‘Corona biedt ook kansen’

 

‘Corona biedt ook kansen’

Het coronatijdperk stelt ons voor nieuwe vragen over de inrichting en indeling van gebouwen. Maar het biedt ons ook kansen voor individuen en voor organisaties, aldus Peter Ruchti van Smart WorkPlace partner draaijer+partners.

We kunnen er niet meer omheen: we leven voorlopig in een 1.5 meter samenleving. Daarin zien werk, zorg, onderwijs en vrije tijd er anders uit dan we gewend zijn. Wat betekent dat voor draaijer+partners en de sector waarin wij actief zijn?

Als regisseur van de totstandkoming en het gebruik van omgevingen waar mensen werken, leren, zorgen en hun vrije tijd doorbrengen, hebben we een centrale rol in de vraag hoe onze klanten die omgevingen kunnen aanpassen aan de eisen van de 1.5 meter economie. Net als toen veel bedrijven overgingen op Het Nieuwe Werken, stelt dit coronatijdperk ons voor nieuwe vragen over de inrichting en indeling van gebouwen.
Wij zien in deze crisis vooral ook veel kansen: voor organisaties én voor individuen. Want corona heeft niet alleen impact op gebouwen en omgevingen, maar ook op de manier waarop we in ons werk worden ondersteund door ICT en andere faciliteiten, op ons eigen gedrag én op de mogelijkheden van leidinggeven aan het hele proces.

Wat de coronacrisis ons leert

Een van de voordelen van deze situatie is dat organisaties in een ongekend tempo voor een groot deel digitaal en op afstand moesten gaan werken. Vergaderen, samenwerken, beslissingen nemen: veel blijkt gewoon te kunnen met behulp van applicaties als Microsoft Teams, Google Docs, Zoom of Skype. Waar mensen de eerste weken misschien nog erg moesten wennen aan deze nieuwe manier van werken, werken zij nu een stuk efficiënter en effectiever.
Een tweede voordeel in deze tijd is dat het ‘waarom’ van het werk vaak een stuk duidelijker wordt. Randzaken en niet-essentiële taken verdwijnen naar de achtergrond en medewerkers kunnen met extra focus werken aan de zaken die er echt toe doen.
Tenslotte zijn de zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid, besluitvaardigheid, durf en creativiteit op de werkvloer enorm toegenomen. We moeten buiten de gebaande paden gaan en uitzonderlijke oplossingen verzinnen. Vaak blijkt dan dat we veel gedaan kunnen krijgen. We gaan het gewoon dóen in plaats van eerst eindeloos plannen maken, beren op de weg benoemen en vergaderen. Onnodige bureaucratie is verleden tijd.

Tijdens en na coronatijdperk

Wij willen organisaties zo goed mogelijk helpen in deze 1.5 meter economie. Naast advies over indeling en maatregelen ook over middelen. Zoals een app voor kantooromgevingen die laat zien hoe druk het op kantoor is. Zo kunnen medewerkers beslissen óf ze naar kantoor komen en zo ja, in welke ruimte of op welke verdieping ze gaan zitten. Ook kunnen ze zien of er nog vergaderplekken zijn.
Verder zijn wij nu volop aan het observeren: wat kunnen we nog meer leren van deze situatie, welke slimme oplossingen dienen zich aan en wat kunnen we daarvan meenemen naar de toekomst. Want het post-coronatijdperk zal er niet zo uitzien als het pre-coronatijdperk. Er zijn ontwikkelingen in gang gezet die we kunnen benutten. Dat is onze uitdaging voor de komende tijd.

Delen:

Meer nieuws

Waarom datagedreven ventilatie loont

Waarom datagedreven ventilatie loont

woensdag 18 juni

Nog te vaak draait de keuze bij ventilatie vooral om de laagste aanschafprijs, terwijl juist de Total Cost of Ownership ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

Terug naar boven