De route naar een circulaire categorie kantoorinrichting

 

De route naar een circulaire categorie kantoorinrichting

Hoe kom je tot een circulaire categorie kantoorinrichting? Daartoe is een rapport opgesteld als eerste stap in visievorming, kansenverkenning en met aanbevelingen voor een circulaire categorie.

Het rapport ‘De route naar een circulaire categorie kantoorinrichting; verandering in perspectief van circulair product tot circulaire categorie’ is tot stand gekomen met een kernteam bestaande uit de categoriemanager en de contractmanager van de categorie, inkopers, experts uit diverse Rijksoverheden, PIANOo (expertisecentrum aanbesteden van het Ministerie van Economische Zaken) en Turntoo (architect van de nieuwe economie). Het rapport dateert weliswaar uit 2016, maar heeft ook vandaag de dag nog zijn waarde.

De categorie Kantoorinrichting, verantwoordelijk voor de Rijksbrede inkoop van kantoormeubilair, organisatorisch ondergebracht bij het Inkoop Uitvoerings Centrum (IUC) van Rijkswaterstaat (RWS) en opdrachtgever voor dit rapport, wil circulair worden waarbij het behoud en de waarde van materialen wordt geborgd door zo min mogelijk nieuw meubilair in te kopen en daar waar alleen nieuw meubilair de behoefte kan invullen, dit met verantwoordelijkheid voor de toekomst in te kopen.

De grootste economische potentie voor een circulaire categorie schuilt volgens het rapport op korte termijn in het gebruik van de krimp van het aantal werkplekken binnen de Rijksoverheid. Een tweede bron voor besparingen op korte en middellange termijn is het verlengen van de levensduur van het huidige meubilair. Gecombineerd kan dit leiden tot een totale besparing voor het Rijk van € 8-11 miljoen per jaar.

Implementatie

Voor de implementatie zijn relevante thema’s onder meer: functioneel behoeftes formuleren, gebruiksduurverlenging, inzicht in voorraad, interne roulatie van meubilair, onderhoud, reparatie, logistiek en opslag.

Binnen de categorie kan gewerkt worden aan:

Nieuwe raamcontracten Kantoorinrichting invullen met de nieuwe visie en ambitie:

-        eisen stellen aan ontwerp, materiaal, productie, verpakking, logistiek;

-        sturen op een mix van nieuw en gebruikt meubilair;

-        inzicht in voorraad;

-        herinzet van ten minste eigen merken van de leverancier.

Naast lopende raamcontracten Kantoorinrichting aanvullende raamcontracten afsluiten voor diensten die complementair zijn:

-        preventief & correctief onderhoud;

-        opslag & logistiek.

Creëren van draagvlaak door communicatie naar klanten en andere stakeholders over het potentieel en behaalde successen.

Buiten het invloedsveld van de categorie betekent dit:

Beleid voor interne roulatie meubilair (afneem- en leververplichting, vermindering budgetten inkoop nieuw meubilair);

Draagvlak onder facilitaire afdelingen en gebruikers (herinzet is net zo goed als nieuw en vaak voordeliger);

Middelen voor logistiek, onderhoud en tijdelijke opslag van overtollige voorraad.

Succesfactoren

De belangrijkste succesfactoren voor de transitie van een lineaire naar een circulaire categorie zijn:

Actieve verankering van kennis over en draagvlak voor circulariteit in de organisatie;

Bundeling van kennis, inzicht en data over de bestaande voorraad en de afstemming tussen vraag naar en aanbod van overtollig meubilair. Dit zou vanuit een centrale organisatie of per departement/Concern Dienstverlener (CDV)10 gerealiseerd kunnen worden;

Verankering in zoveel mogelijk beleids- en processtukken, zoals het categorieplan en ministerieel beleid;

Een integrale werkwijze, ook budgettair, tussen Inkoop en Facilitair waarin de hele levenscyclus van het meubilair geregisseerd wordt;

Interdepartementaal overleg om oplossingen te zien voor mogelijke drempels;

Herziening van een aantal financiële ‘spelregels’:

-        de strikte scheiding tussen investerings- en exploitatiebudgetten belemmert het beschikbaar stellen van onderzoeksbudgetten;

-        de overgang voor alle departementen naar een baten-lasten stelsel waardoor er een positieve prikkel voor besparingen ontstaat.

Delen:

Meer nieuws

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

woensdag 30 april

ISS maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt hij deel ...

Lees meer

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Terug naar boven