Perfecte timing in ongekende tijden

 

Perfecte timing in ongekende tijden

Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group ondersteunde onlangs Vistra, topspeler in corporate services, bij de verhuizing binnen Amsterdam vanwege een nieuw werkomgevingsconcept. De timing bleek perfect.

COVID-19 heeft geholpen

Men was er bij Vistra al langer van overtuigd: “Thuiswerken wordt de komende jaren belangrijker binnen Vistra. En op kantoor gaan we nog meer flexibel met elkaar samenwerken. Dat moet enerzijds leiden tot een nog betere work-life balance onder werknemers en nog betere service aan onze klanten, anderzijds stelt het ons in staat om met elkaar te werken op minder meters,” zo vertelt Vanessa Mittendorf, executive assistant bij Vistra. “En toen kwam het coronavirus. Gek genoeg heeft COVID-19 ons enorm geholpen bij de transitie naar onze nieuwe werkplekambitie.” Het kantoor in Amsterdam zou een voorbeeldfunctie krijgen voor de rest van de Vistra-kantoren wereldwijd. Bovendien past de nieuwe zienswijze in de ambitie van het bedrijf om binnen enkele jaren wereldwijd onderdeel te zijn van de ‘big four’ in de markt van corporate serviceproviders.

Effectiever werken op de helft van de meters

Op de nieuwe bedrijfslocatie halveert Vistra zo ongeveer de meters die men eerder gebruikte, breidt men de hoeveelheid vergader- en overlegruimten uit van 17 naar 27 en creëert het bedrijf een ‘aanlandtafel’ en een diversiteit aan zitjes om elkaar ook informeel te ontmoeten. “Als jij ervoor kiest om naar kantoor te komen, dan doe jij dat met name omdat jij mensen wilt ontmoeten, een vergadering hebt die offline effectiever blijkt, klanten ontvangt of omdat thuis jou niet de juiste omstandigheden biedt,” aldus Mittendorf. “Onze vergaderruimten zijn ruimer opgezet, we zijn volledig ingericht op flexwerken met eigen muizen, toetsenborden en kluisjes, alleen de receptie heeft nog een eigen werkplek.” Bijzonder genoeg blijkt de nieuwe opzet van het kantoor ook prima in te spelen op een anderhalve meter maatschappij. “Ondanks dat we op minder meters gaan functioneren, hebben we gekozen voor een ruimere opzet. De realiteit van COVID-19 zorgde ervoor dat we hier en daar een aanpassing moesten maken, maar eigenlijk waren we er klaar voor. Ook de switch naar thuiswerken gooide geen roet in het eten. Onze dienstverlening liep door zonder servicedip richting onze klanten.”

Een betrokken receptieteam

Terwijl iedereen thuiswerkte, draaide het facilitaire en receptieteam van Vistra voltijd door. “Samen met de team lead van het D&B-team – Denise – heb ik zelf in de afgelopen maanden misschien anderhalve dag thuisgewerkt. Denise haar team stond als een rots en we konden haar zonder problemen boven de sterkte tillen om ons te ondersteunen bij de op handen zijnde verhuizing.” Mittendorf: “D&B heeft een team samengesteld met de capaciteiten om veel van mijn leverancierscontacten over te nemen, bijkomende taken op zich te nemen, en ook de flexibele schil van ambulante hostesses kon mee in de verwachtingen die wij van hen hadden. Alle dagelijkse contacten liepen via onze receptiebalie. We hebben de verhuizing echt met elkaar tot een succes gemaakt en daarbij is het feit dat het team werknemer is bij D&B geen onderwerp van gesprek geweest. Ze voelen als Vistra personeel. Ze horen er helemaal bij.” Ook de samenwerking met het operationeel management van D&B-kantoor verloopt erg prettig. Men toont zich betrokken, bereikbaar en slagvaardig. Een geoliede machine.

Over de samenwerking tussen Vistra en D&B The Facility Group

Vistra maakte in 2018 de beslissing om de receptiedienstverlening te outsourcen. De keuze viel op D&B The Facility Group. “Met D&B was er eigenlijk direct een klik. Een hele open en eerlijke communicatie. Ze begrepen direct wat wij nodig hadden,” aldus Vanessa Mittendorf. Bovendien had zij D&B reeds aan het werk gezien bij zowel KPMG als in het Amsterdamse World Trade Center, waar zij eerder werkzaam was. “Vanaf het moment waarop wij samen zijn gaan werken, is de toegevoegde waarde enkel groter geworden. Ze doen zoveel meer dan enkel de ontvangst van onze gasten. Het team van D&B heeft zichzelf echt tot een vaste waarde gemaakt binnen de Vistra organisatie. De verhuizing aangrijpen om een overstap naar een andere hospitality organisatie te overwegen is bij het management niet aan de orde geweest. Wij zijn gewoon enorm tevreden.”

Delen:

Meer nieuws

SWP Talks #66: Zero waste

SWP Talks #66: Zero waste

woensdag 18 juni

In de nieuwste aflevering van SWP Talks staat het thema zero waste op de werkvloer centraal. Host Suzan Schalx gaat in gesprek ...

Lees meer

Waarom datagedreven ventilatie loont

Waarom datagedreven ventilatie loont

woensdag 18 juni

Nog te vaak draait de keuze bij ventilatie vooral om de laagste aanschafprijs, terwijl juist de Total Cost of Ownership ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Terug naar boven