knop een frisse luchtstroom te creëren. Connectiviteit en IoT maken dit mogelijk.

3. Sanitair: Ondanks het feit dat er de afgelopen jaren bezuinigd is op schoonmaakdiensten om bedrijfskosten te besparen, zullen schoonmaak en sanitatie verkoopargumenten worden voor concurrerende commerciële gebouwen. Gebouwgebruikers zullen er zeker van willen zijn dat de werkplek waaraan ze ‘s ochtends door hun werkplek-app zijn toegewezen, ‘s nachts is gereinigd en ontsmet door de schoonmaakploeg. Bovendien zal belangrijk zijn dat gemeenschappelijke ruimtes zichtbare handdesinfectiestations en reinigingsdoekjes bevatten.

4. Ruimte: Ook al is de bedrijfsvloer getransformeerd naar een open ruimte, mensen zullen nu een comfortabele afstand willen houden. Teams die zich hebben aangepast aan thuiswerken komen geleidelijk terug naar kantoor, maar er wordt voor gezorgd dat de overvolle ruimtes in gebouwen tot een minimum worden beperkt. Dit vereist samenwerking tussen HR, management en facility management om dagen aan te wijzen waarop bepaalde werknemers terugkeren naar kantoor. Ook samenwerking zal weer gestimuleerd moeten worden. Kunstmatige intelligentie (AI), sensoren en de daaruit voortkomende voorspellende analyses zullen deze overgang vergemakkelijken. Ik kan me voorstellen dat de app van mijn gebouw me de juiste informatie geeft die ik nodig heb, bijvoorbeeld welke werkplek beschikbaar is op twee meter afstand vanwaar mijn dichtstbijzijnde collega zich bevindt.

5. Gezondheidscontroles: Traditioneel leken vragen over gezondheid en welzijn te persoonlijk en zelfs een schending van de privacy. Dit kan veranderen naarmate de samenleving de noodzaak van het terugdringen van pandemieën erkent. Ik denk dat we standaardprocedures zullen zien bij het binnenkomen van gebouwen zoals het uitdelen van beschermingsmiddelen of het beantwoorden van een vragenlijst.

Naar mijn mening zal het hart van gebouwen voor commercieel vastgoed niet fundamenteel veranderen en zal de behoefte aan productieve en comfortabele ruimtes om in samen te werken alleen maar sterker worden. Meer dan ooit zal de gezondheid en het welzijn van mensen de focus zijn van het 'nieuwe normaal'.

Gelukkig kunnen veel technologieën, geschikt om de productiviteit van werknemers te stimuleren en de ruimte te beheren, worden toegepast op de nieuwe werkplek. Apps gaan de werkplek aansturen en de huidige situatie zal ertoe leiden dat de technologie sneller geaccepteerd wordt.

Delen:
Thijs  Wichers

Thijs Wichers

Systems & Architecture Designer, Schneider Electric

Meer nieuws

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

Terug naar boven