Van sensor tot inzicht – deel 7

6 min

 

Van sensor tot inzicht – deel 7

In het zevende deel van deze blogserie bespreekt Spacewell hoe het IoT kan helpen om dynamischere werkplekdiensten te creëren.

Medewerkersbeleving op de (hybride) werkplek is tegenwoordig een hot topic. Hoe we ons werk ervaren wordt grotendeels bepaald door onze collega’s, de inhoud van ons werk en de omgeving waarin we werken. Maar werkplekservices dragen ook in belangrijke mate bij aan een goede medewerkersbeleving.

Goede dienstverlening blijft weliswaar gebaseerd op menselijke vaardigheden, maar softwaretools kunnen het proces stroomlijnen, efficiënter maken en de kosten verlagen. Bovendien kan het gebruik van sensorgegevens de dienstverlening op de werkplek dynamischer en doelgerichter maken, zodat deze op het juiste moment en op de juiste plaats wordt geleverd. In deze blogpost gaan we er dieper op in hoe het IoT kan helpen om dynamischere werkplekdiensten te creëren.

Het belang van diensten en voorzieningen op de werkplek

77,2 %, dat is het percentage medewerkers wereldwijd dat thee, koffie en andere voorzieningen voor verfrissing als een belangrijk kenmerk van de werkplek beschouwt, blijkt uit onderzoek van Leesman uit 2021, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het meten van de werkplekervaring. Een hoge score – hoger dan het belang dat wordt gehecht aan geluidsniveaus, bijvoorbeeld. Verrassend? Niet zozeer. Het geeft duidelijk aan hoeveel belang werknemers hechten aan werkplekvoorzieningen. Maar ook al hebben we de neiging om zaken als goede koffie en schone kantoortoiletten als vanzelfsprekend te beschouwen, daar moet wel dagelijks voor worden gezorgd.

Werkplekdiensten beheren met geïntegreerde workflows

Om efficiënt en prestatiegericht te kunnen werken en diensten te kunnen verlenen, is FMIS-software (Facilitair Management Informatie Systeem) van essentieel belang. Zo’n systeem is meestal modulair en geïntegreerd over verschillende domeinen (bv. reserveringen, ruimtebeheer, servicebeheer, contracten, onderhoud, vastgoedbeheer). Op die manier kunt u op kleine schaal beginnen en het systeem uitbreiden naarmate uw organisatie evolueert. Wanneer u extra FMIS-domeinen toevoegt, worden deze geïntegreerd met wat u al gebruikt (een belangrijk voordeel tegenover ‘point solutions’). Met een goed geïntegreerd FMIS beheert u alles op één plaats (‘single source of truth’) en gerelateerde processen zijn met elkaar verbonden. Dus, wanneer een technicus reserveonderdelen gebruikt bij een klant, worden de onderhoudsvoorraden automatisch aangepast. En wanneer een vooraf ingestelde drempel wordt bereikt, worden deze onderdelen automatisch nabesteld. De tijd die de technicus aan een opdracht besteedt, wordt ook bijgehouden en voor de facturering gebruikt. Dankzij een mobiele app hebben medewerkers in het veld van op afstand toegang tot alle relevante informatie en kunnen ze hun werk onderweg beheren.

Dynamische werkplekdiensten

Sensorgegevens kunnen de dienstverlening in gebouwen en op de werkplek op verschillende manieren verbeteren: van schoonmaak en onderhoud tot catering en apparatuurvoorziening. Sensoren kunnen worden geïmplementeerd ter ondersteuning van één enkele gebruikssituatie, zoals deursensoren in de toiletten die aansturen op schoonmaak. Sensoren kunnen immers ook worden ingezet om meerdere scenario’s mogelijk te maken, denk bijvoorbeeld aan bezettingssensoren in vergaderzalen. Hoewel ze in de eerste plaats dienen om inzichten te verschaffen over het gebruik van de ruimte en om werknemers te helpen gemakkelijk vrije ruimtes te vinden, kunnen de gegevens die ze opleveren ook worden gebruikt om de schoonmaak te optimaliseren. Bijvoorbeeld door de frequentie van schoonmaakbeurten aan te passen op basis van gebruikstrends of door automatisch een werkbon te genereren wanneer ruimtes na een vergadering worden verlaten. Of zelfs om het schoonmaken helemaal over te slaan als de ruimte niet werd gebruikt – wat tijd en voorraden bespaart én het schoonmaakpersoneel voor andere taken vrijmaakt. Om dit praktisch mogelijk te maken, krijgen schoonmakers een toestel dat werkbonnen op digitale plattegronden toont. Een voorbeeld hiervan is het AZMM-ziekenhuis, dat zijn 100+ schoonmaakteam uitrustte met digitale tablets (bevestigd aan schoonmaakkarretjes voor gebruiksgemak) met een slimme serviceapp. Deze nieuwe, volledig papierloze, manier van werken verhoogde de schoonmaakcapaciteit en -motivatie van het team, verminderde de jaarlijkse schoonmaakkosten en maakte zelfs een snellere COVID-19-reactie mogelijk. 

Betere toewijzing van middelen dankzij inzichten in het gebruik

Naast een FMIS dat de basis legt voor een efficiënte, kosteneffectieve dienstverlening, biedt een IoT-platform extra inzichten in gebruikstendensen. Het werkelijke gebruik van een gebouw is voortdurend in ontwikkeling en komt vaak niet overeen met wat we ons daarbij voorstellen. Tegenwoordig, met veel onzekerheid rond de postpandemische kantoorbezetting, is dat nog meer het geval. En zolang leidinggevenden niet goed weten hoe medewerkers de werkplek zullen gebruiken in het nieuwe kantoorlandschap, valt het moeilijk in te schatten wat er moet worden aangepast. Betrouwbare, actuele informatie over het gebruik van een gebouw is daarom belangrijker dan ooit voor slimme besluitvorming. Uiteraard zijn sensoren veel efficiënter dan mensen in het objectief bijhouden van bezetting en ruimtegebruik. Op gegevens gebaseerde inzichten die worden gevisualiseerd op plattegronden en dashboards, zijn cruciaal, niet alleen om de kantooroppervlakte correct aan te passen en de configuratie te optimaliseren, maar ook om flexibele werkplekdiensten te plannen met succes in een steeds evoluerende kantooromgeving. En om snel te kunnen reageren op veranderende omstandigheden, zoals in het hierboven geschetste geval van AZMM. Tijdens de opeenvolgende COVID-19-golven kreeg het schoonmaakteam van AZMM regelmatig updates op hun digitale toestellen. Ze konden dankzij de kleurcodes op plattegronden onmiddellijk zien welke zones verboden waren. En om hun veiligheid nog verder te verhogen, kregen ze ook aangepaste opdrachten met speciale veiligheids-, hygiëne- en ontsmettingsprocedures.

Beter reactievermogen met realtimegegevens

Met sensorgegevens over gebouwen krijgen we meer inzichten in algemene gebruikspatronen. Dat helpt ons om de planning van services bij te sturen en de resourceplanning te optimaliseren. Sensorgegevens kunnen bovendien zorgen voor meer reactiesnelheid in real time. Wanneer sensoren bijvoorbeeld temperatuur- of vochtigheidswaarden buiten het normale bereik registreren, kan het platform een werkbon in het FMIS genereren om de HVAC te controleren. Door middel van regels die in de software zijn ingesteld, worden geautomatiseerde waarschuwingen naar de juiste onderhoudsdienst gestuurd. Hierdoor worden incidenten sneller opgelost en kunnen zelfs klachten worden voorkomen.

Een ander voorbeeld is de slimme schoonmaak. Als sensoren detecteren dat een vergadering vroeger is beëindigd, kan het platform een taak naar het mobiele toestel van een schoonmaker sturen, zodat de schone ruimte sneller beschikbaar wordt. Omgekeerd, als er niemand komt opdagen, krijgt het schoonmaakpersoneel een melding dat de werkbon niet hoeft te worden uitgevoerd, waardoor tijd en materialen worden bespaard.

Voor de catering kunnen telsensoren nuttige informatie verschaffen om het aantal maaltijden aan te passen en zo vers mogelijk voedsel te serveren. Sensoren voor het tellen van het aantal mensen kunnen ook aangeven hoe lang de rij is, zodat mensen hun bezoek aan de cafetaria kunnen spreiden. Dit bespaart medewerkers niet alleen tijd bij het aanschuiven, maar voorkomt ook dat er extra cateringpersoneel moet worden ingezet om piekmomenten op te vangen.

Het bredere plaatje

Zoals de bovenstaande use cases suggereren, bieden sensorgegevens mogelijkheden voor slimmer onderhoud van assets en dynamischere werkplekdiensten. De voordelen spreken voor zich, maar dienstverlening is doorgaans niet de drijfveer om IoT-connectiviteit te integreren in een FMIS. Wanneer u echter al een IoT-platform hebt geadopteerd voor andere use cases (waaronder ruimteoptimalisatie is ongetwijfeld de nummer één in de markt), kan het zinvol zijn om het platform ook in te zetten om dynamischere werkplekservices aan te bieden.

Deel 1 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 2 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 3 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 4 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 5 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Deel 6 van de blogserie 'Van sensor tot inzicht leest u hier.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven