HR-missers voorkomen met employee design

5 min

 

HR-missers voorkomen met employee design

Een geweldige medewerkersbeleving is geen toevalstreffer en komt niet vanzelf, die moet je ontwerpen! Dat stelt expert Heleen Mes in onderstaand artikel met ook de tien meest gemaakte ontwerpmissers.

Stel: jullie HR-team bedenkt een nieuwe oplossing voor de organisatie: een beter communicatiekanaal, een nieuwe manier van onboarden, een app met HR-KPI’s of een aardige actie voor medewerkers. Je krijgt akkoord van het directieteam en gaat aan de slag. Jij bent tenslotte de expert als het gaat om HR-zaken. Je verdiept je in oplossingen van branchegenoten en maakt hun best practices geschikt voor jouw organisatie. Helaas moet je wat langer wachten op ICT omdat je hulpvraag niet voldoende was begroot. Met wat fancy communicatie introduceer je de nieuwe oplossing uiteindelijk. Het aanvankelijke enthousiasme in de organisatie verstomt echter snel, het gebruik neemt af, er is gemopper en HR moet managers en medewerkers maar blijven herinneren om met de nieuwe oplossing te werken. HR roept nog iets over ‘gebrek aan eigenaarschap’ en is teleurgesteld in het resultaat. Herkenbaar?

De 10 meest gemaakte ontwerpmissers

Waar gaat het vaak mis in organisaties? Waarom slaan nieuwe oplossingen niet aan? Dit zijn de meest gemaakte missers:

1. Te snel van probleem naar oplossing. Zonder het werkelijke probleem – het probleem achter het probleem – goed te hebben onderzocht, schieten we door naar de oplossing. Die blijkt echter niet aan te sluiten bij de werkelijke behoefte. Voorkom dit probleem door bij aanvang een stap terug te doen en eerst met de doelgroep het werkelijke probleem grondig te verkennen.

2. Experts denken en ontwerpen vóór de doelgroep in plaats van mét. De traditionele opvatting van HR is: wij zorgen voor innovatie door onze kennis in te zetten. Terwijl echt gewaardeerde innovatie uit medewerkers zelf komt. De rol van HR is om die ideeën actief te verzamelen en te toetsen aan de organisatiekaders: purpose, missie en kernwaarden. Sámen met de doelgroep ontwerp je de oplossing die het best aansluit bij de behoefte.

3. Kopiëren van andere organisaties. Elke organisatie moet zo uniek zijn als haar producten en diensten. Inspiratie opdoen is goed, kopiëren niet. Het gaat immers om ideeën die aansluiten bij “wat werkt hier het best” in plaats van “wat werkt in het algemeen het best”.

4. We gaan uit van onszelf. Jouw leven, ervaring, denkpatroon en verwachtingen bepalen jouw perspectief. Een ander kan er heel anders tegenaan kijken. Als je niet uitkijkt, verzin je oplossingen die bij jou passen, maar niet bij diegenen voor wie de oplossing bedoeld is. Daarom zul je echt eerst in de schoenen van je doelgroep moeten gaan staan.

5. One size fits none. Ieder mens is anders. Wat werkt voor de een, kan nutteloos zijn voor de ander. Als je echt wilt aansluiten bij ieders behoefte, moet je dat onderkennen. Werken met verschillende persona’s – fictieve personen die specifieke doelgroepen vertegenwoordigen en tot leven brengen – helpt dan echt.

6. Belang voor de doelgroep, impact en frequenties niet goed inschatten. In het medewerkersonderzoek werd wel een probleem geconstateerd, maar er is niet gevraagd naar het belang dat medewerkers eraan hechten. Of je schat de impact en frequentie van het probleem niet goed in. Dan wordt er een oplossing bedacht voor een probleem dat de ander onbelangrijk vindt. Die zal dus geen gebruikmaken van de oplossing. De geïnvesteerde moeite was het niet waard. Of andersom: een probleem wordt niet als prioriteit erkend.

7. Het moet vooral leuk zijn. En je slaat daar een beetje in door, waardoor er irritatie ontstaat in de organisatie: “Doe maar gewoon, hoor!” Of het tegenovergestelde: we vergeten dat zaken sneller worden opgepakt als ze ook léúk zijn om te doen. Natuurlijk helpt dat: fun makes it run. Maar een oplossing kan ook enorm waardevol zijn als die je veel tijd bespaart, nieuwe inzichten geeft of je persoonlijke ontwikkeling een boost geeft.

8. De oplossing wordt te laat getest. De oplossing is al zo goed als af als je feedback vraagt aan de gebruiker. Dat is te laat! “Ga vooral aan de slag met een shitty first draft” zegt Luuk Sombezki, Employee Experience Lead bij ABN Amro. “Dan durven mensen sneller feedback te geven, omdat je ziel en zaligheid en al je tijd er nog niet in zijn gaan zitten. Zo kun je sneller bijsturen. De beste oplossing ontwikkel je gaandeweg.”

9. Onderbuikgevoel of hiërarchie wegen zwaarder dan waar het écht om gaat. De mening van de directie, die van de grootste schreeuwers, of een al dan niet terecht onderbuikgevoel kunnen je beïnvloeden in het ontwerpproces. Wat echt zou moeten tellen, is de goed gemeten mening van de doelgroep. Én de effecten op belangrijke business- en HR-KPI’s.

10. Design voor medewerkers is de taak van HR. Dus gaat HR alleen aan de slag, zonder andere stakeholders erbij te betrekken. Ieder voor zich. Dan mis je de aansluiting, support en inzichten van anderen als ICT, facility management, communicatie en managers. De oplossing kan dan ook niet bijdragen aan een soepel lopend totaalproces voor medewerkers.

Employee experience design

Employee experience design is de kunst van het ontwerpen van een werkbeleving die leidt tot gelukkige medewerkers. Daarvoor gebruikt de methode bewezen technieken uit de marketing, product & user design en psychologie. Zo kun je op een creatieve manier innovatieve oplossingen realiseren voor (complexe) problemen.

Het basisprincipe van employee experience design is: de mens staat centraal. Eindgebruikers en stakeholders worden actief betrokken bij het ontwerpen of verbeteren van diensten en producten. Volgens onderzoek van adviesbureau McKinsey (2019) heeft dat grote voordelen: bedrijven die een centrale plek reserveren voor design, doen het financieel bijna twee keer zo goed als hun concurrenten.

Elke organisatie moet zelf definiëren welke employee experience zij wil bieden en aan wie. Het uiteindelijke doel is voor alle organisaties hetzelfde: de band tussen organisatie en medewerker versterken en medewerkers meer werkgeluk laten ervaren.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven