Het kantoor na corona

 

Het kantoor na corona

Hoe creëer je in het kantoor na corona je ideale werkomgeving? Smart WorkPlace partner Profile Project maakte een stappenplan.

Door de Corona-crisis is de wereld snel veranderd. Ook zijn we anders gaan kijken naar de manier waarop we werken. We hebben massaal de voor- en nadelen van het thuiswerken ervaren. Zo zullen sommige medewerkers het thuiswerken als prettig hebben ervaren maar werken anderen juist liever op kantoor.

Veel organisaties grijpen de crisis aan om de huidige werkomgeving eens onder de loep te nemen. Wat wordt de functie van het kantoor en heb ik nu meer of minder vierkante meters nodig als een gedeelte van de medewerkers thuis blijft werken?

Kantoren zullen niet verdwijnen maar dat de kantoren gaan veranderen staat vast. Er zal meer aandacht zijn voor gezondheid van de medewerkers. Het kantoor zal ook een andere functie gaan krijgen. Het wordt steeds meer een plek waar men elkaar kan ontmoeten en waar men komt om te samenwerken. Dit was al een trend vóór de crisis maar zal zich nu in een rap tempo verder gaan ontwikkelen. Het kantoor alleen als ontmoetingsplaats zal niet voldoende zijn. Niet iedereen heeft het thuiswerken als positief ervaren. Het kantoor zal een plek worden waar je elkaar ontmoet, inspireert, maar waar je ook geconcentreerd kunt werken op jouw manier. Het wordt een plek waar je wil zijn!

Hoe de werkomgeving eruit komt te zien zal per organisatie verschillend zijn. Elke organisatie is immers uniek en heeft andere behoeften ten aanzien van de werkomgeving. Klinkt logisch, maar wat betekent dit voor mijn organisatie? En hoe creëer je een optimale werkomgeving waar je wil zijn? Om antwoord op deze vragen te geven heeft Profile Project een handig stappenplan ontwikkeld.

Stap 1: Wat zijn de behoeften?

De eerste stap is het in kaart brengen van de behoeften van de organisatie. Bij het bepalen van de behoeften dienen de medewerkers centraal te staan. De medewerkers bepalen immers het succes van de organisatie. Het thuiswerken kan grote invloed hebben op de behoeften van de medewerkers. Zo zullen sommige medewerkers het thuiswerken als prettig hebben ervaren maar werken anderen juist weer liever op kantoor.

Voor veel organisaties zal het in deze coronatijd extra belangrijk zijn om het wij-gevoel te creëren. Medewerkers willen met elkaar in contact blijven en zijn op zoek naar verbinding. Daarnaast zal gezondheid van de medewerker een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de werkomgeving.

De crisis kan een goed moment zijn om ook de bedrijfscultuur aan te scherpen. Past de huidige werkomgeving nog wel bij onze identiteit? Wordt het werken in teams gestimuleerd of is de organisatie meer gericht op het individu? Het kantoor wordt een plek waar je klanten kunt laten zien wat de echte aard van de organisatie is.

Voor het vaststellen van de behoeften van de medewerkers hebben we een enquête ontwikkeld. Deze enquête geeft inzicht in wat nu echt belangrijk is in de werkomgeving.

Het kantoor na corona

Stap 2: Activiteiten in kaart brengen

Hoe werkt jouw organisatie? Een ideale werkomgeving sluit aan bij de activiteiten van de medewerkers. Denk hierbij aan geconcentreerd werken, vergaderen, brainstormen, bellen maar ook aan ontspannen en socializen.

Grotendeels zullen deze activiteiten na de Corona-crisis niet veranderen, maar de manier waarop en waar ze uitgevoerd (kunnen) worden wel. Zo kunnen individuele activiteiten vaak ook prima thuis worden uitgevoerd. Een goede thuiswerkplek is dan wel een must.

Gezamenlijke activiteiten zoals vergaderen en brainstormen lenen zich meer voor een fysieke omgeving.

Na het in kaart brengen wat de activiteiten zijn wordt gekeken waar men de activiteiten het liefst zou uitvoeren. Iedere medewerker heeft een persoonlijke voorkeur. Zo vinden sommigen het prettig om mensen om zich heen te hebben. Geconcentreerd werken doen ze graag in een gedeelde open werkomgeving. Anderen vinden het juist prettiger om in rust te kunnen werken. Dit zou zowel thuis als op (het nieuwe) kantoor kunnen.

Het kantoor na corona

Stap 3: Hoeveel oppervlakte heb ik nodig?

Heb ik meer of minder vierkante meters nodig in de toekomst? Het is een vraag waar veel organisaties mee bezig zijn. Het antwoord op deze vraag hangt van veel factoren af en volgt uit de vorige stappen.

