Radboud Universiteit wil toekomstbestendig Academiegebouw

Radboud Universiteit wil toekomstbestendig Academiegebouw

Het Berchmanianum moet als Academiegebouw voor de Radboud Universiteit post-corona toekomstbestendig worden. Daarvoor zijn drie redenen, vertelt Yvonne van Berlo, hoofd van het bedrijfsbureau.

Het Berchmanianum of Collegium Berchmanianum is een voormalig college en kloosterverblijf van de Sociëteit van Jezus in de wijk Brakkenstein van Nijmegen. Het werd geopend in 1929 en is een rijksmonument. Sinds oktober 2018 is Berchmanianum het Academiegebouw van de Radboud Universiteit. In een interview met Vox, het onafhankelijk magazine van de Radboud Universiteit, vertelt Yvonne van Berlo, hoofd van het bedrijfsbureau van Radboud Services, de hoofdbewoner van Berchmanium, dat er drie redenen zijn om de binnenkant van het gebouw aan de Houtlaan toekomstbestendiger te maken.

Wensen van medewerkers

De eerste reden is om de indeling beter aan te laten sluiten bij wat medewerkers willen. De wensen worden de komende maanden in kaart gebracht, onder meer via een interne enquête. Een van de problemen in de huidige situatie, vult directeur Marketing en Communicatie Pim van Zanen aan, is dat de verschillende divisies van Radboud Services elkaar weinig ontmoeten. “Ik vind het heel gaaf dat we als Dienst Marketing en Communicatie veel meer een club zijn geworden sinds we in het Berchmanianum zitten. Dat komt doordat we open en flexibele werkplekken hebben. Die verbetering binnen onze divisie zouden we ook tússen de divisies willen zien.” Dat kun je misschien al bereiken, speculeert hij, door bijvoorbeeld een gemeenschappelijke kantine. “De lunchplek in het voormalige bestuursgebouw zorgde ook voor veel interacties.”

Meer thuiswerken

Een tweede aanleiding om de gebouwindeling op de schop te doen, zegt Van Berlo, is dat mensen sinds corona veel meer thuiswerken. Het college van bestuur verwacht dat dat ook na de crisis deels zo zal blijven. “We willen het gebouw meer inrichten als een plek om elkaar te ontmoeten en samen te werken. Het moet daarom makkelijker worden om online te vergaderen, en makkelijker digitaal ruimtes te reserveren. Welke overlegkamers beschikbaar zijn, is nu soms onduidelijk.” Ook de werkplekken zelf kunnen beter benut worden, zegt Van Berlo. “De meeste mensen hebben nu een vast bureau, maar al voor corona waren werkplekken gemiddeld slechts voor 40 procent bezet. Als niet iedereen meer een vaste plek heeft, kun je de ruimte effectiever benutten.” Dan is het wel nodig, zegt Van Zanen er meteen achteraan, dat er ook stilteplekken zijn waar iemand geconcentreerd kan werken – of juist overleggen. “En voor sommige functies zal een eigen kantoor sowieso nodig blijven.”

Meer verbinding met faculteiten

De derde reden is dat Radboud Services veel meer de verbinding met faculteiten wil zoeken. Van Zanen: “Er wordt nu soms al intensief samengewerkt tussen Services en opleidingen, denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een open dag. Voor dat soort activiteiten zou het mooi zijn als je tijdelijke projectruimtes kunt reserveren.” Nu is dat lastig, zegt de DMC-directeur, omdat iedere faculteit en dienst zijn eigen vaste plek of gebouw heeft. Flexibele projectruimtes kunnen voor meer kruisbestuiving zorgen. “In het Berchmanianum kunnen we daar nu een begin mee maken, maar het liefst zou je de hele campus zo gebruiken.”

Het duurt wel nog even voordat de eerste bouwvakkers aan de slag gaan in het voormalige klooster. De komende maanden gaat het bedrijfsbureau van Radboud Services een visie op de nieuwe indeling ontwikkelen, na de zomer verwacht Van Berlo dat de aanpassingen van start gaan.

Fotografie: Radboud Universiteit / Dick van Aalst

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven