Effectief communiceren met een hybride workforce

6 min

 

Effectief communiceren met een hybride workforce

Veel werkgevers worstelen met de vraag hoe ze hun medewerkers betrokken en verbonden houden als ze op verschillende plaatsen werken. Marcel Kalmeijer van Smart WorkPlace partner ISS Facility Services heeft vijf tips.

Veel thuiswerkers hunkeren momenteel naar kantoor. Ze zijn het spuugzat. Die eindeloze reeks Zoom- en Teamscalls en al die langdradige webinars. De muren komen op ze af. Ze willen unmuten en terug naar kantoor. Zelfs de notoire kantoortuinhaters die al snel overprikkeld raken in deze jungle van geluid en afleiding, kijken reikhalzend uit naar de dag dat ze weer naar kantoor mogen. Eindelijk weer eens collega’s ontmoeten, de laatste roddels meekrijgen bij de koffieautomaat, lekker lunchen in het bedrijfsrestaurant en lang blijven plakken bij de Vrijmibo. Naar kantoor gaan wordt een feestje. Dat lonkende perspectief is echter nog lang geen realiteit en als het aan veel werkgevers ligt is een volledige terugkeer naar kantoor ook niet de bedoeling. Steeds meer wordt ingezet op een hybride workforce, die deels thuis, deels op kantoor en deels bij de klant of in een co-working space werkt.

“Werken doe je maar thuis”

Grote werkgevers verwachten volgens Nieuwsuur dat de gemiddelde werknemer na de coronacrisis straks twee tot drie dagen per week thuis blijft werken. Voorspeld wordt ook dat er met veel minder kantoorruimte wordt gewerkt. Het kantoor krijgt steeds meer de functie van ontmoetingsplek. In Nieuwsuur liet een directeur van een groot softwarebedrijf zien wat volgens hem het kantoor van de toekomst gaat worden. Vol trots toonde hij onder andere een basketbalveld, een klimmuur, een webinarstudio en zelfs een eigen theater. “Werken doe je maar thuis en op kantoor moet het vooral leuk zijn” was zijn adagium. Niet elk bedrijf kan zich deze luxe echter permitteren. En de vraag is ook of dit bijdraagt aan meer productiviteit en effectieve communicatie. Het wordt steeds meer een uitdaging om met elkaar in contact te blijven en de cultuur en werksfeer in stand te houden.

Gitte Andersen, Global Head of ISS Signal (workplace management-consultancy) vindt het belangrijk dat goed gekeken wordt naar het type werk dat wordt verricht om te bepalen of je vanuit huis of vanuit kantoor kunt werken. In The Toolbox for Post Covid-19 Ways of Working vertelt zij dat werknemers die vooral gericht zijn op samenwerking, innovatie en communicatie beter gedijen in een kantooromgeving.

Vijf tips om effectief te blijven communiceren

Veel werkgevers worstelen dan ook met de vraag hoe ze hun medewerkers betrokken en verbonden houden als ze op verschillende plaatsen werken. Hierbij een vijftal tips om effectief te blijven communiceren met een hybride workforce.

1 Maak van je werkomgeving een merkomgeving

Of je nu thuis of op kantoor werkt, je moet er voortdurend in bevestigd worden dat je voor het juiste merk werkt. Een centrale purpose die richting en betekenis geeft is belangrijk. Merken moeten volgens merkstrateeg Andy Mosmans “a sense of meaning and belonging geven”. Een duidelijke en richtinggevende purpose die zich vertaalt in unieke onderscheidende waarden en een inspirerende cultuur. Stuur mensen thuis kleine attenties, organiseer events of activiteiten die passen bij de unieke set van gedragingen, symbolen, rituelen en ervaringen die zo kenmerkend zijn voor het merk. Laat ze dus ook op de kleine zolderkamer ervaren dat ze voor het juiste merk en het juiste werk hebben gekozen.

2 Kies voor nieuwe communicatiemodellen en snelheid

Communiceren met een hybride workforce is lastiger en complexer dan communiceren vanuit een hiërarchisch model, waarbij de informatievoorziening cascadeert van hoog naar laag. Sta open voor nieuwe benaderingen en ontwikkel communicatielijnen die in alle richtingen lopen in plaats van uitsluitend binnen hiërarchische relaties. Vooral remote workers willen ruimte om te experimenteren met nieuwe communicatievormen en technieken. Ze structureren zichzelf op een manier die hen flexibeler, platter en sneller maakt. Communicatie wordt ook meer afgestemd op activity based working en bevordert creativiteit en innovatie. Geef ruimte aan digitale experimenten.

3 Mind the gaps: maak duidelijke afspraken en stel gedragsregels op   

Volgens HR-surveys van Gartner ontstaan er een aantal gaps tussen kantoorwerkers en thuiswerkers. HR-directeuren verwachten dat mannen vooral geneigd zijn om op kantoor te gaan werken, terwijl vrouwen juist geneigd zijn om meer thuis te werken. Zij combineren dit meer met huishoudelijke taken. Volgens organisatiepsycholoog Kilian Wawoe willen vooral veel jongere werknemers naar kantoor. Zij willen collega’s ontmoeten en leren van senior managers. En belangrijker nog: zij willen nadrukkelijk gezien worden. En dan is er ook nog de gap tussen de vroege vogels en de avondwerkers. Want de workplace wordt niet alleen anyplace, maar ook anytime. We communiceren en delen informatie immers de hele dag door. Maak hierover duidelijke afspraken met betrekking tot formele en informele communicatie en stel gedragsregels op die voor iedereen duidelijk zijn. Laat die workaholic maar weten dat zijn vraag om in het weekend nog te reageren op zijn beleidsvoorstel niet gepast is.

4 Stay connected: plan vaste contactmomenten in 

Als iedereen telkens op een andere plek of op andere tijdstippen werkt, is het vaak extra uitdagend om met het hele team te communiceren. De kans is reëel dat het contact tussen de collega’s op een laag pitje staat. Plan daarom vaste momenten in waarin alle medewerkers contact hebben met elkaar. Begin met een vaste dagstart en creëer ook ruimte voor small talk en sociale activiteiten. Vraag aan de teamleden naar hun moodstatus (groen, geel of rood), organiseer een chatcarrousel of geef eens een digitaal schouderklopje. Nog een tandje hipper is de Chief Meeting Officer die we bij sommige bedrijven zien opduiken. Iemand die stuurt op de effectiviteit van vergadering en maximale connectiviteit binnen de organisatie.  

5 Maak het snackable: Hou het kort en krachtig

Hoewel de mythe dat een goudvis een langere aandachtsspanne heeft dan een mens niet lijkt te kloppen, is het wel degelijk waar dat mensen die digitaal communiceren zich moeilijker langdurig kunnen concentreren. Vermijd daarom lange meetings en presentaties. Voor een TownHall of standup presentatie voor livepubliek kun je gemakkelijk de tijd nemen, maar doe dat vooral niet digitaal. Werk met snackable content: maak licht verteerbare videoboodschappen, vermaak je publiek en zorg voor veel afwisseling. En wees zeker in deze moeilijke tijd empathisch en sta open voor feedback. Maar vooral: cut the crap en hou het kort.

“Involve me and I will understand”

Good old Confucius zei het 2500 jaar geleden al: “Tell me and I will forget, show me and I may remember, involve me and I will understand”. Communicatie en het realiseren van betrokkenheid en commitment is meer dan ooit essentieel voor organisaties die te maken krijgen met een mix van kantoorwerkers en thuiswerkers. Bedrijven die hun mensen echt weten te betrekken vanuit gemeenschappelijke waarden en een heldere en inspirerende purpose, hebben een belangrijk concurrentievoordeel. Zij hebben immers een sterk gemotiveerde en soepel communicerende workforce, zelfs als die volledig hybride is.

Marcel Kalmeijer is Head Of Marketing & Communications bij ISS Facility Services en juryvoorzitter Branding 360 van de Stichting Adverteerders Jury Nederland.

Delen:

Meer nieuws

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries wint CBRE Sustainability Award

De Dries wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

Terug naar boven