'Het toekomstig kantoor. Een glazen bol of noodklok'

 

'Het toekomstig kantoor. Een glazen bol of noodklok'

Inzicht in de werkzaamheden, de bedrijfscultuur en uw visie zijn nodig om de juiste keuzes hierin te maken. Dat betoogt expert Silvia de Haan van Smart WorkPlace partner Solved in onderstaande blog.

Iedereen is futuroloog. Straks als we weer volledig terug mogen naar kantoor omdat een vaccin gevonden is, kan het 1,5 meter-kantoor van alle coronaregels en stickers worden ontdaan. De wereld zal er anders uitzien; en hoe ziet het kantoor er dan uit?

Architecten schetsen vergezichten van werkomgevingen die totaal nieuw ontworpen zijn. Makelaars komen met beelden van werkplekken in grote cirkels van 1,5 meter en rekensommen van het aantal meer benodigde meters, klaar voor de volgende pandemie. En meubelleveranciers komen met vernuftige oplossingen voor thuiswerkers. In deze periode, waarin al het onmogelijke plots mogelijk lijkt geworden, klinken utopische ideeën realistisch.

Als de wereld zo snel verandert, is het verleidelijk om met grote stappen naar de toekomst door te denken. En wat voert dan de boventoon: de kwaliteit van de werkplek of de gedachte om geld te kunnen besparen?

De afgelopen weken heeft Solved veel werkomgevingen coronaproof gemaakt, waarbij we verlaten kantoren inspecteerden. Op een enkeling na werkte iedereen thuis. De afdeling finance, waarvan altijd werd gezegd dat ze bij hun dossiers moeten zitten, werkt thuis – evenals de juristen. Een rondgang bij een andere klant laat zien dat zelfs de medewerkers van de verlaten ‘control room’ met de grote schermen ook thuis aan de slag zijn. Thuiswerken is voor veel meer afdelingen en organisaties mogelijk dan voorheen gedacht werd. De schatting over hoeveel er straks thuisgewerkt wordt lopen sterk uiteen, van 49% (onderzoek Intermediair, 11 mei 2020) tot 25% (Kennis Instituut voor Mobiliteit – 30 mrt 2020). Beide percentages zullen correct zijn, maar van toepassing voor verschillende organisaties.

Welk percentage hoort bij uw organisatie? En worden de thuiswerkdagen verspreid door de week of worden de eerste uren thuis besteed en rijdt iedereen na de file naar kantoor en is het kantoor in de middag alsnog vol? En waarom gaat men überhaupt naar kantoor? Lastige vragen waarvoor toch even stilgestaan moet worden. Van u wordt misschien leiderschap gevraagd, snelle acties en schakelen. We zien bij meerdere klanten dat besluiten snel genomen worden. Met gemak wordt gesteld dat 2 dagen per week thuiswerken de norm gaat worden, ongeacht dat iedereen nu een vaste werkplek op kantoor heeft. De snelheid van beslissen spreekt ons aan, maar omdat de grond mist waarop besluiten genomen worden, luiden we toch de noodklok. Want de ervaring leert dat je nog zo’n mooi kantoor kan hebben; als het niet past bij de werkzaamheden, bedrijfscultuur en uw visie schiet het alsnog zijn doel voorbij.

Om snel en gegrond inzicht te krijgen in hoeveel en wanneer er thuis en op kantoor gewerkt wordt, heeft Solved een routekaart gemaakt. De routekaart is voor ieder bedrijf hetzelfde, maar de uitkomst verschilt. Passend bij het bedrijf.

Routekaart

 1. Breng de werkzaamheden/activiteiten in kaart.

Focus: Vaak blijkt uit onderzoek bij bedrijven dat meer dan 50% van de tijd gefocust gewerkt wordt. Deep work en proces work heet dat ook wel. Stap 1 is inzicht in hoeveel tijd hieraan besteed wordt bij uw organisatie. En stap 2 is om een onderscheid te maken in de plek waar de medewerker dit het beste uit kan voeren. Uit onderzoek van Okla blijkt dat 57% van de mensen thuis productiever is. In tegenstelling tot de kantoortuin kan er thuis efficiënt en gefocust gewerkt worden. Althans, door degenen zonder kinderen met thuisonderwijs en een ruime woning… De conclusie dat je thuis je stukken maar moet uitwerken is te kort door de bocht. Thuiswerken is niet voor iedereen mogelijk of geliefd. Bij een advocatenkantoor werkt de ene advocaat prima digitaal terwijl de ander boodschappentassen vol dossiers door het huis sleept. Soms moet je een persoonlijke werkwijze accepteren. En als werkgever hoor je plaats te bieden aan mensen die naar kantoor komen voor een rustige werkplek.

