Medewerkers belangrijke stem in nieuwe werkomgeving Enexis

Medewerkers belangrijke stem in nieuwe werkomgeving Enexis

Hoe mensen geluid ervaren is afhankelijk van de ruimte, de activiteiten, persoonlijkheidskenmerken en individuele factoren. Dat blijkt ook het geval bij netbeheerder Enexis, die verhuisde van Breda naar Roosendaal.

Netbeheerder Enexis voerde enkele jaren geleden het Enexis-X werken in. Maar niet elke vestiging bleek geschikt voor dit concept. In het oude kantoor in Breda ervaarden medewerkers veel geluidsoverlast. Dat moest beter. In de nieuwe vestiging in Roosendaal, werd akoestiek een speerpunt.

Teveel lawaai

‘De vestiging in Breda zat in een pand aan de Edisonstraat. Het was niet ingericht op het flexwerken’, vertelt Albert van Kempen, Teammanager Standaardaansluitingen bij Enexis Netbeheer. ‘Er waren simpelweg te weinig ruimtes waarin je even rustig kon bellen of overleggen. De ruimtes waren voortdurend bezet. Het gevolg was dat mensen midden tussen hun collega’s vergaderden, of één-op-één-gesprekken oerden. En dat leidde weer tot veel ergernissen. Regelmatig waren mensen het zat en kwam de irritatie er uit, wat natuurlijk de sfeer niet ten goede kwam.’ Tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken kwam regelmatig naar voren dat medewerkers zich ergerden aan het lawaai.

Onderzoeken

In verschillende onderzoeken kwamen de gehorige ruimtes als irritatiepunt naar voren. Het bedrijf Ecophon was betrokken bij het vervolgonderzoek. Daarbij wordt een onderzoeksmethode gebruikt die het bedrijf samen met Nigel Oseland, een omgevingspsycholoog uit Engeland, heeft ontwikkeld. Deze methode, uitgevoerd door Yvette Tietema Concept Developer bij Ecophon, brengt de akoestiek op een breed niveau in kaart. Hierbij werden factoren als persoonlijkheid, werkactiviteiten, individuele factoren en de ruimteakoestiek meegenomen. 

Medewerkers belangrijke stem in nieuwe werkomgeving Enexis

Systeemplafond

Integratiemanager bij Enexis Agnes Compagne werd erbij betrokken om de wensen van de toekomstige gebruikers zo goed mogelijk te verwerken in de inrichting van het nieuwe kantoor. Welke maatregelen zijn er getroffen? “Een belangrijk onderdeel is het systeemplafond. Het plafond heeft in een ruimte het grootste aantal vierkante meters absorptie oppervlak. Een goed plafond maakt dus een groot verschil. Door de goede absorberende waarde voorkomt het systeemplafond verspreiding van geluiden door de ruimte.”

Kantoorplanten 

Daarnaast zijn er andere maatregelen genomen, zoals de plaatsing van betere akoestische schermen, geluiddempende wandpanelen en zachte materialen voor de vloer. “Daarnaast zijn er geen grote open ruimtes meer in Roosendaal. Werkplekken zijn gescheiden met akoestische schermen of kantoorplanten. We hebben maximaal zestien werkplekken bij elkaar gezet”, aldus Compagne.

Medewerkers betrokken bij plannen

De medewerkers van Enexis zijn sterk betrokken bij het ontwerp en de plannen. Agnes Compagne: “Er was een gebruikersgroep die zijn wensen en eisen kon doorgeven en die we eigenlijk voortdurend betrokken bij de ontwikkelingen. Deze medewerkers hadden echt een belangrijke stem in het project en ik denk ook dat het mede door hen nu zo’n fijne werkomgeving is.’ 

Wereld van verschil

Medewerkers belangrijke stem in nieuwe werkomgeving Enexis

Voor de medewerkers is werken in Roosendaal een wereld van verschil ten opzichte van Breda. Teammanager Albert van Kempen van Enexis Netbeheer: ‘Je kunt jezelf verstaanbaar maken, maar hoeft niet mee te luisteren met de vergadering van anderen. Ook uit de printerruimte hoor je bijna niets meer. Wel moeten sommige medewerkers zich nog bewuster worden dat ze beter even apart kunnen gaan zitten, dan zaken midden op de vloer te bespreken. Een kwestie van wennen. Maar uitbarstingen zoals in Breda zijn er niet meer. Een aandachtspunt zijn nog wel de planten. Soms voelen mensen zich er een beetje ingebouwd. Maar dat is een detail.”

Bron: Ecophon

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven