Is 75% bezetting nog wel werkbaar?

Is 75% bezetting nog wel werkbaar?

Voor corona werd veelal een hoge bezetting gehaald in rijkskantoren, CfPB onderzocht of 75% bezetting nog wenselijk is bij twee verschillende rijkskantoren.

De klachten die al voor corona bestonden waren onder meer geluidsoverlast, concentratieproblemen en een tekort aan geschikte (werk)plekken. Het is de vraag of een streefwaarde van 75% bezetting überhaupt nog werkbaar is in een tijd waarin hybride werken de klok slaat.

Regulier versus hybride kantoor

Ook bij Rijkswaterstaat is een groot deel van de overleggen tegenwoordig digitaal of hybride. Heeft deze manier van werken een andere soort werkomgeving nodig? Om daar een antwoord op te kunnen geven, heeft CfBP een regulier rijkskantoor (Westraven in Utrecht) en een rijkskantoor dat is ingericht op hybride werken (The Office in Den Bosch) in een experimenteel onderzoek onder de loep genomen. "We monitorden hoe medewerkers de werkomgeving bij een lage, gemiddelde en hoge bezettingsgraad ervaren," vertelde CfPB-onderzoeker Gijs Brouwers. "Enerzijds door zaken te observeren, anderzijds door medewerkers te interviewen over hun ervaringen."

Hoge bezetting wel/niet werkbaar?

Medewerkers van het reguliere rijkskantoor zijn minder tevreden met de werkomgeving bij hogere bezettingen dan medewerkers in het hybride kantoor. In het reguliere kantoor zijn medewerkers vooral minder tevreden over de beschikbaarheid van werkplekken voor concentratie, telefoneren, (online) overleg en ontmoetingen. Medewerkers video-vergaderen noodgedwongen in de open ruimte, terwijl andere collega’s op datzelfde moment concentratiewerkzaamheden moeten uitvoeren of een 1-op-1 gesprek voeren. In het rijkskantoor dat specifiek is ingericht op hybride werken waren de meeste medewerkers ook bij een hoge bezetting tevreden over de faciliteiten ondersteuning van werkzaamheden.

Gedrag is bepalend

In het reguliere rijkskantoor zijn de één- en tweepersoons besloten werkplekken riant. Het is voor medewerkers verleidelijk om deze werkplekken de hele dag te bezetten. Door dit gedrag ontstaan problemen bij hoge bezettingen. Medewerkers die in de open ruimte werken kunnen dan niet uitwijken naar de besloten werkplekken voor bijvoorbeeld een videovergadering of een één-op-één gesprek. In het hybride kantoor wordt meer activiteitsgerelateerd gewerkt. In vergelijking met het reguliere rijkskantoor zijn er verhoudingsgewijs minder één- en tweepersoonsruimtes en meer belplekken aanwezig. Medewerkers starten in dit kantoor vaak in de open ruimte, om later te ‘bewegen’ naar andere plekken voor (online)overleggen. Hierdoor zijn ook bij een hogere bezetting voldoende uitwijkmogelijkheden. Er is daar dus geen sprake van het vasthouden van besloten ruimtes.

Benieuwd naar alle conclusies en het onderzoek? Lees hier het volledige artikel.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven