HR-missers voorkomen met employee design

5 min

 

HR-missers voorkomen met employee design

Een geweldige medewerkersbeleving is geen toevalstreffer en komt niet vanzelf, die moet je ontwerpen! Dat stelt expert Heleen Mes in onderstaand artikel met ook de tien meest gemaakte ontwerpmissers.

Stel: jullie HR-team bedenkt een nieuwe oplossing voor de organisatie: een beter communicatiekanaal, een nieuwe manier van onboarden, een app met HR-KPI’s of een aardige actie voor medewerkers. Je krijgt akkoord van het directieteam en gaat aan de slag. Jij bent tenslotte de expert als het gaat om HR-zaken. Je verdiept je in oplossingen van branchegenoten en maakt hun best practices geschikt voor jouw organisatie. Helaas moet je wat langer wachten op ICT omdat je hulpvraag niet voldoende was begroot. Met wat fancy communicatie introduceer je de nieuwe oplossing uiteindelijk. Het aanvankelijke enthousiasme in de organisatie verstomt echter snel, het gebruik neemt af, er is gemopper en HR moet managers en medewerkers maar blijven herinneren om met de nieuwe oplossing te werken. HR roept nog iets over ‘gebrek aan eigenaarschap’ en is teleurgesteld in het resultaat. Herkenbaar?

De 10 meest gemaakte ontwerpmissers

Waar gaat het vaak mis in organisaties? Waarom slaan nieuwe oplossingen niet aan? Dit zijn de meest gemaakte missers:

1. Te snel van probleem naar oplossing. Zonder het werkelijke probleem – het probleem achter het probleem – goed te hebben onderzocht, schieten we door naar de oplossing. Die blijkt echter niet aan te sluiten bij de werkelijke behoefte. Voorkom dit probleem door bij aanvang een stap terug te doen en eerst met de doelgroep het werkelijke probleem grondig te verkennen.

2. Experts denken en ontwerpen vóór de doelgroep in plaats van mét. De traditionele opvatting van HR is: wij zorgen voor innovatie door onze kennis in te zetten. Terwijl echt gewaardeerde innovatie uit medewerkers zelf komt. De rol van HR is om die ideeën actief te verzamelen en te toetsen aan de organisatiekaders: purpose, missie en kernwaarden. Sámen met de doelgroep ontwerp je de oplossing die het best aansluit bij de behoefte.

3. Kopiëren van andere organisaties. Elke organisatie moet zo uniek zijn als haar producten en diensten. Inspiratie opdoen is goed, kopiëren niet. Het gaat immers om ideeën die aansluiten bij “wat werkt hier het best” in plaats van “wat werkt in het algemeen het best”.

4. We gaan uit van onszelf. Jouw leven, ervaring, denkpatroon en verwachtingen bepalen jouw perspectief. Een ander kan er heel anders tegenaan kijken. Als je niet uitkijkt, verzin je oplossingen die bij jou passen, maar niet bij diegenen voor wie de oplossing bedoeld is. Daarom zul je echt eerst in de schoenen van je doelgroep moeten gaan staan.

5. One size fits none. Ieder mens is anders. Wat werkt voor de een, kan nutteloos zijn voor de ander. Als je echt wilt aansluiten bij ieders behoefte, moet je dat onderkennen. Werken met verschillende persona’s – fictieve personen die specifieke doelgroepen vertegenwoordigen en tot leven brengen – helpt dan echt.

6. Belang voor de doelgroep, impact en frequenties niet goed inschatten. In het medewerkersonderzoek werd wel een probleem geconstateerd, maar er is niet gevraagd naar het belang dat medewerkers eraan hechten. Of je schat de impact en frequentie van het probleem niet goed in. Dan wordt er een oplossing bedacht voor een probleem dat de ander onbelangrijk vindt. Die zal dus geen gebruikmaken van de oplossing. De geïnvesteerde moeite was het niet waard. Of andersom: een probleem wordt niet als prioriteit erkend.

7. Het moet vooral leuk zijn. En je slaat daar een beetje in door, waardoor er irritatie ontstaat in de organisatie: “Doe maar gewoon, hoor!” Of het tegenovergestelde: we vergeten dat zaken sneller worden opgepakt als ze ook léúk zijn om te doen. Natuurlijk helpt dat: fun makes it run. Maar een oplossing kan ook enorm waardevol zijn als die je veel tijd bespaart, nieuwe inzichten geeft of je persoonlijke ontwikkeling een boost geeft.

8. De oplossing wordt te laat getest. De oplossing is al zo goed als af als je feedback vraagt aan de gebruiker. Dat is te laat! “Ga vooral aan de slag met een shitty first draft” zegt Luuk Sombezki, Employee Experience Lead bij ABN Amro. “Dan durven mensen sneller feedback te geven, omdat je ziel en zaligheid en al je tijd er nog niet in zijn gaan zitten. Zo kun je sneller bijsturen. De beste oplossing ontwikkel je gaandeweg.”

9. Onderbuikgevoel of hiërarchie wegen zwaarder dan waar het écht om gaat. De mening van de directie, die van de grootste schreeuwers, of een al dan niet terecht onderbuikgevoel kunnen je beïnvloeden in het ontwerpproces. Wat echt zou moeten tellen, is de goed gemeten mening van de doelgroep. Én de effecten op belangrijke business- en HR-KPI’s.

10. Design voor medewerkers is de taak van HR. Dus gaat HR alleen aan de slag, zonder andere stakeholders erbij te betrekken. Ieder voor zich. Dan mis je de aansluiting, support en inzichten van anderen als ICT, facility management, communicatie en managers. De oplossing kan dan ook niet bijdragen aan een soepel lopend totaalproces voor medewerkers.

Employee experience design

Employee experience design is de kunst van het ontwerpen van een werkbeleving die leidt tot gelukkige medewerkers. Daarvoor gebruikt de methode bewezen technieken uit de marketing, product & user design en psychologie. Zo kun je op een creatieve manier innovatieve oplossingen realiseren voor (complexe) problemen.

Het basisprincipe van employee experience design is: de mens staat centraal. Eindgebruikers en stakeholders worden actief betrokken bij het ontwerpen of verbeteren van diensten en producten. Volgens onderzoek van adviesbureau McKinsey (2019) heeft dat grote voordelen: bedrijven die een centrale plek reserveren voor design, doen het financieel bijna twee keer zo goed als hun concurrenten.

Elke organisatie moet zelf definiëren welke employee experience zij wil bieden en aan wie. Het uiteindelijke doel is voor alle organisaties hetzelfde: de band tussen organisatie en medewerker versterken en medewerkers meer werkgeluk laten ervaren.

Delen:

Meer nieuws

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

Terug naar boven