Hoe zet je als bedrijf een interne CO2-heffing op?

 

Hoe zet je als bedrijf een interne CO2-heffing op?

De dag komt dat bedrijven in Nederland belasting gaan betalen voor hun CO2-uitstoot. P+ bracht een special uit, waarmee bedrijven zich op dit besluit kunnen voorbereiden.

De P+ special ‘Voorbereid op CO2-heffing’  beschrijft de inzet van MVO Nederland. Er is groot voordeel te behalen. Partners van de netwerkorganisatie die forse hoeveelheden CO2-uitstoot weten te besparen, hoeven straks minder belasting te betalen. 

Innovatieproject

MVO Nederland is inmiddels met een groep partners een innovatieproject begonnen om zich op dit politieke besluit voor te bereiden. Dit eerste innovatieproject onder leiding van directeur politiek en economie Michel Schuurman toont een rijk geschakeerd veld aan deelnemers, van een landbouworganisatie tot aan groot internationaal ingenieursbureau, van een bank tot aan een organisatie van chemische ondernemingen. Het project interne CO2-beprijzing is een praktische uitwerking van de Nieuwe Business Agenda 2019, die nog tal van andere doelen stelt.

Schuurman typeerde het opzetten van een interne CO2-heffing eerder in P+ als ‘een zonneboekhouding’, in tegenstelling tot een ‘schaduwboekhouding’. Hij lobbyt tegelijkertijd in Den Haag voor het invoeren van een generieke CO2-heffing van 10 euro per ton. 

PwC

MVO-Nederland-partner PwC is een van de deelnemers aan dit project en brengt als ‘koploper’ de eigen ervaringen in. Director Corporate Responsibility Wineke Haagsma van PwC zegt in P+: “Je moet een interne CO2-heffing zien als investering, net als het aanbrengen van zonnepanelen en LED-lampen.” 

Hoe heeft deze accountants- en belastingadviseur het aangepakt? Door aan de hoeveelheid CO2-uitstoot een fictieve CO2-heffing van 100 euro per ton te koppelen, had PwC ineens een bedrag van bijna twee miljoen euro beschikbaar om te investeren in duurzame maatregelen. Het is een bijna pijnlijke keuze, om voor z’n enorm bedrag te kiezen. De schattingen over de hoogte van een toekomstige CO2-heffing lopen uiteen van 10 euro per ton tot 160 euro, met 50 euro per ton CO2 als richtgetal van De Nederlandsche Bank. DSM hanteert een interne heffing van 50 euro.

Haagsma kreeg door deze ingreep de kans de organisatie op de snijtafel te leggen. “Wij zagen verschillende impactgebieden. De eerste is automobiliteit: we reizen veel met auto’s. Maar ook met het vliegtuig en dat levert een flinke CO2-uitstoot op. We meten ook ons energiegebruik: het verwarmen, koelen en verlichten van kantoren, ons computergebruik. Ten slotte nemen we ook onze inkoop mee, waarvan de CO2-uitstoot van ingekochte producten door onszelf gemeten wordt.”

Was dat niet een enorme klus, om tot deze berekening te komen? Haagsma vindt van niet. “We meten al tien jaar onze uitstoot, om deze in het geïntegreerd jaarverslag te verwerken. Er zijn ook allerlei systemen om de uitstoot van reizen te bepalen. Je kunt gewoon zien wat de CO2-uitstoot is van een vlucht van Amsterdam naar New York.”

In P+ vertelt Haagsma hoe het bedrag van bijna twee miljoen euro wordt omgezet in maatregelen die tot CO2-besparing leiden. Naast uiteenlopende compensatieprojecten wordt ook ingezet op het fossielvrij maken van het wagenpark. Haagsma: “Dat heeft even tijd nodig, omdat we ons huidige leasecontract moeten uitzitten. Als je je auto te vroeg inlevert, krijg je nu eenmaal een boete. Om dit op te lossen hebben we geld gereserveerd voor 200 collega’s die jaarlijks boetevrij naar een elektrische auto kunnen overstappen. Wij betalen die boete als organisatie, uit onze interne CO2-beprijzing. Dat levert een besparing op van 548 CO2 ton per jaar. Dat gaat dus wel hard. We hebben nu al bestellingen lopen om tot 30 procent van het wagenpark fossielvrij te maken.”

De speurtocht door de organisatie leidde tot interessante ontdekkingen. Haagsma in P+: “Zo blijkt dat wij ook met tussenstops vlogen. Dat is een stuk goedkoper dan rechtstreeks. Toch geven we de voorkeur aan directe vluchten, omdat er juist bij het opstijgen van het vliegtuig naar verhouding veel meer brandstof nodig is, en dus uitstoot. En dat willen we niet. Op de trajecten Amsterdam-Frankfurt en Amsterdam-Parijs nemen we nu in principe de trein. Daarop was de reactie onder sommige collega’s wel: ‘Oh…’. Er moest even worden geslikt. Maar we rijden wel naar Schiphol met Taxi Electric, natuurlijk. Voor inkopers is er nog een extra criterium bij gekomen: welke aanschaf heeft de laagste CO2-prijs? Het komt voor dat twee producten even goed zijn en ongeveer even duur. Als dan een van de twee een lagere CO2-footprint heeft, maar toch iets duurder is, kan dit teveel uit de pot van twee miljoen euro worden genomen.”

Uit de pot van twee miljoen euro werd ook de bouw van een SDG Dome gefinancierd, waarin een Virtual Reality show wordt getoond over de Sustainable Development Goals van de VN. Medewerkers van PwC nodigen hier hun klanten uit, maar ook van buitenaf bestaat grote belangstelling. Haagsma: “We hebben in de eerste twee maanden na de opening al 2500 deelnemers geteld: 64 per dag.”

Delen:

Meer nieuws

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Terug naar boven