E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

4 min

 

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

De overstap voor bedrijven met wagenparken naar e-mobiliteit is steeds vaker aan de orde. Dat kan zijn uit intrinsieke motivatie bij management, maar ook vanwege de businesscase voor elektrificering van het wagenpark.

Organisaties begeleiden bij het optimaal inrichten van hun wagenpark is dan van belang.  Ook de berijder meenemen bij de overstap naar elektrisch rijden is belangrijk. Het team van Wagenpartners vertelt over haar ervaringen.

Martijn Roede (foto) van Wagenpartners hielp recent een organisatie de overstap te maken naar elektrificering van het wagenpark. Bijzonder was dat het ook betekende dat het bedrijf ging leasen, waar voorheen jonge occasions werden gekocht. Deze dubbele overstap vroeg om goede begeleiding. Roede: “Voorheen liepen medewerkers naar de directeur en bespraken met hem hun wensen voor de auto van de zaak. Dat was meestal een wagen uit het duurdere segment en een diesel, veelal BMW. Die wagens werden dan in Duitsland gekocht. Toen kwam het hoofdkantoor in het VK van deze onderneming, EMR (European Metal recycling), met de oekaze dat het wagenpark in 2025 volledig CO2-neutraal moet zijn. Wij kregen de opdracht om mee te denken en te adviseren in het vormen van een compleet nieuw autobeleid met leasing als uitgangspunt, inclusief de elektrificering van het wagenpark.”

Cultuuromslag bij de klant

“De medewerkers van EMR met een ‘auto van de zaak’ maken best veel kilometers”, aldus De Roede. “Zestig- of zeventigduizend per jaar komt veel voor. Toen wij opdracht kregen om een voorstel te maken in 2019 was er op het gebied van e-mobility nog niet veel keuze. Het was ook een uitdaging vanwege de (toen nog) beperkte actieradius. Inmiddels is die actieradius van e-auto’s vooruit gegaan, maar voor de echte kilometermakers hebben we destijds hybrides voorgesteld. Daarin mogen ze rijden tot 2025.” De techniek was niet de belangrijkste hobbel om te nemen, meldt Roede. Dat was de cultuurverandering binnen de onderneming. “Van een redelijk informeel traject bij aankoop van de occasions, stapte men over naar het ‘strakke jasje’ van leasing. En, er waren bij berijders veel vragen over de overstap van bijvoorbeeld een BMW 5-serie wagen naar een elektrische Tesla of Volvo. In een aantal sessies hebben we de weerstanden en vragen die er leefden kunnen wegnemen. Met succes, want ik ben er trots op dat ik kan melden dat inmiddels meer dan 85 procent van 55 wagens bij deze klant elektrisch aangedreven is En, dat elke medewerker tevreden is met zijn of haar elektrische auto.”

Bijtelling een factor

De cataloguswaarde van e-auto’s is stevig. Dat telt door als het om de bijtelling gaat en dat voordeel voor e-auto’s verdwijnt. Roede zegt daarover. “Wij adviseren niet alleen management van ondernemingen, maar doen ook inkoop en beheer en begeleiden de berijder bij zijn of haar keuzes. We hebben goede contacten verschillende dealerorganisaties en kunnen bepaalde merken zeer concurrerend aanbieden. Er kan soms zomaar honderd euro per auto, per maand verschil in zitten. Wat we ook doen bijvoorbeeld is 'voorraadauto's' opzoeken en die aanbieden aan klanten. Op die manier omzeilen we de (soms) extreem lange levertijden. Wat nu wel gaat spelen is de fiscale bijtelling. Elektrische auto's waren van 2018 tot en met 2020 interessant wat (beperkte) bijtelling betreft. Nu is dat anders, want benzineauto's hebben meestal een (veel) lagere cataloguswaarde waardoor de bijtelling en eigen bijdrage vaak lager is. Het vergt nu echt kennis van de markt en expertise om de stap naar elektrificatie van het wagenpark door te zetten. Door slimme inkoop en scherpe leasetarieven kunnen de kosten per berijder voor een onderneming beheerst worden en ontstaat er wellicht ruimte om medewerkers te compenseren voor een gestegen bijtelling of om een bijdrage te leveren aan de laadvoorziening op privéterrein. (Zie fiscaal beleid bijtelling 2023)

Stappenplan

“Onze toegevoegde waarde zit vooral in het onafhankelijk meedenken met de klant op tactisch en strategisch niveau. Door onze werkwijze kunnen wij ook een garantie geven op een kostenbesparing. Het beheer van het wagenpark doen we met geavanceerde software. Ook krijgt de klant de beschikking over een dashboard waarin elke wagen valt te 'volgen' als het gaat om kilometers, verbruik, onderhoud en meer. Ook de passen om te kunnen laden, beheren we voor de klant”, aldus Roede. Hoe ziet hij de toekomst voor elektrificatie van bedrijfswagenparken? “Het speelt bij veel bedrijven, maar de voorwaarde is wel dat de business case klopt. Elektrisch rijden is soms nog wel duurder. Het gaat erom dat de onderneming echt wil en overtuigd is om ‘het goede te doen’, dan zal het lukken. Enkele jaren terug was ‘elektrisch’ een geste naar medewerkers. Nu zie je dat een bedrijf echt beleid moet maken omdat medewerkers anders niet zelf de stap zetten. Of het moet vanwege wet- en regelgeving, zoals de Zero Emissie Zone die gemeenten vanaf 2025 kunnen invoeren. Bedrijfswagens mogen dan alleen nog onder bepaalde voorwaarden de binnensteden in. Zeker is dat goed managen van een wagenpark belangrijk is om de kosten te beheersen en de berijders tevreden te houden. En, dat is onze specialiteit.

Delen:

Meer nieuws

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Terug naar boven