De impact van hybride werken op mobiliteitsoverwegingen

 

De impact van hybride werken op mobiliteitsoverwegingen

Wanneer het hybride werken een vast onderdeel van het werkpatroon wordt, zullen we flexibeler omgaan met de reisbewegingen. Dat is de stellige overtuiging van Kim Vermeulen van Smart WorkPlace partner HEVO.

Begin 2020 waren de snelwegen niet alleen in het weekend maar ook door de weeks nagenoeg leeg. De coronacrisis zorgde ervoor dat velen van de een op de andere dag thuis gingen werken en ’s ochtend en ‘s avonds niet meer in de file hoefden te gaan staan. Daar waar organisaties aangaven velen jaren nodig te hebben om tijd- en plaats onafhankelijk te kunnen gaan werken, werd alles op alles gezet om dat ineens in een paar dagen tijd te realiseren.

De rol van het kantoor in het mogelijk maken van werk is daarmee in een ander daglicht komen te staan. De coronacrisis heeft laten zien dat werken vanaf een andere locatie ook goed mogelijk is. Organisaties vragen zich direct af wat de impact hiervan is op hun vastgoed. Is er nog wel behoefte aan kantoorhuisvesting in de toekomst? En wat is die behoefte? Waar de ene organisatie thuiswerken tot de norm verheft, geeft de andere organisatie extra aandacht om de kantooromgeving aantrekkelijk te houden zodat het kantoor het hart van de organisatie blijft.

Een versnelde popularisering van dgitaal, plaats- en tijdonafhankelijk werken?

Ondanks een versnelde popularisering van het thuiswerken, zijn er ook nadelen aan verbonden. Doordat ineens altijd en overal gewerkt kan worden hebben medewerkers het gevoel altijd ‘aan te staan’. De grens tussen werk en privé vervaagt. Daarnaast vraagt het digitaal werken en vergaderen veel meer van ons brein dan dat een fysiek overleg dat doet en kan niet elke thuiswerkplek als goede Arbo-conforme plek worden bestempeld. Er zijn steeds meer signalen dat na de coronacrisis medewerkers graag terugkeren naar kantoor. Tijdens de versoepeling van de coronamaatregelen zag je dit direct terug in de omgeving. De snelwegen raakte weer voller en daar waar het kon werkte men weer graag een paar dagen op kantoor.

Het sociale aspect speelt daarbij een belangrijke rol. Het praatje met collega’s bij de koffieautomaat is een aspect dat veel wordt gemist bij het thuiswerken.

Desalniettemin wordt ook na de coronacrisis mogelijk meer thuisgewerkt dan voorheen. De keuze tussen thuis of op kantoor werken wordt meer afhankelijk van de activiteiten die een medewerker verwacht te gaan doen gedurende die dag. Sommige activiteiten lenen zich goed om thuis uit te voeren. Voor andere activiteiten is (samen)werken op kantoor wenselijk. HEVO identificeert daarin zes categorieën werkzaamheden:

  1. Productie (individuele bureau)werkzaamheden
  2. Elkaar informeren
  3. Beslissingen nemen
  4. Oplossingen zoeken
  5. Persoonlijk (informeel) contact
  6. Leren en ontwikkelen

1, 2 en 3 kunnen prima thuis. Dat is effectiever en efficiënter omdat men ongestoord en tijd- en plaats onafhankelijk kan werken. Activiteiten 4, 5 en 6 doen we liever op kantoor, het liefst samen in een fysieke ruimte. Deze activiteiten vragen interactie.

Geen ochtend- en avondspits meer?

Wanneer het hybride werken een vast onderdeel van het werkpatroon wordt, zullen we flexibeler omgaan met de reisbewegingen. Waarom zouden we immers in de file gaan staan als we ook eerst een paar uurtjes vanuit huis kunnen werken? Mogelijk dat de hoeveelheid reisbewegingen in zijn algemeenheid zal afnemen. Het digitaal ontmoeten heeft zijn effectiviteit immers bewezen en plaatst de locatie van de kantoorhuisvesting van een organisatie in een ander perspectief. Tegelijkertijd is de herwaardering van een andere soort mobiliteit, namelijk een wandeling tijdens de lunchpauze, enorm toegenomen.

Tot slot

Dat de coronacrisis impact heeft op onze manier van (samen)werken en daarmee op de mobiliteitsoverwegingen lijdt geen twijfel. Het is echter moeilijk op deze korte termijn te bepalen wat die impact precies gaat zijn. Mensen blijven immers gewoontedieren en vallen al snel terug in oude gewoontes als de omstandigheden dat toelaten. Neem daarom als organisatie zijnde op de korte termijn geen overhaaste beslissingen op basis van emotie en geluiden uit de markt, geen enkele organisatie is hetzelfde!

Meer weten? Vraag het aan Kim Vermeulen, adviseur werken bij HEVO.

Delen:

Meer mobiliteit

Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders

Files en volle treinen: bijna helft werkenden wil anders

maandag 19 juni

Acht op de tien werkenden vindt het verkeer op sommige dagen te druk en vier op de tien hebben er op dinsdag en donderdag ...

Lees meer

Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!

