HR-missers voorkomen met employee design

5 min

 

HR-missers voorkomen met employee design

Een geweldige medewerkersbeleving is geen toevalstreffer en komt niet vanzelf, die moet je ontwerpen! Dat stelt expert Heleen Mes in onderstaand artikel met ook de tien meest gemaakte ontwerpmissers.

Stel: jullie HR-team bedenkt een nieuwe oplossing voor de organisatie: een beter communicatiekanaal, een nieuwe manier van onboarden, een app met HR-KPI’s of een aardige actie voor medewerkers. Je krijgt akkoord van het directieteam en gaat aan de slag. Jij bent tenslotte de expert als het gaat om HR-zaken. Je verdiept je in oplossingen van branchegenoten en maakt hun best practices geschikt voor jouw organisatie. Helaas moet je wat langer wachten op ICT omdat je hulpvraag niet voldoende was begroot. Met wat fancy communicatie introduceer je de nieuwe oplossing uiteindelijk. Het aanvankelijke enthousiasme in de organisatie verstomt echter snel, het gebruik neemt af, er is gemopper en HR moet managers en medewerkers maar blijven herinneren om met de nieuwe oplossing te werken. HR roept nog iets over ‘gebrek aan eigenaarschap’ en is teleurgesteld in het resultaat. Herkenbaar?

De 10 meest gemaakte ontwerpmissers

Waar gaat het vaak mis in organisaties? Waarom slaan nieuwe oplossingen niet aan? Dit zijn de meest gemaakte missers:

1. Te snel van probleem naar oplossing. Zonder het werkelijke probleem – het probleem achter het probleem – goed te hebben onderzocht, schieten we door naar de oplossing. Die blijkt echter niet aan te sluiten bij de werkelijke behoefte. Voorkom dit probleem door bij aanvang een stap terug te doen en eerst met de doelgroep het werkelijke probleem grondig te verkennen.

2. Experts denken en ontwerpen vóór de doelgroep in plaats van mét. De traditionele opvatting van HR is: wij zorgen voor innovatie door onze kennis in te zetten. Terwijl echt gewaardeerde innovatie uit medewerkers zelf komt. De rol van HR is om die ideeën actief te verzamelen en te toetsen aan de organisatiekaders: purpose, missie en kernwaarden. Sámen met de doelgroep ontwerp je de oplossing die het best aansluit bij de behoefte.

3. Kopiëren van andere organisaties. Elke organisatie moet zo uniek zijn als haar producten en diensten. Inspiratie opdoen is goed, kopiëren niet. Het gaat immers om ideeën die aansluiten bij “wat werkt hier het best” in plaats van “wat werkt in het algemeen het best”.

4. We gaan uit van onszelf. Jouw leven, ervaring, denkpatroon en verwachtingen bepalen jouw perspectief. Een ander kan er heel anders tegenaan kijken. Als je niet uitkijkt, verzin je oplossingen die bij jou passen, maar niet bij diegenen voor wie de oplossing bedoeld is. Daarom zul je echt eerst in de schoenen van je doelgroep moeten gaan staan.

5. One size fits none. Ieder mens is anders. Wat werkt voor de een, kan nutteloos zijn voor de ander. Als je echt wilt aansluiten bij ieders behoefte, moet je dat onderkennen. Werken met verschillende persona’s – fictieve personen die specifieke doelgroepen vertegenwoordigen en tot leven brengen – helpt dan echt.

6. Belang voor de doelgroep, impact en frequenties niet goed inschatten. In het medewerkersonderzoek werd wel een probleem geconstateerd, maar er is niet gevraagd naar het belang dat medewerkers eraan hechten. Of je schat de impact en frequentie van het probleem niet goed in. Dan wordt er een oplossing bedacht voor een probleem dat de ander onbelangrijk vindt. Die zal dus geen gebruikmaken van de oplossing. De geïnvesteerde moeite was het niet waard. Of andersom: een probleem wordt niet als prioriteit erkend.

7. Het moet vooral leuk zijn. En je slaat daar een beetje in door, waardoor er irritatie ontstaat in de organisatie: “Doe maar gewoon, hoor!” Of het tegenovergestelde: we vergeten dat zaken sneller worden opgepakt als ze ook léúk zijn om te doen. Natuurlijk helpt dat: fun makes it run. Maar een oplossing kan ook enorm waardevol zijn als die je veel tijd bespaart, nieuwe inzichten geeft of je persoonlijke ontwikkeling een boost geeft.

8. De oplossing wordt te laat getest. De oplossing is al zo goed als af als je feedback vraagt aan de gebruiker. Dat is te laat! “Ga vooral aan de slag met een shitty first draft” zegt Luuk Sombezki, Employee Experience Lead bij ABN Amro. “Dan durven mensen sneller feedback te geven, omdat je ziel en zaligheid en al je tijd er nog niet in zijn gaan zitten. Zo kun je sneller bijsturen. De beste oplossing ontwikkel je gaandeweg.”

9. Onderbuikgevoel of hiërarchie wegen zwaarder dan waar het écht om gaat. De mening van de directie, die van de grootste schreeuwers, of een al dan niet terecht onderbuikgevoel kunnen je beïnvloeden in het ontwerpproces. Wat echt zou moeten tellen, is de goed gemeten mening van de doelgroep. Én de effecten op belangrijke business- en HR-KPI’s.

10. Design voor medewerkers is de taak van HR. Dus gaat HR alleen aan de slag, zonder andere stakeholders erbij te betrekken. Ieder voor zich. Dan mis je de aansluiting, support en inzichten van anderen als ICT, facility management, communicatie en managers. De oplossing kan dan ook niet bijdragen aan een soepel lopend totaalproces voor medewerkers.

Employee experience design

Employee experience design is de kunst van het ontwerpen van een werkbeleving die leidt tot gelukkige medewerkers. Daarvoor gebruikt de methode bewezen technieken uit de marketing, product & user design en psychologie. Zo kun je op een creatieve manier innovatieve oplossingen realiseren voor (complexe) problemen.

Het basisprincipe van employee experience design is: de mens staat centraal. Eindgebruikers en stakeholders worden actief betrokken bij het ontwerpen of verbeteren van diensten en producten. Volgens onderzoek van adviesbureau McKinsey (2019) heeft dat grote voordelen: bedrijven die een centrale plek reserveren voor design, doen het financieel bijna twee keer zo goed als hun concurrenten.

Elke organisatie moet zelf definiëren welke employee experience zij wil bieden en aan wie. Het uiteindelijke doel is voor alle organisaties hetzelfde: de band tussen organisatie en medewerker versterken en medewerkers meer werkgeluk laten ervaren.

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven