Het ideale kantoor: COCO

1 min

 

Het ideale kantoor: COCO

De perfecte werkplek: COCO – Cocreatie, Ontmoeten, Concentratie en Overleggen. Lees hier de blog van HEVO over dit onderwerp.

Het ideale kantoor realiseren; dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want iedere organisatie en ieder persoon is immers anders. Voor een echt goed kantoor is daarom veel meer nodig.

COCO: Cocreatie, Ontmoeten, Concentratie en Overleggen

Het gebruik van kantoren is fundamenteel veranderd door de coronapandemie. Het activiteit­gerelateerd werken of hybride werken is sterk toegenomen, aangezien mensen veel specifieker kiezen voor de plek waar ze hun werk willen doen. Ook mobiliteitspatronen zijn veranderd, zowel in de verdeling kantoor-thuis of elders, als tijdens een dag op kantoor. Veelal wordt in de media een ‘of-of-benadering’ benoemd, je bent daarbij of op kantoor of thuis. Maar voor de meeste mensen werkt dit niet zo. Het uitgangspunt is dan ook meestal ‘en-en’. Dus men is niet de hele dag geconcentreerd thuis aan het werken, of alleen maar in overleg op kantoor. Mensen zijn veel dynamischer en het kantoor moet daar goed op aansluiten. Het kantoor moet dus geschikt zijn voor alle relevante functies en activiteiten, waarvan in onze beleving de vier belangrijkste zijn:

Cocreatie, Ontmoeten, Concentratie en Overleggen

Wij noemen dit het COCO-kantoor. De mix van ruimten is daarbij opgeschoven richting de extremen, er is op kantoor namelijk meer behoefte aan Ontmoeten en Overleggen, maar tegelijkertijd ook meer behoefte aan Concentratie. Het aantal arbo-werkplekken in een open werkomgeving neemt daarbij af, dus de grote kantoortuin is nu definitief verleden tijd.
De vier functies worden slim in zones in het kantoor gerealiseerd, zodanig dat er een natuurlijke verdeling is met rumoer, ruis en rust. Het naast elkaar leggen van de zones voor Ontmoeten en Concentratie is natuurlijk niet gewenst, aangezien de beweging van mensen en het geluid van gesprekken tussen mensen gemakkelijk verstorend werken als concentratie vereist is voor de taak waar je aan werkt. 

Organisaties moeten zichzelf nu fundamentele vragen stellen over wie ze als organisatie zijn en in het verlengde daarvan wat dat betekent voor het huisvestingsbeleid – Willem Adriaanssen

Ontmoeten centraal in modern kantoor

De ontmoetingsfunctie is essentieel in een modern kantoor. Door de toename van het thuiswerken is de binding met de organisatie en de verbinding met collega's voor veel mensen afgenomen. En dat is een verlies voor organisaties, want de betrokkenheid die mensen hebben is essentieel voor het goed functioneren, zeker op de langere termijn. Ook zitten er verschillen in de behoeften van kantoorgebruikers over de generaties heen. Vooral de jongere generaties hebben veel behoefte aan elkaar ontmoeten, van elkaar leren en kennisdeling. Het kantoor verzorgt hier een spilfunctie in en is dus essentieel. Het kantoor als clubhuis is hier een mooie metafoor voor. Je gaat immers graag naar je eigen club toe en vindt daar gelijkgestemde mensen met gedeelde interesses. Een kantoor met een duidelijk centraal ‘hart’, waar mensen als vanzelf vaak naartoe gaan, bijvoorbeeld voor de koffie of de lunch, maar waar ook ruimte is voor informeel overleg, is hier ideaal voor. Het ‘werkcafé’ past hier heel goed bij.

Aantrekkelijk gezond kantoor

Door een kantoor te creëren met een dynamische en bruisende sfeer in een passende uitstraling en identiteit maak je dit clubhuis en versterk je het clubgevoel. Zeker voor de werving van nieuwe mensen en jonge talenten is een inspirerend kantoor heel belangrijk. Het is namelijk het meest zichtbare en te ervaren kenmerk van een organisatie. Een website geeft een goed beeld en de gesprekken geven een indruk, maar de huisvesting kun je echt voelen. De inrichting moet dan ook dynamisch en flexibel zijn, zowel letterlijk als figuurlijk. Mensen willen een gezonde en duurzame werkomgeving waarin ze goed hun werk kunnen doen en waarvoor het de moeite waard is om de reis vanaf huis te maken. Daarbij moet deze huisvesting aanspreken voor een diverse groep mensen, persoonlijkheden en generaties. De inclusieve werkplek vereist ruimte voor ‘anders’ zijn en daar past een standaard kantooromgeving niet bij. De branding van de organisatie moet dan ook kloppen met de huisvesting.

Wat hebben mensen echt nodig om op een prettige manier hun werk te kunnen doen? Om te kunnen beschikken over de benodigde faciliteiten en te kunnen werken zonder akoestische of visuele verstoringen? 

Lees het volledige bericht op de website van HEVO

Delen:

Meer nieuws

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

vrijdag 20 juni

Een platform biedt gebouwbeheerders en installateurs een hulpmiddel om het energieverbruik en de prestaties van één ...

Lees meer

Gemeentehuis Land van Cuijk: duurzame renovatie en nieuwbouw

Gemeentehuis Land van Cuijk: duurzame renovatie en nieuwbouw

donderdag 19 juni

Op 1 januari 2022 fuseerden de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Mill en Sint Hubert en Grave tot de nieuwe gemeente ...

Lees meer

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

donderdag 19 juni

Bestaat een neurodivers kantoor? Met deze vraag herlanceert Tarkett de praktische gids 'Principes voor Human-Conscious Design', ...

Lees meer

SWP Talks #66: Zero waste

SWP Talks #66: Zero waste

woensdag 18 juni

In de nieuwste aflevering van SWP Talks staat het thema zero waste op de werkvloer centraal. Host Suzan Schalx gaat in gesprek ...

Lees meer

Waarom datagedreven ventilatie loont

Waarom datagedreven ventilatie loont

woensdag 18 juni

Nog te vaak draait de keuze bij ventilatie vooral om de laagste aanschafprijs, terwijl juist de Total Cost of Ownership ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Terug naar boven