Wanneer medewerkers een groot deel van hun activiteiten thuis uitvoeren zullen er minder werkplekken (vierkante meters) nodig zijn. Wanneer de functie van het kantoor verandert naar een ontmoetingsplek waar ook (geconcentreerd) gewerkt kan worden, is er misschien wel meer ruimte nodig. Waarschijnlijk zullen werkplekken in de open omgeving ruimer worden opgezet om meer afstand tussen de werknemers te creëren. Wanneer er in shifts gewerkt wordt kunnen werkplekken juist weer gedeeld worden.

Voor het berekenen van de benodigde oppervlakte hebben we een handige tool ontwikkeld. Daarnaast kunnen we een testfit maken als er al een locatie op het oog is.

Stap 4: Thuiswerken faciliteren

Het thuiswerken zal in de toekomst voor velen een vast onderdeel blijven. Belangrijk is dat er een beleid komt waarbij wordt gekeken naar de voorkeuren van de medewerkers.

Als werkgever ben je verplicht om voor een gezonde en veilige thuiswerkplek te zorgen. Gelukkig mag je eens in de vijf jaar een belastingvrije vergoeding geven om een thuiswerkplek in te richten. Voor thuiswerken geldt net als op kantoor dat je niet te lang in dezelfde houding zit. Zorg voor voldoende afwisseling en beweging.

De basis van een goede thuiswerkplek is een in hoogte verstelbaar bureau en een goede bureaustoel. Zorg voor voldoende (dag)licht en een beeldscherm op ooghoogte. De thuiswerkplek hoeft er natuurlijk niet uit te zien als op kantoor. Je kunt de plek helemaal naar jouw wensen inrichten. Ook voor de thuiswerkplek denken we graag met je mee om een inspirerende werkplek te faciliciteren.

Stap 5: Blijf in verbinding

Moeten we met z’n allen wel op dezelfde tijd beginnen? Of kunnen we ook in shifts naar kantoor komen om te werken en elkaar te ontmoeten. Als we zelf mogen kiezen waar en wanneer we werken lopen privé en werk door elkaar heen. We delen onze eigen dag in en werken wanneer het ons het beste uitkomt.

Toch hebben we behoefte aan een groepsgevoel, een bepaalde binding en interactie. Maar liefst driekwart van de thuiswerkers geeft aan zijn of haar collega’s te missen. En dat is niet zo vreemd want interactie vormt een belangrijk onderdeel in ons werkproces. Het delen van kennis, samenwerken, het vieren van succes maar ook het verwerken van tegenslagen doen we niet alleen. Er is dus behoefte aan een gezamenlijke plek.

In verbinding blijven is essentieel of het nu fysiek of virtueel is. Voor velen is het praatje bij het koffiezetapparaat er niet meer. Als werkgever moet je er dus voor zorgen dat je dit op een andere manier faciliteert. Bijvoorbeeld door een online vrijdagmiddagborrel te organiseren of elke dag een ‘koffiemomentje’ in te plannen, zodat iedereen even inlogt en bijkletst. Dan kun je het even over andere zaken dan werk hebben. Of hoe je in deze tijd werk met los rennende kids combineert.

Stap 6: Een plek waar je wilt zijn!

Door het thuiswerken zal de functie van het kantoor definitief gaan veranderen. Het kantoor wordt een ontmoetingsplek, een plek van interactie en samenwerking. De coronacrisis heeft deze ontwikkeling misschien versneld, maar het is niks nieuws. De meest succesvolle organisaties beseften al dat ze de behoeften van hun medewerkers centraal moeten stellen. Zij zijn immers degenen die het succes van de organisatie bepalen. Een optimale werkomgeving waarin medewerkers gelukkig en gezond zijn zorgt voor een hogere productiviteit.

Van nature hebben mensen behoeften aan interactie met elkaar, een groepsgevoel. Er is behoefte aan een gezamenlijke plek. Het kantoor stimuleert spontane ontmoetingen tussen medewerkers. En juist die spontane ontmoetingen stimuleren de creativiteit en innovatie van de organisatie.

Hoe het kantoor eruit komt te zien is per organisatie verschillend. Zo zal de ene organisatie meer vierkante meters nodig hebben terwijl de andere organisatie juist minder oppervlakte nodig heeft.

Wanneer alle stappen zijn doorlopen krijg je een goed beeld hoe jouw kantoor er in de toekomst uit komt te zien. Het wordt een inspirerende omgeving die de cultuur van de organisatie ademt. Een plek waar werknemers graag komen om samen te werken en elkaar te ontmoeten, een plek die nodig is om tot verdere bloei te komen.

Kortom: een plek waar je wil zijn!

Download hier het stappenplan 'Het kantoor na corona; in 6 stappen naar jouw ideale werkomgeving'.

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Terug naar boven