Mobiliteit, van bron van vervuiling naar aanjager van duurzaamheid!

woensdag 3 mei

Van vervuiling naar duurzaamheid, in deze blog van Marc Moonen, keypartner bij Kwirkey gaat hij in op CSRD, mobiliteit en ...

Lees meer

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

E-mobiliteit voor wagenparken meer dan een businesscase

vrijdag 14 april

De overstap voor bedrijven met wagenparken naar e-mobiliteit is steeds vaker aan de orde. Dat kan zijn uit intrinsieke motivatie ...

Lees meer

Hybride werken en duurzaam reizen bij grote Nederlandse bedrijven

Hybride werken en duurzaam reizen bij grote Nederlandse bedrijven

dinsdag 23 augustus

Hoe gaat het grote Nederlandse bedrijven af die fundamenteel hebben gekozen voor hybride werken en duurzaam reizen? Met ...

Lees meer

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

dinsdag 9 augustus

Een andere manier van werken leidt ook tot andere mobiliteitskeuzes. Vereniging Zakelijke Rijders zet de mogelijkheden op ...

Lees meer

Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn

Campus Groningen wil in 2030 autoluw zijn

woensdag 20 juli

Campus Groningen is het snelst groeiende Science Park van Nederland. Om de twee campuslocaties in de stad Groningen bereikbaar ...

Lees meer

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

woensdag 13 juli

De Radboud Universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw reisadvies naar de campus aan te bieden waarbij ...

Lees meer

Zo Werkt Het maakt beste hybride werkgevers bekend

Zo Werkt Het maakt beste hybride werkgevers bekend

woensdag 15 juni

Harrier (0-20 medewerkers), Bconnect (20-50), Hanzestrohm (50-200) en Menzis (200+) zijn de vier beste hybride werkgevers ...

Lees meer

Universiteit Twente opent SlimPark Living Lab op campus

Universiteit Twente opent SlimPark Living Lab op campus

dinsdag 12 april

Op de campus van de Universiteit Twente is het SlimPark Living Lab geopend. Daar onderzoeken en implementeren wetenschappers, ...

Lees meer

Thuiswerken heeft blijvend grote impact op mobiliteitsgedrag

Thuiswerken heeft blijvend grote impact op mobiliteitsgedrag

donderdag 31 maart

Thuiswerken heeft blijvend een grote impact op het mobiliteitsgedrag, voor nu en in de toekomst. Dat blijkt uit de Nationale ...

Lees meer

De avonturen van Tony Manero in laadpaalland

De avonturen van Tony Manero in laadpaalland

donderdag 17 februari

Klantvriendelijkheid stimuleert het gebruik van een duurzaam en briljant product. Smart WorkPlace expert Michel Pan legt ...

Lees meer

Campus Groningen en partners komen met Actieagenda Smart Mobility Campus 2022-2030

Campus Groningen en partners komen met Actieagenda Smart Mobility ...

maandag 7 februari

Goede bereikbaarheid en mobiliteit zijn voor campussen van groot belang. Campus Groningen en partners starten daarom met ...

Lees meer

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

Zakelijke leasebak raakt uit de gratie

woensdag 2 februari

De auto van de zaak lijkt op de terugtocht. Dat meldt het AD. De krant maakte een rondgang langs verschillende bedrijven ...

Lees meer

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan bijhouden

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan ...

donderdag 6 januari

De workplace manager bij grote organisaties krijgt er mogelijk op korte termijn een taak bij: hij moet de emissies van woon-werkverkeer ...

Lees meer

Meer thuiswerken en minder én duurzamer reizen tussen huis en werk

Meer thuiswerken en minder én duurzamer reizen tussen ...

maandag 18 oktober

Het grootste deel van werkend Nederland wil ook ná corona meer blijven thuiswerken en minder én duurzamer ...

Lees meer

Overheid start campagne rond hybride werken

Overheid start campagne rond hybride werken

donderdag 14 oktober

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat start op 14 oktober met een publiekscampagne over de voordelen van hybride ...

Lees meer

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit

vrijdag 17 september

Hoe, en in hoeverre, gaat het thuiswerken veranderen en welke gevolgen heeft dat naar verwachting voor de kantorenmarkt, ...

Lees meer

Ingebruikname grootste bi-directionale laadgarage ter wereld

Ingebruikname grootste bi-directionale laadgarage ter wereld

donderdag 16 september

a.s.r. heeft op woensdag de grootste, bi-directionele laadgarage voor elektrische auto’s ter wereld in gebruik genomen. ...

Lees meer

Scenario’s variabele bijtelling kansrijk

Scenario’s variabele bijtelling kansrijk

donderdag 5 augustus

Er zijn twee kansrijke scenario’s voor variabele bijtelling op privékilometers. Dat blijkt uit onderzoek van ...

Lees meer

Mobiliteit in augustus centraal thema bij Smart WorkPlace

Mobiliteit in augustus centraal thema bij Smart WorkPlace

vrijdag 30 juli

Hybride werken en ‘het nieuwe normaal 2.0’ vraagt ook om een nieuwe kijk op en een nieuwe vorm van mobiliteit. ...

Lees meer

Terug naar boven