Verantwoordelijkheid nemen en borgen

4 min

 

Verantwoordelijkheid nemen en borgen

Wat kan er bij thuiswerken, wat moet er, wat wil de werkgever en waar eindigt zijn verantwoordelijkheid? Over deze en andere vragen organiseerden Rabobank en Smart WorkPlace een Round Table.

Kimberly Schelle geeft aan het begin van de Round Table ‘Goed werkgeverschap bij thuiswerken’ aan dat de Rabobank al heeft geanticipeerd op het feit dat thuiswerken een blijvertje wordt door na te denken over zaken als reiskosten- en thuiswerkvergoeding en faciliteiten om thuis goed te kunnen werken. Tegelijkertijd benadrukt dat ze die zaken als basis ziet: “Ik wil daarom graag in deze Round Table verkennen wat er naast die basis nog meer is: wat kan er, wat moet er en wat willen we als werkgever? Wellbeing van medewerkers is daarbij voor ons een van de vier pijlers van onze People Strategie.”

Wettelijke kaders

Voordat de discussie van start gaat, schetst Bert Moss vanuit de Nederlandse Arbeidsinspectie de wettelijke kaders rond thuiswerken. “Uitgangspunt daarbij is ‘My home is my castle’. Een werknemer moet zich in zijn thuisomgeving veilig voelen. Daarom wordt het huis beschermd en mag een werkgever en ook de Nederlandse Arbeidsinspectie niet zomaar aanbellen bij de werknemer.” Moss wijst erop dat het Arbeidsomstandighedenbesluit geen verschil maakt tussen een kantoor en thuiswerken. “Een werkgever moet in beide gevallen zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden en de zorgplicht blijft onveranderd van kracht. Er is overigens voor de werknemer geen recht om thuis te werken. Een werkgever daarentegen is wel volledig verantwoordelijk voor ‘arbeid die een werkgever door een werknemer doet verrichten in een woning of op een andere door de werknemer gekozen plaats buiten het bedrijf of inrichting die niet de arbeidsplaats van de werkgever is’. Dat betekent bijvoorbeeld dat een werkgever moet zorgen dat in een thuiswerksituatie een werknemer ergonomisch verantwoord beeldschermwerk moet kunnen verrichten en de werknemer daarvoor indien nodig ook de middelen moet verschaffen. De eisen daarvoor staan in een ministeriële regeling die ondersteunend is aan het Arbeidsomstandighedenbesluit.”

Vervolgens komt de eerste vraag aan de orde: waarvoor wil je als werkgever verantwoording dragen? Met als subvragen: wat is de norm? wat is een ethische verantwoordelijkheid – goed werkgeverschap? In hoeverre is de werkgever verantwoordelijk voor het welzijn en werkgeluk van de medewerker? En gaat het dan verder dan alleen het aanbieden van ondersteunende diensten? Of is ook mentale support een essentieel deel van de ondersteuning? Daarna stelt Kimberly Schelle de vraag hoe anderen kijken naar de thuiswerkomgeving in relatie tot goed werkgeverschap. Voor Moss is het duidelijk: “Een organisatie kan de verantwoordelijkheid voor keuzes niet bij de medewerker neerleggen.”

Dilemma

Bij het begin van het tweede deel van de Round Table werpt Schelle een dilemma op tafel: “We voelen allemaal als werkgever de verantwoordelijkheid voor thuiswerken. Daarbij willen we veel en bieden we vaak ook al veel. Tegelijk mogen we niet aanbellen bij medewerkers, maar willen we wel weten hoe het met ze gaat. Via de software zouden we wel kunnen zien hoeveel medewerkers hun systeem gebruiken en hoeveel pauze ze nemen. En daarmee zouden we een aantal risico’s kunnen borgen die eerder te sprake zijn gekomen, met name rond pyschosociale arbeidsbelasting. Het probleem is echter dat je te maken krijgt met privacy. Als bank zijn we daar heel terughoudend in. Het voelt namelijk dat onze verantwoordelijkheid kan gaan tot het punt waar het de privacy van de medewerker raakt.” Moss geeft daarbij vanuit de Nederlandse Arbeidsinspectie aan dat een werkgever niet zomaar zijn werknemer mag controleren: “Er moet een gevaaraspect zijn. Zo mag je alcohol- en drugsinspectie doen als een medewerker bij een gevaarlijke machine staat.” Schelle ziet daarin een discrepantie: “Aan de ene kant geef je aan dat een werkgever enerzijds gezondheid en veiligheid moet borgen, maar aan de andere kant zeg je dat een werkgever dat niet mag checken of dat borgen gelukt is.”

Aan het eind van de Round Table doet Richard Helmus een oproep aan de facility- en workplace managers: “Laat nu je meerwaarde zien! Jullie zijn de ogen en oren van de organisatie en weten als geen ander wat er onder de radar speelt bij een organisatie. Ook bij thuiswerken.” 

Deelnemers Round Table 

  • Marina van Lee, Arbeidshygiënist bij PwC.
  • Bert Moss, Ergonoom bij de Nederlandse Arbeidsinspectie.
  • Bart In ’t Velt, Adviseur werkplek en services bij ProRail. 
  • Nanda Govers, Principal Stafmanager bij Randstad Groep Nederland.
  • Richard Helmus, Manager Facility & Real Estate bij Coöperatie VGZ.
  • Bas van der Doelen, Europees ergonoom en daarnaast adviseur Arbo en Gezond Werken in een VVT - organisatie (Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg) in de regio Amersfoort.
  • Brigitte Sijpestijn, Product Owner Organizational Wellbeing bij de Rabobank.
  • Kimberly Schelle, Area Lead Employee Wellbeing bij de Rabobank.
  • Wim Kooyman, Directeur Smart WorkPlace en moderator.

Goed opdrachtgeverschap bij thuiswerken is meer dan een actueel onderwerp: het is de afgelopen twee jaar een indringend vraagstuk geworden. De Round Table ‘Goed opdrachtgeverschap bij thuiswerken’ bracht naast veel inzichten de nodige vragen en dilemma’s. Over deze ontwikkelingen blijft Smart WorkPlace de komende tijd berichten. Heb je een vraag of een belangwekkende visie omtrent goed opdrachtgeverschap? Samen kijken we langs welke weg nieuwe inzichten kunnen worden ontwikkeld en aan kennisdeling kan worden gedaan. Stuur je ideeën naar: [email protected].

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven