Effectief communiceren met een hybride workforce

6 min

 

Effectief communiceren met een hybride workforce

Veel werkgevers worstelen met de vraag hoe ze hun medewerkers betrokken en verbonden houden als ze op verschillende plaatsen werken. Marcel Kalmeijer van Smart WorkPlace partner ISS Facility Services heeft vijf tips.

Veel thuiswerkers hunkeren momenteel naar kantoor. Ze zijn het spuugzat. Die eindeloze reeks Zoom- en Teamscalls en al die langdradige webinars. De muren komen op ze af. Ze willen unmuten en terug naar kantoor. Zelfs de notoire kantoortuinhaters die al snel overprikkeld raken in deze jungle van geluid en afleiding, kijken reikhalzend uit naar de dag dat ze weer naar kantoor mogen. Eindelijk weer eens collega’s ontmoeten, de laatste roddels meekrijgen bij de koffieautomaat, lekker lunchen in het bedrijfsrestaurant en lang blijven plakken bij de Vrijmibo. Naar kantoor gaan wordt een feestje. Dat lonkende perspectief is echter nog lang geen realiteit en als het aan veel werkgevers ligt is een volledige terugkeer naar kantoor ook niet de bedoeling. Steeds meer wordt ingezet op een hybride workforce, die deels thuis, deels op kantoor en deels bij de klant of in een co-working space werkt.

“Werken doe je maar thuis”

Grote werkgevers verwachten volgens Nieuwsuur dat de gemiddelde werknemer na de coronacrisis straks twee tot drie dagen per week thuis blijft werken. Voorspeld wordt ook dat er met veel minder kantoorruimte wordt gewerkt. Het kantoor krijgt steeds meer de functie van ontmoetingsplek. In Nieuwsuur liet een directeur van een groot softwarebedrijf zien wat volgens hem het kantoor van de toekomst gaat worden. Vol trots toonde hij onder andere een basketbalveld, een klimmuur, een webinarstudio en zelfs een eigen theater. “Werken doe je maar thuis en op kantoor moet het vooral leuk zijn” was zijn adagium. Niet elk bedrijf kan zich deze luxe echter permitteren. En de vraag is ook of dit bijdraagt aan meer productiviteit en effectieve communicatie. Het wordt steeds meer een uitdaging om met elkaar in contact te blijven en de cultuur en werksfeer in stand te houden.

Gitte Andersen, Global Head of ISS Signal (workplace management-consultancy) vindt het belangrijk dat goed gekeken wordt naar het type werk dat wordt verricht om te bepalen of je vanuit huis of vanuit kantoor kunt werken. In The Toolbox for Post Covid-19 Ways of Working vertelt zij dat werknemers die vooral gericht zijn op samenwerking, innovatie en communicatie beter gedijen in een kantooromgeving.

Vijf tips om effectief te blijven communiceren

Veel werkgevers worstelen dan ook met de vraag hoe ze hun medewerkers betrokken en verbonden houden als ze op verschillende plaatsen werken. Hierbij een vijftal tips om effectief te blijven communiceren met een hybride workforce.

1 Maak van je werkomgeving een merkomgeving

Of je nu thuis of op kantoor werkt, je moet er voortdurend in bevestigd worden dat je voor het juiste merk werkt. Een centrale purpose die richting en betekenis geeft is belangrijk. Merken moeten volgens merkstrateeg Andy Mosmans “a sense of meaning and belonging geven”. Een duidelijke en richtinggevende purpose die zich vertaalt in unieke onderscheidende waarden en een inspirerende cultuur. Stuur mensen thuis kleine attenties, organiseer events of activiteiten die passen bij de unieke set van gedragingen, symbolen, rituelen en ervaringen die zo kenmerkend zijn voor het merk. Laat ze dus ook op de kleine zolderkamer ervaren dat ze voor het juiste merk en het juiste werk hebben gekozen.

2 Kies voor nieuwe communicatiemodellen en snelheid

Communiceren met een hybride workforce is lastiger en complexer dan communiceren vanuit een hiërarchisch model, waarbij de informatievoorziening cascadeert van hoog naar laag. Sta open voor nieuwe benaderingen en ontwikkel communicatielijnen die in alle richtingen lopen in plaats van uitsluitend binnen hiërarchische relaties. Vooral remote workers willen ruimte om te experimenteren met nieuwe communicatievormen en technieken. Ze structureren zichzelf op een manier die hen flexibeler, platter en sneller maakt. Communicatie wordt ook meer afgestemd op activity based working en bevordert creativiteit en innovatie. Geef ruimte aan digitale experimenten.

3 Mind the gaps: maak duidelijke afspraken en stel gedragsregels op   

Volgens HR-surveys van Gartner ontstaan er een aantal gaps tussen kantoorwerkers en thuiswerkers. HR-directeuren verwachten dat mannen vooral geneigd zijn om op kantoor te gaan werken, terwijl vrouwen juist geneigd zijn om meer thuis te werken. Zij combineren dit meer met huishoudelijke taken. Volgens organisatiepsycholoog Kilian Wawoe willen vooral veel jongere werknemers naar kantoor. Zij willen collega’s ontmoeten en leren van senior managers. En belangrijker nog: zij willen nadrukkelijk gezien worden. En dan is er ook nog de gap tussen de vroege vogels en de avondwerkers. Want de workplace wordt niet alleen anyplace, maar ook anytime. We communiceren en delen informatie immers de hele dag door. Maak hierover duidelijke afspraken met betrekking tot formele en informele communicatie en stel gedragsregels op die voor iedereen duidelijk zijn. Laat die workaholic maar weten dat zijn vraag om in het weekend nog te reageren op zijn beleidsvoorstel niet gepast is.

4 Stay connected: plan vaste contactmomenten in 

Als iedereen telkens op een andere plek of op andere tijdstippen werkt, is het vaak extra uitdagend om met het hele team te communiceren. De kans is reëel dat het contact tussen de collega’s op een laag pitje staat. Plan daarom vaste momenten in waarin alle medewerkers contact hebben met elkaar. Begin met een vaste dagstart en creëer ook ruimte voor small talk en sociale activiteiten. Vraag aan de teamleden naar hun moodstatus (groen, geel of rood), organiseer een chatcarrousel of geef eens een digitaal schouderklopje. Nog een tandje hipper is de Chief Meeting Officer die we bij sommige bedrijven zien opduiken. Iemand die stuurt op de effectiviteit van vergadering en maximale connectiviteit binnen de organisatie.  

5 Maak het snackable: Hou het kort en krachtig

Hoewel de mythe dat een goudvis een langere aandachtsspanne heeft dan een mens niet lijkt te kloppen, is het wel degelijk waar dat mensen die digitaal communiceren zich moeilijker langdurig kunnen concentreren. Vermijd daarom lange meetings en presentaties. Voor een TownHall of standup presentatie voor livepubliek kun je gemakkelijk de tijd nemen, maar doe dat vooral niet digitaal. Werk met snackable content: maak licht verteerbare videoboodschappen, vermaak je publiek en zorg voor veel afwisseling. En wees zeker in deze moeilijke tijd empathisch en sta open voor feedback. Maar vooral: cut the crap en hou het kort.

“Involve me and I will understand”

Good old Confucius zei het 2500 jaar geleden al: “Tell me and I will forget, show me and I may remember, involve me and I will understand”. Communicatie en het realiseren van betrokkenheid en commitment is meer dan ooit essentieel voor organisaties die te maken krijgen met een mix van kantoorwerkers en thuiswerkers. Bedrijven die hun mensen echt weten te betrekken vanuit gemeenschappelijke waarden en een heldere en inspirerende purpose, hebben een belangrijk concurrentievoordeel. Zij hebben immers een sterk gemotiveerde en soepel communicerende workforce, zelfs als die volledig hybride is.

Marcel Kalmeijer is Head Of Marketing & Communications bij ISS Facility Services en juryvoorzitter Branding 360 van de Stichting Adverteerders Jury Nederland.

Delen:

Meer nieuws

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

woensdag 30 april

ISS maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt hij deel ...

Lees meer

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Terug naar boven