Radboud Universiteit wil toekomstbestendig Academiegebouw

 

Radboud Universiteit wil toekomstbestendig Academiegebouw

Het Berchmanianum moet als Academiegebouw voor de Radboud Universiteit post-corona toekomstbestendig worden. Daarvoor zijn drie redenen, vertelt Yvonne van Berlo, hoofd van het bedrijfsbureau.

Het Berchmanianum of Collegium Berchmanianum is een voormalig college en kloosterverblijf van de Sociëteit van Jezus in de wijk Brakkenstein van Nijmegen. Het werd geopend in 1929 en is een rijksmonument. Sinds oktober 2018 is Berchmanianum het Academiegebouw van de Radboud Universiteit. In een interview met Vox, het onafhankelijk magazine van de Radboud Universiteit, vertelt Yvonne van Berlo, hoofd van het bedrijfsbureau van Radboud Services, de hoofdbewoner van Berchmanium, dat er drie redenen zijn om de binnenkant van het gebouw aan de Houtlaan toekomstbestendiger te maken.

Wensen van medewerkers

De eerste reden is om de indeling beter aan te laten sluiten bij wat medewerkers willen. De wensen worden de komende maanden in kaart gebracht, onder meer via een interne enquête. Een van de problemen in de huidige situatie, vult directeur Marketing en Communicatie Pim van Zanen aan, is dat de verschillende divisies van Radboud Services elkaar weinig ontmoeten. “Ik vind het heel gaaf dat we als Dienst Marketing en Communicatie veel meer een club zijn geworden sinds we in het Berchmanianum zitten. Dat komt doordat we open en flexibele werkplekken hebben. Die verbetering binnen onze divisie zouden we ook tússen de divisies willen zien.” Dat kun je misschien al bereiken, speculeert hij, door bijvoorbeeld een gemeenschappelijke kantine. “De lunchplek in het voormalige bestuursgebouw zorgde ook voor veel interacties.”

Meer thuiswerken

Een tweede aanleiding om de gebouwindeling op de schop te doen, zegt Van Berlo, is dat mensen sinds corona veel meer thuiswerken. Het college van bestuur verwacht dat dat ook na de crisis deels zo zal blijven. “We willen het gebouw meer inrichten als een plek om elkaar te ontmoeten en samen te werken. Het moet daarom makkelijker worden om online te vergaderen, en makkelijker digitaal ruimtes te reserveren. Welke overlegkamers beschikbaar zijn, is nu soms onduidelijk.” Ook de werkplekken zelf kunnen beter benut worden, zegt Van Berlo. “De meeste mensen hebben nu een vast bureau, maar al voor corona waren werkplekken gemiddeld slechts voor 40 procent bezet. Als niet iedereen meer een vaste plek heeft, kun je de ruimte effectiever benutten.” Dan is het wel nodig, zegt Van Zanen er meteen achteraan, dat er ook stilteplekken zijn waar iemand geconcentreerd kan werken – of juist overleggen. “En voor sommige functies zal een eigen kantoor sowieso nodig blijven.”

Meer verbinding met faculteiten

De derde reden is dat Radboud Services veel meer de verbinding met faculteiten wil zoeken. Van Zanen: “Er wordt nu soms al intensief samengewerkt tussen Services en opleidingen, denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een open dag. Voor dat soort activiteiten zou het mooi zijn als je tijdelijke projectruimtes kunt reserveren.” Nu is dat lastig, zegt de DMC-directeur, omdat iedere faculteit en dienst zijn eigen vaste plek of gebouw heeft. Flexibele projectruimtes kunnen voor meer kruisbestuiving zorgen. “In het Berchmanianum kunnen we daar nu een begin mee maken, maar het liefst zou je de hele campus zo gebruiken.”

Het duurt wel nog even voordat de eerste bouwvakkers aan de slag gaan in het voormalige klooster. De komende maanden gaat het bedrijfsbureau van Radboud Services een visie op de nieuwe indeling ontwikkelen, na de zomer verwacht Van Berlo dat de aanpassingen van start gaan.

Fotografie: Radboud Universiteit / Dick van Aalst

Delen:

Meer nieuws

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

Terug naar boven