Nationale politie wil overgebleven vastgoed herontwikkelen naar gewenste kwaliteit

Nationale politie wil overgebleven vastgoed herontwikkelen naar gewenste kwaliteit

Vanwege de vorming van de nationale politie in 2018 werd de afgelopen jaren veel vastgoed afgestoten. Nu ligt de uitdaging vooral in het herontwikkelen van het overgebleven vastgoed naar de  gewenste kwaliteit.

Majorie Jans, Stafdirecteur Facility Management en CPO van de politie, vertelt erover in een interview in Smart WorkPlace magazine nummer acht, dat medio mei verschijnt. Volgens Jans werkt de politie toe naar een ‘integraal huisvestingsconcept’ dat de organisatie in de volle breedte ondersteunt. “De werkplek van de toekomst is om te beginnen anytime, anywhere, anyplace. Kon je vroeger bijvoorbeeld alleen bellen met de politie of naar het bureau gaan, nu zijn er andere manieren om in contact te komen, vooral via sociale media. Meldingen en aangiften gaan nu vooral via internet, of agenten nemen – als het nodig is – een melding op locatie op. De dienstverlening van de politie verplaatst zich dan ook meer en meer buiten het bureau. Om met Jitske Kramer te spreken: ook voor de politie geldt dat work is leaving the building.”

De grootste uitdaging bij het ontwikkelen van een nieuw integraal huisvestingsconcept is dat de ontwikkelingen bij de politie geen moment stilstaan. “Dat maakt niet alleen dat aan het werk van de politie steeds hogere eisen worden gesteld, maar ook dat je je huisvesting continue op die ontwikkelingen moet aanpassen.”

Bij het leggen van die puzzel letten Jans en haar team op meerdere aspecten. “Om te beginnen willen we onze productiviteit op peil houden”, zegt ze. “Nu de horeca bijvoorbeeld gesloten is, houden we daar in de handhaving mankracht over. Deze inzet is hard nodig, de handhaving van de avondklok en de demonstraties vragen namelijk veel extra capaciteit. Een tweede element waar naar kijken is het welzijn en de balans werk/privé. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we flexibel blijven en dat we teams gemakkelijk in- en uit kunnen voegen binnen de eenheden. Maar het belangrijkste, en ook het meest complex, is om de verbinding in stand te houden. Ofwel: hoe faciliteer je voldoende ontmoetingen als er zoveel op afstand wordt gewerkt?”

Dat laatste is allerminst een denkbeeldig probleem, al helemaal niet omdat Jans verwacht dat digitale briefings en overleggen steeds meer de standaard zullen gaan worden binnen de politie. Voor Jans betekent dit de huidige kantoren die vooral concentratiewerkplekken faciliteren, moeten worden omgebouwd naar kantoren die vooral ontmoetingswerkplekken bieden. “Het kan zijn dat we daardoor met minder vierkante meters toekunnen, maar wat mij betreft wordt dat niet als bezuiniging ingeboekt”, zegt Jans. “Dat geld gaan we inzetten voor verdere kwaliteitsverbetering en verduurzaming. Want ook op dat front zijn er stevige ambities: in 2050 willen al onze panden volledig CO2-neutraal hebben. Dus bij alles wat doen – of het nu bouwprojecten zijn, de inkoop van energie en beheer en onderhoud van gebouwen – is verduurzaming onderdeel van het beleid. Ook daar zijn we er nog lang niet, want verduurzaming is ook een kwestie van mindset. Zo is de politie qua mobiliteit traditioneel een erg autominnende organisatie. Ergens begrijpelijk, want politiebureaus staan doorgaans niet naast het station, en door de afwijkende werktijden wil je ook ’s nachts veilig naar bureau of naar huis kunnen en dan is de bus niet echt een optie. Maar er zijn natuurlijk ook heel veel plekken waar auto’s helemaal niet zo’n goed alternatief zijn, en je met een e-bike of e-scooter zelfs beter uit de voeten kunt. Daar moeten we nog wat zendingswerk verrichten.”

Het volledige interview met Majorie Jans leest u in de achtste editie van Smart WorkPlace magazine, die medio mei 2021 verschijnt en die als thema ‘Rethinking the Workplace’ heeft. Bestel uw nummer nu hier.

Foto: Michael Kooren. 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven