Het ideale kantoor: COCO

1 min

 

Het ideale kantoor: COCO

De perfecte werkplek: COCO – Cocreatie, Ontmoeten, Concentratie en Overleggen. Lees hier de blog van HEVO over dit onderwerp.

Het ideale kantoor realiseren; dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want iedere organisatie en ieder persoon is immers anders. Voor een echt goed kantoor is daarom veel meer nodig.

COCO: Cocreatie, Ontmoeten, Concentratie en Overleggen

Het gebruik van kantoren is fundamenteel veranderd door de coronapandemie. Het activiteit­gerelateerd werken of hybride werken is sterk toegenomen, aangezien mensen veel specifieker kiezen voor de plek waar ze hun werk willen doen. Ook mobiliteitspatronen zijn veranderd, zowel in de verdeling kantoor-thuis of elders, als tijdens een dag op kantoor. Veelal wordt in de media een ‘of-of-benadering’ benoemd, je bent daarbij of op kantoor of thuis. Maar voor de meeste mensen werkt dit niet zo. Het uitgangspunt is dan ook meestal ‘en-en’. Dus men is niet de hele dag geconcentreerd thuis aan het werken, of alleen maar in overleg op kantoor. Mensen zijn veel dynamischer en het kantoor moet daar goed op aansluiten. Het kantoor moet dus geschikt zijn voor alle relevante functies en activiteiten, waarvan in onze beleving de vier belangrijkste zijn:

Cocreatie, Ontmoeten, Concentratie en Overleggen

Wij noemen dit het COCO-kantoor. De mix van ruimten is daarbij opgeschoven richting de extremen, er is op kantoor namelijk meer behoefte aan Ontmoeten en Overleggen, maar tegelijkertijd ook meer behoefte aan Concentratie. Het aantal arbo-werkplekken in een open werkomgeving neemt daarbij af, dus de grote kantoortuin is nu definitief verleden tijd.
De vier functies worden slim in zones in het kantoor gerealiseerd, zodanig dat er een natuurlijke verdeling is met rumoer, ruis en rust. Het naast elkaar leggen van de zones voor Ontmoeten en Concentratie is natuurlijk niet gewenst, aangezien de beweging van mensen en het geluid van gesprekken tussen mensen gemakkelijk verstorend werken als concentratie vereist is voor de taak waar je aan werkt. 

Organisaties moeten zichzelf nu fundamentele vragen stellen over wie ze als organisatie zijn en in het verlengde daarvan wat dat betekent voor het huisvestingsbeleid – Willem Adriaanssen

Ontmoeten centraal in modern kantoor

De ontmoetingsfunctie is essentieel in een modern kantoor. Door de toename van het thuiswerken is de binding met de organisatie en de verbinding met collega's voor veel mensen afgenomen. En dat is een verlies voor organisaties, want de betrokkenheid die mensen hebben is essentieel voor het goed functioneren, zeker op de langere termijn. Ook zitten er verschillen in de behoeften van kantoorgebruikers over de generaties heen. Vooral de jongere generaties hebben veel behoefte aan elkaar ontmoeten, van elkaar leren en kennisdeling. Het kantoor verzorgt hier een spilfunctie in en is dus essentieel. Het kantoor als clubhuis is hier een mooie metafoor voor. Je gaat immers graag naar je eigen club toe en vindt daar gelijkgestemde mensen met gedeelde interesses. Een kantoor met een duidelijk centraal ‘hart’, waar mensen als vanzelf vaak naartoe gaan, bijvoorbeeld voor de koffie of de lunch, maar waar ook ruimte is voor informeel overleg, is hier ideaal voor. Het ‘werkcafé’ past hier heel goed bij.

Aantrekkelijk gezond kantoor

Door een kantoor te creëren met een dynamische en bruisende sfeer in een passende uitstraling en identiteit maak je dit clubhuis en versterk je het clubgevoel. Zeker voor de werving van nieuwe mensen en jonge talenten is een inspirerend kantoor heel belangrijk. Het is namelijk het meest zichtbare en te ervaren kenmerk van een organisatie. Een website geeft een goed beeld en de gesprekken geven een indruk, maar de huisvesting kun je echt voelen. De inrichting moet dan ook dynamisch en flexibel zijn, zowel letterlijk als figuurlijk. Mensen willen een gezonde en duurzame werkomgeving waarin ze goed hun werk kunnen doen en waarvoor het de moeite waard is om de reis vanaf huis te maken. Daarbij moet deze huisvesting aanspreken voor een diverse groep mensen, persoonlijkheden en generaties. De inclusieve werkplek vereist ruimte voor ‘anders’ zijn en daar past een standaard kantooromgeving niet bij. De branding van de organisatie moet dan ook kloppen met de huisvesting.

Wat hebben mensen echt nodig om op een prettige manier hun werk te kunnen doen? Om te kunnen beschikken over de benodigde faciliteiten en te kunnen werken zonder akoestische of visuele verstoringen? 

Lees het volledige bericht op de website van HEVO

Delen:

Meer nieuws

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Terug naar boven