Gezondheid en gebruiker centraal bij nieuwbouw hoofdkantoor GGD Gelderland-Zuid

3 min

 

Gezondheid en gebruiker centraal bij nieuwbouw hoofdkantoor GGD Gelderland-Zuid

GGD Gelderland-Zuid neemt eind 2023 een nieuw hoofdkantoor in Nijmegen in gebruik. In het gebouw is een belangrijke rol weggelegd voor gezondheid van de drie gebruikersgroepen: cliënten, medewerkers en partners.

Daarnaast speelt het in op werkplekontwikkelingen als activiteitgericht werken, hybride werken en de steeds groter wordende behoefte aan ontmoeten, zowel intern als extern.

Het huidige hoofdkantoor van GGD Gelderland-Zuid bevindt zich aan de Groenewoudseweg en is ruim 40 jaar oud. Er waren drie overwegingen om voor nieuwbouw te kiezen, zegt Jules van Wijngaarden, directiesecretaris en manager directiebureau van GGD Gelderland-Zuid. “De belangrijkste overweging is dat renovatie van het huidige hoofdkantoor of kiezen voor herstructurering van bestaande bouw elders veel duurder was. Daarnaast wilden we een duurzaam gebouw. Bovendien wilde de gemeente Nijmegen heel graag dat we fysiek dichtbij de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid terechtkwamen, een partner waar we inhoudelijk veel mee samenwerken bij de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) en waar we uit oogpunt van efficiency al ruim tien jaar ook de ondersteunende diensten zoals financiën en HRM mee delen.”

Gebruiker centraal

Het nieuwe pand stelt de gebruiker centraal. Die is te verdelen in drie groepen: cliënten, medewerkers en partners van GGD Gelderland-Zuid. “De belangrijkste gebruiker van het gebouw is de burger, want we zijn een publieke dienst”, zegt Van Wijngaarden. “De begane grond van het nieuwe gebouw is dan ook met name bedoeld voor de burgers die komen voor de jeugdgezondheidszorg, algemene gezondheidszorg of een gesprek over bijzondere zorg of Veilig Thuis. Op de vier verdiepingen erboven werkt met name het GGD-personeel.” Daarbij heeft de eerste verdieping nog wel een ‘status aparte’: “Op die verdieping willen we graag medewerkers van samenwerkingspartners – bijvoorbeeld gemeenten, gezondheids- en welzijnsorganisaties of jeugdwerk – de gelegenheid geven om daar aan te landen en te werken. Die verdieping is daarom voorzien van kamers waar ze daarvoor de laptop even kunnen inpluggen. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van het werklunchcafé op de eerste verdieping, bijvoorbeeld om te overleggen. We kregen overigens al langere tijd vanuit de partners de vraag naar zo’n voorziening. Met name gemeentemedewerkers kunnen tussen overleggen dan zaken uitwerken. Daarnaast is het handig omdat ze vaak ook mensen zien die ze nog ergens anders voor nodig hebben. We wilden als GGD Gelderland-Zuid graag nu al aan die behoefte tegemoet komen, maar ons huidige pand leent zich daar slecht voor. Vandaar dat het momenteel nog maar mondjesmaat gebeurt. We hebben er overigens ook als GGD Gelderland-Zuid zelf baat bij, want ons werk wordt steeds meer netwerken en vraagt om ontmoeten. Met onze collega’s, maar ook met onze samenwerkingspartners.”

Behandelen, ontmoeten, samenwerken

Jan Bonnemaijers, die als projectmanager vanuit HEVO sinds eind 2017 is betrokken bij de nieuwbouw van GGD Gelderland-Zuid, vult aan: “In het PvE is dat heel duidelijk gezoneerd: de begane grond is openbaar gebied, waar burgers worden ontvangen en zo nodig behandeld. Vandaar dat er op de begane grond ook veel behandelkamers zijn. In die zin is de begane grond een soort gezondheidscentrum en te vergelijken met een huisartsenpost. De eerste verdieping is een semi-openbaar gebied, waar de ontmoetingen plaatsvinden met de samenwerkingspartners. En de verdiepingen erboven zijn het private gebied, waar medewerkers van GGD Gelderland-Zuid samenwerken. Kortom: beneden behandelen, dan op de eerste verdieping ontmoeten en ten slotte op de verdiepingen erboven samenwerken.”

Het volledige interview met Jules van Wijngaarden van GGD Gelderland-Zuid en Jan Bonnemaijers van HEVO kunt u digitaal lezen in Smart WorkPlace magazine 9 (vanaf pagina 60), dat op 18 november is verschenen en als thema 'human capital' heeft. Leest u liever het magazine in print? Bestel uw nummer dan nu hier.

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven