Het kantoor na corona

 

Het kantoor na corona

Hoe creëer je in het kantoor na corona je ideale werkomgeving? Smart WorkPlace partner Profile Project maakte een stappenplan.

Door de Corona-crisis is de wereld snel veranderd. Ook zijn we anders gaan kijken naar de manier waarop we werken. We hebben massaal de voor- en nadelen van het thuiswerken ervaren. Zo zullen sommige medewerkers het thuiswerken als prettig hebben ervaren maar werken anderen juist liever op kantoor.

Veel organisaties grijpen de crisis aan om de huidige werkomgeving eens onder de loep te nemen. Wat wordt de functie van het kantoor en heb ik nu meer of minder vierkante meters nodig als een gedeelte van de medewerkers thuis blijft werken?

Kantoren zullen niet verdwijnen maar dat de kantoren gaan veranderen staat vast. Er zal meer aandacht zijn voor gezondheid van de medewerkers. Het kantoor zal ook een andere functie gaan krijgen. Het wordt steeds meer een plek waar men elkaar kan ontmoeten en waar men komt om te samenwerken. Dit was al een trend vóór de crisis maar zal zich nu in een rap tempo verder gaan ontwikkelen. Het kantoor alleen als ontmoetingsplaats zal niet voldoende zijn. Niet iedereen heeft het thuiswerken als positief ervaren. Het kantoor zal een plek worden waar je elkaar ontmoet, inspireert, maar waar je ook geconcentreerd kunt werken op jouw manier. Het wordt een plek waar je wil zijn!

Hoe de werkomgeving eruit komt te zien zal per organisatie verschillend zijn. Elke organisatie is immers uniek en heeft andere behoeften ten aanzien van de werkomgeving. Klinkt logisch, maar wat betekent dit voor mijn organisatie? En hoe creëer je een optimale werkomgeving waar je wil zijn? Om antwoord op deze vragen te geven heeft Profile Project een handig stappenplan ontwikkeld.

Stap 1: Wat zijn de behoeften?

De eerste stap is het in kaart brengen van de behoeften van de organisatie. Bij het bepalen van de behoeften dienen de medewerkers centraal te staan. De medewerkers bepalen immers het succes van de organisatie. Het thuiswerken kan grote invloed hebben op de behoeften van de medewerkers. Zo zullen sommige medewerkers het thuiswerken als prettig hebben ervaren maar werken anderen juist weer liever op kantoor.

Voor veel organisaties zal het in deze coronatijd extra belangrijk zijn om het wij-gevoel te creëren. Medewerkers willen met elkaar in contact blijven en zijn op zoek naar verbinding. Daarnaast zal gezondheid van de medewerker een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de werkomgeving.

De crisis kan een goed moment zijn om ook de bedrijfscultuur aan te scherpen. Past de huidige werkomgeving nog wel bij onze identiteit? Wordt het werken in teams gestimuleerd of is de organisatie meer gericht op het individu? Het kantoor wordt een plek waar je klanten kunt laten zien wat de echte aard van de organisatie is.

Voor het vaststellen van de behoeften van de medewerkers hebben we een enquête ontwikkeld. Deze enquête geeft inzicht in wat nu echt belangrijk is in de werkomgeving.

Het kantoor na corona

Stap 2: Activiteiten in kaart brengen

Hoe werkt jouw organisatie? Een ideale werkomgeving sluit aan bij de activiteiten van de medewerkers. Denk hierbij aan geconcentreerd werken, vergaderen, brainstormen, bellen maar ook aan ontspannen en socializen.

Grotendeels zullen deze activiteiten na de Corona-crisis niet veranderen, maar de manier waarop en waar ze uitgevoerd (kunnen) worden wel. Zo kunnen individuele activiteiten vaak ook prima thuis worden uitgevoerd. Een goede thuiswerkplek is dan wel een must.

Gezamenlijke activiteiten zoals vergaderen en brainstormen lenen zich meer voor een fysieke omgeving.

Na het in kaart brengen wat de activiteiten zijn wordt gekeken waar men de activiteiten het liefst zou uitvoeren. Iedere medewerker heeft een persoonlijke voorkeur. Zo vinden sommigen het prettig om mensen om zich heen te hebben. Geconcentreerd werken doen ze graag in een gedeelde open werkomgeving. Anderen vinden het juist prettiger om in rust te kunnen werken. Dit zou zowel thuis als op (het nieuwe) kantoor kunnen.

Het kantoor na corona

Stap 3: Hoeveel oppervlakte heb ik nodig?

Heb ik meer of minder vierkante meters nodig in de toekomst? Het is een vraag waar veel organisaties mee bezig zijn. Het antwoord op deze vraag hangt van veel factoren af en volgt uit de vorige stappen.

