HR Benefits in huisvestingscontracten

2 min

 

HR Benefits in huisvestingscontracten

Kun je HR Benefits opnemen in huisvestingscontracten opnemen en zo ja zijn ze kwantificeerbaar? Daarover organiseerde Smart WorkPlace een Round Table. Het verslag leest u in het Smart WorkPlace Magazine editie 5.

Het verslag begint met een introductie van Nils Bonder van AM over het ‘AM Huis’ op bedrijvenpark Papendorp in Utrecht. Dit pand werd het eerste bestaande pand dat een WELL-certificaat kreeg. Daarbij gebruikte AM het Valuecase model van Scott Muldavin, dat met Nederlandse data naar de Nederlandse situatie werd vertaald. Zo kon het verschil worden berekend tussen een ‘gewoon’ pand en een gezond, duurzaam en aantrekkelijk pand op dezelfde locatie.

De discussie zoomt vervolgens in op de stelling of financiële waarde in een huisvestingscontract minder belangrijk is dan sociale waarde. Daarbij vindt Conny Duel van AM het een meerwaarde dat het pand medewerkers bindt en een plek is waar mensen graag komen en noemt Frits Smedts van RHDHV de toegevoegde waarde dat met het pand trots en beleving wordt gecreëerd bij de medewerkers. Barbara van Poelgeest van Colliers spreekt bij het pand over het communitygevoel en over een pand waar je niet naartoe moet, maar waar je wilt zijn.

De deelnemers aan de Round Table zijn het erover eens dat over het negatieve – een slecht kantoor kost geld – meer consensus bestaat dan over het positieve – een goed kantoor levert geld op. Daarbij is de meerwaarde van de Round Table dat ditmaal zowel vertegenwoordigers van HR als van FM aan tafel zitten. En die kunnen samen komen tot KPI’s voor de werkomgeving zoals bijvoorbeeld Employee Engagement. Ook kan de samenwerking ertoe leiden dat HR en FM eerder bij het bouwproces worden betrokken.

Het laatste woord is bij de Round Table aan Bonder: “Bij AM hebben we geprobeerd om contant te maken wat een gezonde werkomgeving in vastgoedzin waard is. Daarbij is het getal zelf van belang en niet de hoogte ervan. Ik ben ervan overtuigd dat elke organisatie met dit principe aan de slag kan.”

SWP 5 bevat naast het verslag van de Round Table over HR Benefits in huisvestingscontracten nog veel meer lezenswaardige artikelen. Wilt u daarom een exemplaar bestellen? Stuur een mail naar [email protected]. U krijgt het exemplaar dan toegestuurd.

Leest u SWP liever digitaal? Click dan hier voor een doorbladerbare PDF.

Delen:

Meer inrichting & design

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

dinsdag 13 mei

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Architectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

Terug naar boven