Samenwerken: De laatste weken lijkt de behoefte aan samenwerken en overleg groter. Bij organisaties met een overlegcultuur staan de agenda’s vol met video calls. Hierin zal straks gelukkig de variatie terugkomen van virtueel en fysiek vergaderen. Te denken valt aan een virtuele team meeting thuis aan het begin van de dag en samenwerksessies op kantoor later op de dag. Wederom is stap 1 het krijgen van inzicht in de tijdsbesteding aan samenwerken en stap 2 is de zoektocht naar een manier om dit in te vullen.

Ontmoeten: Naast de kapper en de terrassen, worden de collega’s het meest gemist, vindt 60% van de Intermediair-respondenten. Het praatje bij de koffie, even je hart luchten, een zorg delen, een collega complimenteren of schaterlachen is onmisbaar en onvervangbaar gebleken. Oude termen als het kantoor als clubhuis en broedplaats komen weer terug en zijn broodnodig om tunnelvisie en burn-outs te voorkomen. En wat te denken van nieuwe medewerkers die nog nooit op kantoor zijn geweest, hoe gaan deze kennisnemen van bedrijfscultuur, gewoonten en merkwaarde?

2. Breng de cultuur in kaart

Een van onze klanten had uitvoerig onderzoek gedaan naar de werkzaamheden van de organisatie en kon daaruit concluderen dat thuiswerken mogelijk en gewenst was door de medewerkers. Het aantal werkplekken reduceren leek logisch. Wat vergeten werd, was de hiërarchische cultuur van het bedrijf. Naar kantoor gaan betekende ook in het zicht zijn van leidinggevenden. Als dat niet gewenst is, valt dit alleen te doorbreken als een leidinggevende hierin het voorbeeld geeft met veelvuldig thuiswerken en het inzetten van het hele scala aan communicatiemiddelen zodat er draagvlak gecreëerd wordt bij de managers.

3. Wat is de visie?

Het belangrijkste is om helder te hebben waar we het allemaal voor doen. Wat is het doel waaraan huisvesting kan bijdragen? Elk doel is legitiem, zolang het maar oprecht is. Is kostenvermindering de driver? Fair enough. Of moet het kantoor de binding met het bedrijf verstreken? Of ‘gewoon de beste werkplek ter wereld’ zijn om de beste mensen aan te trekken?

Vorige week meldde de CEO van Twitter, Jack Dorsey, dat ‘werknemers van Twitter zo lang mogen thuis blijven werken als ze willen’. Het bericht werd gretig overgenomen en ging een eigen leven leiden. Als Twitter dat kan, dan kan iedereen dat geheel of gedeeltelijk. Echter de reden waarom het bij Twitter waarschijnlijk wel gaat lukken en bij andere bedrijven niet is de visie die erachter zit. Al eerder had de CEO aangegeven dat hij ontevreden was dat vrijwel alle medewerkers in San Francisco wonen en dat hij een bredere spreiding van zijn werknemers wilde hebben. Daarin helpt het om het kantoor los te koppelen van je woonplek, als je niet meer naar kantoor hoeft te komen kan je overal wonen en wordt de spreiding groter. Een goed voorbeeld van het koppelen van je visie aan huisvesting.

Kort samengevat, de toekomst van het kantoor zal veranderen. Thuiswerken zal niet meer verdwijnen. Bewijs dat er thuis echt wel gewerkt wordt is niet meer nodig en veel van het overleg kan goed op afstand. Iedereen kan met digitale tools overweg. Maar hoe groot de impact is op uw kantoor valt niet te lezen uit de krant. Inzicht in de werkzaamheden, de bedrijfscultuur en uw visie zijn nodig om de juiste keuzes hierin te maken. Solved ontwikkelt hiervoor een tool die we binnenkort met u zullen delen. We kijken graag met u mee naar de toekomst!


Delen:

Meer nieuws

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Terug naar boven