Perfecte timing in ongekende tijden

 

Perfecte timing in ongekende tijden

Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group ondersteunde onlangs Vistra, topspeler in corporate services, bij de verhuizing binnen Amsterdam vanwege een nieuw werkomgevingsconcept. De timing bleek perfect.

COVID-19 heeft geholpen

Men was er bij Vistra al langer van overtuigd: “Thuiswerken wordt de komende jaren belangrijker binnen Vistra. En op kantoor gaan we nog meer flexibel met elkaar samenwerken. Dat moet enerzijds leiden tot een nog betere work-life balance onder werknemers en nog betere service aan onze klanten, anderzijds stelt het ons in staat om met elkaar te werken op minder meters,” zo vertelt Vanessa Mittendorf, executive assistant bij Vistra. “En toen kwam het coronavirus. Gek genoeg heeft COVID-19 ons enorm geholpen bij de transitie naar onze nieuwe werkplekambitie.” Het kantoor in Amsterdam zou een voorbeeldfunctie krijgen voor de rest van de Vistra-kantoren wereldwijd. Bovendien past de nieuwe zienswijze in de ambitie van het bedrijf om binnen enkele jaren wereldwijd onderdeel te zijn van de ‘big four’ in de markt van corporate serviceproviders.

Effectiever werken op de helft van de meters

Op de nieuwe bedrijfslocatie halveert Vistra zo ongeveer de meters die men eerder gebruikte, breidt men de hoeveelheid vergader- en overlegruimten uit van 17 naar 27 en creëert het bedrijf een ‘aanlandtafel’ en een diversiteit aan zitjes om elkaar ook informeel te ontmoeten. “Als jij ervoor kiest om naar kantoor te komen, dan doe jij dat met name omdat jij mensen wilt ontmoeten, een vergadering hebt die offline effectiever blijkt, klanten ontvangt of omdat thuis jou niet de juiste omstandigheden biedt,” aldus Mittendorf. “Onze vergaderruimten zijn ruimer opgezet, we zijn volledig ingericht op flexwerken met eigen muizen, toetsenborden en kluisjes, alleen de receptie heeft nog een eigen werkplek.” Bijzonder genoeg blijkt de nieuwe opzet van het kantoor ook prima in te spelen op een anderhalve meter maatschappij. “Ondanks dat we op minder meters gaan functioneren, hebben we gekozen voor een ruimere opzet. De realiteit van COVID-19 zorgde ervoor dat we hier en daar een aanpassing moesten maken, maar eigenlijk waren we er klaar voor. Ook de switch naar thuiswerken gooide geen roet in het eten. Onze dienstverlening liep door zonder servicedip richting onze klanten.”

Een betrokken receptieteam

Terwijl iedereen thuiswerkte, draaide het facilitaire en receptieteam van Vistra voltijd door. “Samen met de team lead van het D&B-team – Denise – heb ik zelf in de afgelopen maanden misschien anderhalve dag thuisgewerkt. Denise haar team stond als een rots en we konden haar zonder problemen boven de sterkte tillen om ons te ondersteunen bij de op handen zijnde verhuizing.” Mittendorf: “D&B heeft een team samengesteld met de capaciteiten om veel van mijn leverancierscontacten over te nemen, bijkomende taken op zich te nemen, en ook de flexibele schil van ambulante hostesses kon mee in de verwachtingen die wij van hen hadden. Alle dagelijkse contacten liepen via onze receptiebalie. We hebben de verhuizing echt met elkaar tot een succes gemaakt en daarbij is het feit dat het team werknemer is bij D&B geen onderwerp van gesprek geweest. Ze voelen als Vistra personeel. Ze horen er helemaal bij.” Ook de samenwerking met het operationeel management van D&B-kantoor verloopt erg prettig. Men toont zich betrokken, bereikbaar en slagvaardig. Een geoliede machine.

Over de samenwerking tussen Vistra en D&B The Facility Group

Vistra maakte in 2018 de beslissing om de receptiedienstverlening te outsourcen. De keuze viel op D&B The Facility Group. “Met D&B was er eigenlijk direct een klik. Een hele open en eerlijke communicatie. Ze begrepen direct wat wij nodig hadden,” aldus Vanessa Mittendorf. Bovendien had zij D&B reeds aan het werk gezien bij zowel KPMG als in het Amsterdamse World Trade Center, waar zij eerder werkzaam was. “Vanaf het moment waarop wij samen zijn gaan werken, is de toegevoegde waarde enkel groter geworden. Ze doen zoveel meer dan enkel de ontvangst van onze gasten. Het team van D&B heeft zichzelf echt tot een vaste waarde gemaakt binnen de Vistra organisatie. De verhuizing aangrijpen om een overstap naar een andere hospitality organisatie te overwegen is bij het management niet aan de orde geweest. Wij zijn gewoon enorm tevreden.”

Delen:

Meer nieuws

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Terug naar boven