Verantwoordelijkheid nemen en borgen

4 min

 

Verantwoordelijkheid nemen en borgen

Wat kan er bij thuiswerken, wat moet er, wat wil de werkgever en waar eindigt zijn verantwoordelijkheid? Over deze en andere vragen organiseerden Rabobank en Smart WorkPlace een Round Table.

Kimberly Schelle geeft aan het begin van de Round Table ‘Goed werkgeverschap bij thuiswerken’ aan dat de Rabobank al heeft geanticipeerd op het feit dat thuiswerken een blijvertje wordt door na te denken over zaken als reiskosten- en thuiswerkvergoeding en faciliteiten om thuis goed te kunnen werken. Tegelijkertijd benadrukt dat ze die zaken als basis ziet: “Ik wil daarom graag in deze Round Table verkennen wat er naast die basis nog meer is: wat kan er, wat moet er en wat willen we als werkgever? Wellbeing van medewerkers is daarbij voor ons een van de vier pijlers van onze People Strategie.”

Wettelijke kaders

Voordat de discussie van start gaat, schetst Bert Moss vanuit de Nederlandse Arbeidsinspectie de wettelijke kaders rond thuiswerken. “Uitgangspunt daarbij is ‘My home is my castle’. Een werknemer moet zich in zijn thuisomgeving veilig voelen. Daarom wordt het huis beschermd en mag een werkgever en ook de Nederlandse Arbeidsinspectie niet zomaar aanbellen bij de werknemer.” Moss wijst erop dat het Arbeidsomstandighedenbesluit geen verschil maakt tussen een kantoor en thuiswerken. “Een werkgever moet in beide gevallen zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden en de zorgplicht blijft onveranderd van kracht. Er is overigens voor de werknemer geen recht om thuis te werken. Een werkgever daarentegen is wel volledig verantwoordelijk voor ‘arbeid die een werkgever door een werknemer doet verrichten in een woning of op een andere door de werknemer gekozen plaats buiten het bedrijf of inrichting die niet de arbeidsplaats van de werkgever is’. Dat betekent bijvoorbeeld dat een werkgever moet zorgen dat in een thuiswerksituatie een werknemer ergonomisch verantwoord beeldschermwerk moet kunnen verrichten en de werknemer daarvoor indien nodig ook de middelen moet verschaffen. De eisen daarvoor staan in een ministeriële regeling die ondersteunend is aan het Arbeidsomstandighedenbesluit.”

Vervolgens komt de eerste vraag aan de orde: waarvoor wil je als werkgever verantwoording dragen? Met als subvragen: wat is de norm? wat is een ethische verantwoordelijkheid – goed werkgeverschap? In hoeverre is de werkgever verantwoordelijk voor het welzijn en werkgeluk van de medewerker? En gaat het dan verder dan alleen het aanbieden van ondersteunende diensten? Of is ook mentale support een essentieel deel van de ondersteuning? Daarna stelt Kimberly Schelle de vraag hoe anderen kijken naar de thuiswerkomgeving in relatie tot goed werkgeverschap. Voor Moss is het duidelijk: “Een organisatie kan de verantwoordelijkheid voor keuzes niet bij de medewerker neerleggen.”

Dilemma

Bij het begin van het tweede deel van de Round Table werpt Schelle een dilemma op tafel: “We voelen allemaal als werkgever de verantwoordelijkheid voor thuiswerken. Daarbij willen we veel en bieden we vaak ook al veel. Tegelijk mogen we niet aanbellen bij medewerkers, maar willen we wel weten hoe het met ze gaat. Via de software zouden we wel kunnen zien hoeveel medewerkers hun systeem gebruiken en hoeveel pauze ze nemen. En daarmee zouden we een aantal risico’s kunnen borgen die eerder te sprake zijn gekomen, met name rond pyschosociale arbeidsbelasting. Het probleem is echter dat je te maken krijgt met privacy. Als bank zijn we daar heel terughoudend in. Het voelt namelijk dat onze verantwoordelijkheid kan gaan tot het punt waar het de privacy van de medewerker raakt.” Moss geeft daarbij vanuit de Nederlandse Arbeidsinspectie aan dat een werkgever niet zomaar zijn werknemer mag controleren: “Er moet een gevaaraspect zijn. Zo mag je alcohol- en drugsinspectie doen als een medewerker bij een gevaarlijke machine staat.” Schelle ziet daarin een discrepantie: “Aan de ene kant geef je aan dat een werkgever enerzijds gezondheid en veiligheid moet borgen, maar aan de andere kant zeg je dat een werkgever dat niet mag checken of dat borgen gelukt is.”

Aan het eind van de Round Table doet Richard Helmus een oproep aan de facility- en workplace managers: “Laat nu je meerwaarde zien! Jullie zijn de ogen en oren van de organisatie en weten als geen ander wat er onder de radar speelt bij een organisatie. Ook bij thuiswerken.” 

Deelnemers Round Table 

  • Marina van Lee, Arbeidshygiënist bij PwC.
  • Bert Moss, Ergonoom bij de Nederlandse Arbeidsinspectie.
  • Bart In ’t Velt, Adviseur werkplek en services bij ProRail. 
  • Nanda Govers, Principal Stafmanager bij Randstad Groep Nederland.
  • Richard Helmus, Manager Facility & Real Estate bij Coöperatie VGZ.
  • Bas van der Doelen, Europees ergonoom en daarnaast adviseur Arbo en Gezond Werken in een VVT - organisatie (Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg) in de regio Amersfoort.
  • Brigitte Sijpestijn, Product Owner Organizational Wellbeing bij de Rabobank.
  • Kimberly Schelle, Area Lead Employee Wellbeing bij de Rabobank.
  • Wim Kooyman, Directeur Smart WorkPlace en moderator.

Goed opdrachtgeverschap bij thuiswerken is meer dan een actueel onderwerp: het is de afgelopen twee jaar een indringend vraagstuk geworden. De Round Table ‘Goed opdrachtgeverschap bij thuiswerken’ bracht naast veel inzichten de nodige vragen en dilemma’s. Over deze ontwikkelingen blijft Smart WorkPlace de komende tijd berichten. Heb je een vraag of een belangwekkende visie omtrent goed opdrachtgeverschap? Samen kijken we langs welke weg nieuwe inzichten kunnen worden ontwikkeld en aan kennisdeling kan worden gedaan. Stuur je ideeën naar: [email protected].

Delen:

Meer nieuws

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

Terug naar boven