Verantwoordelijkheid nemen en borgen

4 min

 

Verantwoordelijkheid nemen en borgen

Wat kan er bij thuiswerken, wat moet er, wat wil de werkgever en waar eindigt zijn verantwoordelijkheid? Over deze en andere vragen organiseerden Rabobank en Smart WorkPlace een Round Table.

Kimberly Schelle geeft aan het begin van de Round Table ‘Goed werkgeverschap bij thuiswerken’ aan dat de Rabobank al heeft geanticipeerd op het feit dat thuiswerken een blijvertje wordt door na te denken over zaken als reiskosten- en thuiswerkvergoeding en faciliteiten om thuis goed te kunnen werken. Tegelijkertijd benadrukt dat ze die zaken als basis ziet: “Ik wil daarom graag in deze Round Table verkennen wat er naast die basis nog meer is: wat kan er, wat moet er en wat willen we als werkgever? Wellbeing van medewerkers is daarbij voor ons een van de vier pijlers van onze People Strategie.”

Wettelijke kaders

Voordat de discussie van start gaat, schetst Bert Moss vanuit de Nederlandse Arbeidsinspectie de wettelijke kaders rond thuiswerken. “Uitgangspunt daarbij is ‘My home is my castle’. Een werknemer moet zich in zijn thuisomgeving veilig voelen. Daarom wordt het huis beschermd en mag een werkgever en ook de Nederlandse Arbeidsinspectie niet zomaar aanbellen bij de werknemer.” Moss wijst erop dat het Arbeidsomstandighedenbesluit geen verschil maakt tussen een kantoor en thuiswerken. “Een werkgever moet in beide gevallen zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden en de zorgplicht blijft onveranderd van kracht. Er is overigens voor de werknemer geen recht om thuis te werken. Een werkgever daarentegen is wel volledig verantwoordelijk voor ‘arbeid die een werkgever door een werknemer doet verrichten in een woning of op een andere door de werknemer gekozen plaats buiten het bedrijf of inrichting die niet de arbeidsplaats van de werkgever is’. Dat betekent bijvoorbeeld dat een werkgever moet zorgen dat in een thuiswerksituatie een werknemer ergonomisch verantwoord beeldschermwerk moet kunnen verrichten en de werknemer daarvoor indien nodig ook de middelen moet verschaffen. De eisen daarvoor staan in een ministeriële regeling die ondersteunend is aan het Arbeidsomstandighedenbesluit.”

Vervolgens komt de eerste vraag aan de orde: waarvoor wil je als werkgever verantwoording dragen? Met als subvragen: wat is de norm? wat is een ethische verantwoordelijkheid – goed werkgeverschap? In hoeverre is de werkgever verantwoordelijk voor het welzijn en werkgeluk van de medewerker? En gaat het dan verder dan alleen het aanbieden van ondersteunende diensten? Of is ook mentale support een essentieel deel van de ondersteuning? Daarna stelt Kimberly Schelle de vraag hoe anderen kijken naar de thuiswerkomgeving in relatie tot goed werkgeverschap. Voor Moss is het duidelijk: “Een organisatie kan de verantwoordelijkheid voor keuzes niet bij de medewerker neerleggen.”

Dilemma

Bij het begin van het tweede deel van de Round Table werpt Schelle een dilemma op tafel: “We voelen allemaal als werkgever de verantwoordelijkheid voor thuiswerken. Daarbij willen we veel en bieden we vaak ook al veel. Tegelijk mogen we niet aanbellen bij medewerkers, maar willen we wel weten hoe het met ze gaat. Via de software zouden we wel kunnen zien hoeveel medewerkers hun systeem gebruiken en hoeveel pauze ze nemen. En daarmee zouden we een aantal risico’s kunnen borgen die eerder te sprake zijn gekomen, met name rond pyschosociale arbeidsbelasting. Het probleem is echter dat je te maken krijgt met privacy. Als bank zijn we daar heel terughoudend in. Het voelt namelijk dat onze verantwoordelijkheid kan gaan tot het punt waar het de privacy van de medewerker raakt.” Moss geeft daarbij vanuit de Nederlandse Arbeidsinspectie aan dat een werkgever niet zomaar zijn werknemer mag controleren: “Er moet een gevaaraspect zijn. Zo mag je alcohol- en drugsinspectie doen als een medewerker bij een gevaarlijke machine staat.” Schelle ziet daarin een discrepantie: “Aan de ene kant geef je aan dat een werkgever enerzijds gezondheid en veiligheid moet borgen, maar aan de andere kant zeg je dat een werkgever dat niet mag checken of dat borgen gelukt is.”

Aan het eind van de Round Table doet Richard Helmus een oproep aan de facility- en workplace managers: “Laat nu je meerwaarde zien! Jullie zijn de ogen en oren van de organisatie en weten als geen ander wat er onder de radar speelt bij een organisatie. Ook bij thuiswerken.” 

Deelnemers Round Table 

  • Marina van Lee, Arbeidshygiënist bij PwC.
  • Bert Moss, Ergonoom bij de Nederlandse Arbeidsinspectie.
  • Bart In ’t Velt, Adviseur werkplek en services bij ProRail. 
  • Nanda Govers, Principal Stafmanager bij Randstad Groep Nederland.
  • Richard Helmus, Manager Facility & Real Estate bij Coöperatie VGZ.
  • Bas van der Doelen, Europees ergonoom en daarnaast adviseur Arbo en Gezond Werken in een VVT - organisatie (Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg) in de regio Amersfoort.
  • Brigitte Sijpestijn, Product Owner Organizational Wellbeing bij de Rabobank.
  • Kimberly Schelle, Area Lead Employee Wellbeing bij de Rabobank.
  • Wim Kooyman, Directeur Smart WorkPlace en moderator.

Goed opdrachtgeverschap bij thuiswerken is meer dan een actueel onderwerp: het is de afgelopen twee jaar een indringend vraagstuk geworden. De Round Table ‘Goed opdrachtgeverschap bij thuiswerken’ bracht naast veel inzichten de nodige vragen en dilemma’s. Over deze ontwikkelingen blijft Smart WorkPlace de komende tijd berichten. Heb je een vraag of een belangwekkende visie omtrent goed opdrachtgeverschap? Samen kijken we langs welke weg nieuwe inzichten kunnen worden ontwikkeld en aan kennisdeling kan worden gedaan. Stuur je ideeën naar: [email protected].

Delen:

Meer nieuws

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

Terug naar boven