Wanneer medewerkers een groot deel van hun activiteiten thuis uitvoeren zullen er minder werkplekken (vierkante meters) nodig zijn. Wanneer de functie van het kantoor verandert naar een ontmoetingsplek waar ook (geconcentreerd) gewerkt kan worden, is er misschien wel meer ruimte nodig. Waarschijnlijk zullen werkplekken in de open omgeving ruimer worden opgezet om meer afstand tussen de werknemers te creëren. Wanneer er in shifts gewerkt wordt kunnen werkplekken juist weer gedeeld worden.

Voor het berekenen van de benodigde oppervlakte hebben we een handige tool ontwikkeld. Daarnaast kunnen we een testfit maken als er al een locatie op het oog is.

Stap 4: Thuiswerken faciliteren

Het thuiswerken zal in de toekomst voor velen een vast onderdeel blijven. Belangrijk is dat er een beleid komt waarbij wordt gekeken naar de voorkeuren van de medewerkers.

Als werkgever ben je verplicht om voor een gezonde en veilige thuiswerkplek te zorgen. Gelukkig mag je eens in de vijf jaar een belastingvrije vergoeding geven om een thuiswerkplek in te richten. Voor thuiswerken geldt net als op kantoor dat je niet te lang in dezelfde houding zit. Zorg voor voldoende afwisseling en beweging.

De basis van een goede thuiswerkplek is een in hoogte verstelbaar bureau en een goede bureaustoel. Zorg voor voldoende (dag)licht en een beeldscherm op ooghoogte. De thuiswerkplek hoeft er natuurlijk niet uit te zien als op kantoor. Je kunt de plek helemaal naar jouw wensen inrichten. Ook voor de thuiswerkplek denken we graag met je mee om een inspirerende werkplek te faciliciteren.

Stap 5: Blijf in verbinding

Moeten we met z’n allen wel op dezelfde tijd beginnen? Of kunnen we ook in shifts naar kantoor komen om te werken en elkaar te ontmoeten. Als we zelf mogen kiezen waar en wanneer we werken lopen privé en werk door elkaar heen. We delen onze eigen dag in en werken wanneer het ons het beste uitkomt.

Toch hebben we behoefte aan een groepsgevoel, een bepaalde binding en interactie. Maar liefst driekwart van de thuiswerkers geeft aan zijn of haar collega’s te missen. En dat is niet zo vreemd want interactie vormt een belangrijk onderdeel in ons werkproces. Het delen van kennis, samenwerken, het vieren van succes maar ook het verwerken van tegenslagen doen we niet alleen. Er is dus behoefte aan een gezamenlijke plek.

In verbinding blijven is essentieel of het nu fysiek of virtueel is. Voor velen is het praatje bij het koffiezetapparaat er niet meer. Als werkgever moet je er dus voor zorgen dat je dit op een andere manier faciliteert. Bijvoorbeeld door een online vrijdagmiddagborrel te organiseren of elke dag een ‘koffiemomentje’ in te plannen, zodat iedereen even inlogt en bijkletst. Dan kun je het even over andere zaken dan werk hebben. Of hoe je in deze tijd werk met los rennende kids combineert.

Stap 6: Een plek waar je wilt zijn!

Door het thuiswerken zal de functie van het kantoor definitief gaan veranderen. Het kantoor wordt een ontmoetingsplek, een plek van interactie en samenwerking. De coronacrisis heeft deze ontwikkeling misschien versneld, maar het is niks nieuws. De meest succesvolle organisaties beseften al dat ze de behoeften van hun medewerkers centraal moeten stellen. Zij zijn immers degenen die het succes van de organisatie bepalen. Een optimale werkomgeving waarin medewerkers gelukkig en gezond zijn zorgt voor een hogere productiviteit.

Van nature hebben mensen behoeften aan interactie met elkaar, een groepsgevoel. Er is behoefte aan een gezamenlijke plek. Het kantoor stimuleert spontane ontmoetingen tussen medewerkers. En juist die spontane ontmoetingen stimuleren de creativiteit en innovatie van de organisatie.

Hoe het kantoor eruit komt te zien is per organisatie verschillend. Zo zal de ene organisatie meer vierkante meters nodig hebben terwijl de andere organisatie juist minder oppervlakte nodig heeft.

Wanneer alle stappen zijn doorlopen krijg je een goed beeld hoe jouw kantoor er in de toekomst uit komt te zien. Het wordt een inspirerende omgeving die de cultuur van de organisatie ademt. Een plek waar werknemers graag komen om samen te werken en elkaar te ontmoeten, een plek die nodig is om tot verdere bloei te komen.

Kortom: een plek waar je wil zijn!

Download hier het stappenplan 'Het kantoor na corona; in 6 stappen naar jouw ideale werkomgeving'.

Delen:

Meer nieuws

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

dinsdag 19 augustus

Op dinsdag 30 september 2025 komt de volgende editie van Campus Day naar Amsterdam. Het jaarlijkse evenement brengt professionals ...

Lees meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

Terug naar boven