Mensgerichte schoonmaak met behulp van robots

Mensgerichte schoonmaak met behulp van robots

Het inzetten van robots voor schoonmaak klinkt niet echt 'mensvriendelijk', maar dat is het volgens The Cleaning Hosts juist wel.

“Aanvankelijk wilden we juist geen robots inzetten”, bekent Elmer Engel, general manager van D&B The Cleaning Hosts. “Maar we zijn van gedachten veranderd. Robots ontlasten onze mensen en ze verhogen de beleving van schoon.”

Gedeelde visie

De omslag is het gevolg van de samenwerking met Groveko, groothandel in schoonmaakartikelen. “Zij zijn een redelijk klein bedrijf en zijn dus wendbaar en snel, net als wij. Wij zijn in schoonmaak ook niet de grootste, maar zetten wel hoog in op innovatie en beleving”, zegt Engel. “Daarbij ligt de prioriteit bij de P van People. We willen onze mensen voorzien van de beste materialen en onder optimale omstandigheden hun werk laten doen. Groveko deelt deze visie. Zij innoveren continu, in dienst van beleving, transparantie, gemak en efficiency.”

Sensortechnologie

Ervaring heeft D&B The Cleaning Hosts al opgedaan met de sensortechnologie van Groveko. Engel: “Sensoren geven aan welke ruimtes en toiletten er wel of niet schoongemaakt moeten worden. Dat scheelt in fysiek werk.” Voor geautomatiseerde stofzuigers en schrobzuigers geldt dit in versterkte mate. Volgens Engel maakt een robot het werk van een schoonmaker leuker. “De robot is je maatje. Die ontlast je bij fysiek zware taken. Je houdt tijd over voor andere, meer dankbare taken. En je bent verantwoordelijk voor een apparaat van twintig- tot vijftigduizend euro. De robot is geen bedreiging maar verhoogt juist het werkgeluk.”

Door repeterende en fysiek intensieve werkzaamheden hebben schoonmaakmedewerkers niet zelden te kampen met klachten aan schouders en armen. Klachten die leiden tot verzuim. “Robots verlengen de inzetbaarheid van onze mensen.”

Slimmer

De verwachting is dat robots binnen afzienbare tijd 90% van de kantooroppervlaktes kunnen stofzuigen. “Het vinden van goed gekwalificeerd personeel is voor elk schoonmaakbedrijf een worsteling”, constateert Bram Karels, commercieel directeur van Groveko. “De arbeidsmarkt is krap en onderschat het effect van de vergrijzing niet. De mensen die je tot je beschikking hebt, wil je optimaal inzetten. Je wilt uitval voorkomen.” Hij wijst op nog een ontwikkeling. “Er komt een loonkostenstijging van 12% in de schoonmaak aan.”

Robots worden steeds slimmer, benadrukt hij. “Denk aan spotcleaning. De robot detecteert een vlek, rijdt erheen en maakt die schoon. Heel gericht. Een schoonmaakrobot heeft bovendien een constant niveau. Die vergeet niets. Robots reduceren ook het gebruik van reinigingsmiddelen en water. Goed voor mens én milieu.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven