Effectief communiceren met een hybride workforce

6 min

 

Effectief communiceren met een hybride workforce

Veel werkgevers worstelen met de vraag hoe ze hun medewerkers betrokken en verbonden houden als ze op verschillende plaatsen werken. Marcel Kalmeijer van Smart WorkPlace partner ISS Facility Services heeft vijf tips.

Veel thuiswerkers hunkeren momenteel naar kantoor. Ze zijn het spuugzat. Die eindeloze reeks Zoom- en Teamscalls en al die langdradige webinars. De muren komen op ze af. Ze willen unmuten en terug naar kantoor. Zelfs de notoire kantoortuinhaters die al snel overprikkeld raken in deze jungle van geluid en afleiding, kijken reikhalzend uit naar de dag dat ze weer naar kantoor mogen. Eindelijk weer eens collega’s ontmoeten, de laatste roddels meekrijgen bij de koffieautomaat, lekker lunchen in het bedrijfsrestaurant en lang blijven plakken bij de Vrijmibo. Naar kantoor gaan wordt een feestje. Dat lonkende perspectief is echter nog lang geen realiteit en als het aan veel werkgevers ligt is een volledige terugkeer naar kantoor ook niet de bedoeling. Steeds meer wordt ingezet op een hybride workforce, die deels thuis, deels op kantoor en deels bij de klant of in een co-working space werkt.

“Werken doe je maar thuis”

Grote werkgevers verwachten volgens Nieuwsuur dat de gemiddelde werknemer na de coronacrisis straks twee tot drie dagen per week thuis blijft werken. Voorspeld wordt ook dat er met veel minder kantoorruimte wordt gewerkt. Het kantoor krijgt steeds meer de functie van ontmoetingsplek. In Nieuwsuur liet een directeur van een groot softwarebedrijf zien wat volgens hem het kantoor van de toekomst gaat worden. Vol trots toonde hij onder andere een basketbalveld, een klimmuur, een webinarstudio en zelfs een eigen theater. “Werken doe je maar thuis en op kantoor moet het vooral leuk zijn” was zijn adagium. Niet elk bedrijf kan zich deze luxe echter permitteren. En de vraag is ook of dit bijdraagt aan meer productiviteit en effectieve communicatie. Het wordt steeds meer een uitdaging om met elkaar in contact te blijven en de cultuur en werksfeer in stand te houden.

Gitte Andersen, Global Head of ISS Signal (workplace management-consultancy) vindt het belangrijk dat goed gekeken wordt naar het type werk dat wordt verricht om te bepalen of je vanuit huis of vanuit kantoor kunt werken. In The Toolbox for Post Covid-19 Ways of Working vertelt zij dat werknemers die vooral gericht zijn op samenwerking, innovatie en communicatie beter gedijen in een kantooromgeving.

Vijf tips om effectief te blijven communiceren

Veel werkgevers worstelen dan ook met de vraag hoe ze hun medewerkers betrokken en verbonden houden als ze op verschillende plaatsen werken. Hierbij een vijftal tips om effectief te blijven communiceren met een hybride workforce.

1 Maak van je werkomgeving een merkomgeving

Of je nu thuis of op kantoor werkt, je moet er voortdurend in bevestigd worden dat je voor het juiste merk werkt. Een centrale purpose die richting en betekenis geeft is belangrijk. Merken moeten volgens merkstrateeg Andy Mosmans “a sense of meaning and belonging geven”. Een duidelijke en richtinggevende purpose die zich vertaalt in unieke onderscheidende waarden en een inspirerende cultuur. Stuur mensen thuis kleine attenties, organiseer events of activiteiten die passen bij de unieke set van gedragingen, symbolen, rituelen en ervaringen die zo kenmerkend zijn voor het merk. Laat ze dus ook op de kleine zolderkamer ervaren dat ze voor het juiste merk en het juiste werk hebben gekozen.

2 Kies voor nieuwe communicatiemodellen en snelheid

Communiceren met een hybride workforce is lastiger en complexer dan communiceren vanuit een hiërarchisch model, waarbij de informatievoorziening cascadeert van hoog naar laag. Sta open voor nieuwe benaderingen en ontwikkel communicatielijnen die in alle richtingen lopen in plaats van uitsluitend binnen hiërarchische relaties. Vooral remote workers willen ruimte om te experimenteren met nieuwe communicatievormen en technieken. Ze structureren zichzelf op een manier die hen flexibeler, platter en sneller maakt. Communicatie wordt ook meer afgestemd op activity based working en bevordert creativiteit en innovatie. Geef ruimte aan digitale experimenten.

3 Mind the gaps: maak duidelijke afspraken en stel gedragsregels op   

Volgens HR-surveys van Gartner ontstaan er een aantal gaps tussen kantoorwerkers en thuiswerkers. HR-directeuren verwachten dat mannen vooral geneigd zijn om op kantoor te gaan werken, terwijl vrouwen juist geneigd zijn om meer thuis te werken. Zij combineren dit meer met huishoudelijke taken. Volgens organisatiepsycholoog Kilian Wawoe willen vooral veel jongere werknemers naar kantoor. Zij willen collega’s ontmoeten en leren van senior managers. En belangrijker nog: zij willen nadrukkelijk gezien worden. En dan is er ook nog de gap tussen de vroege vogels en de avondwerkers. Want de workplace wordt niet alleen anyplace, maar ook anytime. We communiceren en delen informatie immers de hele dag door. Maak hierover duidelijke afspraken met betrekking tot formele en informele communicatie en stel gedragsregels op die voor iedereen duidelijk zijn. Laat die workaholic maar weten dat zijn vraag om in het weekend nog te reageren op zijn beleidsvoorstel niet gepast is.

4 Stay connected: plan vaste contactmomenten in 

Als iedereen telkens op een andere plek of op andere tijdstippen werkt, is het vaak extra uitdagend om met het hele team te communiceren. De kans is reëel dat het contact tussen de collega’s op een laag pitje staat. Plan daarom vaste momenten in waarin alle medewerkers contact hebben met elkaar. Begin met een vaste dagstart en creëer ook ruimte voor small talk en sociale activiteiten. Vraag aan de teamleden naar hun moodstatus (groen, geel of rood), organiseer een chatcarrousel of geef eens een digitaal schouderklopje. Nog een tandje hipper is de Chief Meeting Officer die we bij sommige bedrijven zien opduiken. Iemand die stuurt op de effectiviteit van vergadering en maximale connectiviteit binnen de organisatie.  

5 Maak het snackable: Hou het kort en krachtig

Hoewel de mythe dat een goudvis een langere aandachtsspanne heeft dan een mens niet lijkt te kloppen, is het wel degelijk waar dat mensen die digitaal communiceren zich moeilijker langdurig kunnen concentreren. Vermijd daarom lange meetings en presentaties. Voor een TownHall of standup presentatie voor livepubliek kun je gemakkelijk de tijd nemen, maar doe dat vooral niet digitaal. Werk met snackable content: maak licht verteerbare videoboodschappen, vermaak je publiek en zorg voor veel afwisseling. En wees zeker in deze moeilijke tijd empathisch en sta open voor feedback. Maar vooral: cut the crap en hou het kort.

“Involve me and I will understand”

Good old Confucius zei het 2500 jaar geleden al: “Tell me and I will forget, show me and I may remember, involve me and I will understand”. Communicatie en het realiseren van betrokkenheid en commitment is meer dan ooit essentieel voor organisaties die te maken krijgen met een mix van kantoorwerkers en thuiswerkers. Bedrijven die hun mensen echt weten te betrekken vanuit gemeenschappelijke waarden en een heldere en inspirerende purpose, hebben een belangrijk concurrentievoordeel. Zij hebben immers een sterk gemotiveerde en soepel communicerende workforce, zelfs als die volledig hybride is.

Marcel Kalmeijer is Head Of Marketing & Communications bij ISS Facility Services en juryvoorzitter Branding 360 van de Stichting Adverteerders Jury Nederland.

Delen:

Meer nieuws

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Terug naar boven