Treed uit je comfortzone!

 

Treed uit je comfortzone!

Hoe onderneem je in tijden van de coronacrisis? Volgens Jack Stuifbergen, directeur van Smart WorkPlace partner Breedweer, zijn communicatie, training en samenwerking daarbij essentieel.

De belangrijkste les om te overleven is echter: treed als organisatie uit je comfortzone en kijk niet naar je eigen bedrijf maar naar het maatschappelijk probleem.

Stuifbergen ziet als voornaamste uitdaging voor organisaties bij het werken tijdens het coronavirus om goed met elkaar in contact te blijven. “Hoe blijf je toch communiceren zoals je dat voorheen deed. Je mist namelijk de wandelganggesprekken en er is een barricade opgeworpen omdat je nu moet gaan bellen in welke vorm dan ook.”

Vitale sector

Voor Breedweer is de uitdaging nog groter omdat het bedrijf opereert in een van de vitale sectoren. “We werken veel in zorginstellingen. Daar zien we dat de anderhalve meter soms beperkend werkt. Samenvattend kun je zeggen dat de uitdagingen voor werken tijdens het coronavirus met name in communicatie en logistiek liggen.”

Om op deze uitdagingen in te spelen, doet Breedweer veel aan training. Breedweer maakt daarbij gebruik van de expertise opgedaan in de eigen academy, waar het eigen personeel wordt geschoold en ontwikkeld.  

Middenkader

Daarnaast wijst Stuifbergen op de belangrijke rol van het middenkader bij de juiste communicatie: “Dan heb ik het zowel richting de medewerkers als richting de opdrachtgevers. En met beide groepen is intensief verkeer. Om het gemis van de bovengenoemde ‘wandelganggesprekken’ op te vangen doen we nog meer met Whatsapp-groepen, een middel dat we daarvoor ook al gebruikten overigens.”

Impact

Vanaf de start van Breedweer is altijd een van de belangrijkste uitgangspunten geweest om zoveel mogelijk impact te maken. “Je ziet dat we daardoor ook andere mensen kunnen helpen. Zo zetten we nu samen met het Leger des Heils prostituees in die nu vanwege de coronacrisis geen inkomsten hebben en geen alternatief. Wij willen ze uit de sector halen, ze ontwikkelen en ze uiteindelijk een baan met een opleiding en diploma geven in de schoonmaak. Onder het motto ‘never waste a good crisis’.”

Het is illustratief voor de filosofie die Stuifbergen hanteert: “Als je uitgaat van je bedrijfseigen situatie, kom je er niet zo snel. Als je echter kijkt naar het maatschappelijk probleem – in dit geval de coronacrisis – dan kom je tot hele creatieve oplossingen, die uiteindelijk ook hun weerslag hebben op je bedrijfseigen situatie.”

Ook samenwerking is daarbij belangrijk. Stuifbergen haalt een ander voorbeeld aan. “We hebben een ijsfabriek in Surhuisterveen omgeturnd tot desinfectieproducent. Daarbij werken verschillende ondernemers samen. De ene zorgt voor het mixen van de juiste grondstoffen, de ander voor de distributie en weer een ander stelt zijn pand beschikbaar voor de infrastructuur.”

Samenwerken

Stuifbergen zou deze samenwerking ook graag zien bij de partners van Smart WorkPlace: “Ieder heeft zijn eigen expertrol en eigen discipline. Vervolgens zouden we samen moeten nadenken over wat het maatschappelijk probleem is – in dit geval de coronacrisis en de overbelasting in de zorg – en hoe kunnen bijdragen aan een oplossing. Door te kijken waar de grootste pijn zit en hoe we daar als partners kunnen ontzorgen.”

Breedweer is inmiddels samen met Coolblue, het Piet Zwart Instituut, KLM, Bernd Damme en Sywert van Leinden een initiatief gestart om mondkapjes naar Nederland te halen voor de eerstelijnszorg, aangevuld met desinfectiemiddelen uit Surhuisterveen en beschermende kleding. “We bieden dit via de distributiekanalen van Coolblue aan en doen dat op non-profit basis. Het is opnieuw een voorbeeld van een innovatief initiatief dat zonder de coronacrisis nooit was ontstaan. Zie daarvoor ook www.Hulptroepen.nu.”

Daar waar de coronacrisis sommige sectoren economisch hard treft, heeft Breedweer juist te maken met economisch groei. En dat is geen toeval, aldus Stuifbergen. “Dat komt omdat we met een maatschappelijke focus kijken naar de problemen die ontstaan zijn. Als je namelijk in de tunnel blijft van je eigen dienstverlening, kom je er niet. Wij hadden ons nog nooit bezig gehouden met desinfectiemateriaal maar doen dat nu wel omdat de schaarste eraan een maatschappelijk probleem is. Ik ben ervan overtuigd dat elke organisatie zo zou kunnen denken als ze dat zouden willen. Daarvoor is het echter wel nodig dat ze uit hun eigen comfortzone gaan.”

Dit artikel is een samenvatting van een uitgebreid artikel met Jack Stuifbergen dat verschijnt in SWP #6.

Foto: De Cobusters van Breedweer worden ingezet bij het desinfecteren in verzorgingshuizen na het overlijden van een bewoner. Daarnaast worden ze ingezet wanneer veel mensen in kleine ruimtes waar het coronavirus is geweest moeten zitten omdat het niet anders kan.  

Delen:

Meer nieuws

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

Terug naar boven