Waarom zijn Workplace Analytics belangrijk?

3 min

 

Waarom zijn Workplace Analytics belangrijk?

Organisaties zijn steeds vaker op zoek naar manieren om data te gebruiken om op basis van feiten beslissingen te nemen. Maar wat moet je met die data? Hoe pas je effectief toe op je organisatie? 

Factoren als mensen, organisatie en de werkplek worden op elkaar afgestemd in een werkplekstrategie. Het maken van datagedreven beslissingen draait allemaal om het verzamelen van waardevolle gegevens en het in actie omzetten in de werkplekstrategie. Met bruikbare datasets kun je de werkomgeving verbeteren en de werkplekstrategie verbeteren. Het is geen nieuwe trend, integendeel, het bestaat al tientallen jaren. 

Wat is Workplace Analytics?

Simpelweg wordt workplace analytics gezien als het proces waarbij de werkplek en de werknemers worden geanalyseerd aan de hand van gegevens. Deze analytics combineren datasets die organisaties in staat stellen de prestaties van zowel de werkplek als de werknemers te analyseren. Managers kunnen deze aanknopingspunten gebruiken om aspecten van de werkomgeving te begrijpen, zoals de bezettingsgraad of de uitgevoerde activiteiten. Het gebruik van de werkplek kan worden geanalyseerd door middel van observatie, wat inzicht geeft in de bezetting en het gebruik. Werknemers kunnen ook ondervraagd worden met vragen als welke werkplekken zij het liefste gebruiken. Of welke activiteiten ze op bepaalde werkplekken uitvoeren.

Met behulp van workplace analytics kunnen organisaties samenwerkingspatronen identificeren die impact hebben op de productiviteit. Maar ook de effectiviteit van werknemers kunnen worden verbeterd door gegevens van verschillende cloud gebaseerde platformen te analyseren. Denk aan platformen zoals Slack, Zoom en Microsoft Teams. Samen geeft dit bruikbare inzichten in hoe werknemers presteren op de werkplek. 

Soft data versus hard data

Je kan data op twee manieren categoriseren: soft data en hard data. Soft data is data dat wordt verzameld door subjectieve ervaringen zoals gedachten en gevoelens. Hard data daarentegen is objectieve meetbare data zoals een bezettingsgraad of de kamertemperatuur. Onze volgende blog zal een uitgebreide uitleg bevatten over deze verschillende soorten data. Eerst gaan we uitleggen op welke manieren een bedrijfdata kan verzamelen.

Het idee achter workplace analytics gaat niet alleen over het meten van de prestaties van werknemers en de werkomgeving. Het gaat ook om het verbeteren van de werkplek door continue feedback en coaching door HR en facility managers. Willen bedrijven hun werkplek verbeteren, dan moet er data worden verzameld, geanalyseerd en omgezet worden naar zinvolle dashboards. De informatie die uit deze opnames worden afgeleid kunnen vervolgens worden gebruikt om de kantoorruimte te optimaliseren en de organisatie te versterken. Workplace analytics kan dienen als een hulpmiddel om de effectiviteit van werkplekstrategieën te analyseren. Met deze data kunnen bedrijven nieuwe manieren creëren om hun werknemers te betrekken en de werkomgeving te verbeteren. Workplace analytics helpt bedrijven inzicht te geven in de sleutelfactoren binnen een organisatie, de betrokkenheid van werknemers en hoe ze die kunnen verbeteren.

Conclusie

Workplace analytics worden een steeds populairdere manier om de werkplek te begrijpen en te verbeteren met behulp van data. Een tool voor workplace analytics kan helpen bepalen wat er moet worden verbeterd en kan het behouden en werven van personeel vergemakkelijken. Measuremens platform voor workplace analytics voegt inzichten uit employee experience en gegevens over de bezetting van werkplekken samen. Samen is het een hulpmiddel voor facility managers en HR-managers om beslissingen te nemen over de werkomgeving.  

Hoe je de data verzamelt en analyseert, bepaalt het succes van workplace analytics. Ontbrekende gegevens, of kijken naar de verkeerde variabelen kan scheve of verkeerde inzichten geven. Daarnaast zijn privacy en toestemming belangrijk om te overwegen tijdens de dataverzamelingsprocedures. Als je jouw werknemers niet goed informeert over de bedoelingen en procedures, kan dit leiden tot een gevoel van wantrouwen. Door duidelijk te zijn dat je gegevens verzamelt om de werkplek en het welzijn van werknemers te verbeteren, voorkom je dit.

Lees de volledige blog op de website van Measuremen.

Delen:

Meer nieuws

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Het Hybride Helden Festival is terug

Het Hybride Helden Festival is terug

woensdag 21 mei

BIS|Econocom organiseert het Hybride Helden Festival. Op 10 juni ontmoet je professionals, ontdek je de nieuwste technologieën, ...

Lees meer

Terug naar boven